Spoločnosť Facebook predtým pracuje na tom, aby používateľom poskytla presné zdroje a ukazovala menej falošných správ – najmä o chorobe COVID-19. Takisto spoločnosť Facebook významne investovala do odstránenia účtov a obsahu, ktoré porušujú Komunitné štandardy alebo Zásady pre reklamy, do zníženia dosahu falošných správ a informovania užívateľov poskytnutím viacej kontextu k príspevkom, ktoré vidia, a vďaka tomu sa môžu ľudia rozhodnúť čo chcú čítať, čomu chcú veriť a čo chcú zdieľať ďalej.
Platforma Facebook chce touto kampaňou poskytnúť používateľom nástroj, aby sa sami mohli informovane rozhodnúť o obsahu, ktorý budú čítať online a vedeli, odkiaľ pochádza. „Aby sme toto úsilie podporili, spúšťame v nasledujúcich týždňoch túto kampaň v krajinách Európy, Stredného východu a Afriky s cieľom vzdelávať a informovať ľudí o tom, ako odhaliť potenciálne falošné správy,“ povedala Meg Changová, Public Policy Manager v spoločnosti Facebook.
Facebook sa rozhodol po konzultáciách s vybranými partnermi na overovanie faktov zostaviť „Tri otázky, ktoré pomôžu eliminovať falošné správy“. Kampaň budú sprevádzať aj vizuály, ktoré sa budú užívateľom na platforme Facebook zobrazovať a dovedú ich na webovú stránku dedikovanú tejto kampani www.stampoutfalsenews.com. Tieto reklamné vizuály budú nabádať používateľov, aby sa zamysleli nad informáciami, ktoré vidia v príspevkoch, a sami seba sa spýtali:
- Odkiaľ to je? Keď nie je uvedený zdroj, vyhľadaj si ho.
- Čo tomu chýba? Prečítaj si celú správu, nielen titulok.
- Ako sa cítiš? Ľudia, ktorí tvoria falošné správy, chcú s tebou manipulovať.
Kampaň spočiatku uvidia niektorí užívatelia naprieč krajinami EÚ, ako aj vo Veľkej Británii a v krajinách na Strednom východe, Afrike a Turecku. Aby bolo možné zhodnotiť účinnosť týchto kampaní a Facebook pomohol ľuďom lepšie porozumieť tomu, čomu veriť, budú na túto kampaň nadväzovať prieskumy spoločnosti Facebook, ktoré sa zamerajú na to, čo sa ľudia vďaka tejto kampani naučili. Tieto informácie v budúcnosti pomôžu Facebooku vytvoriť viac podobných iniciatív v oblasti mediálnej gramotnosti.
Táto kampaň nadväzuje na nedávnu aktualizáciu kontextového upozornenia, ktoré upozorní užívateľov v prípade, že novinové články, ktoré sa chystajú zdieľať, sú staršie ako 90 dní. Aktualizácie ako je táto zabezpečujú, aby ľudia mali kontext, ktorý potrebujú na informované rozhodnutie sa o tom, čo zdieľať ďalej na Facebooku.
V reakcii na súčasnú pandémiu COVID-19 a aj ďalej do budúcnosti, bude spoločnosť Facebook pokračovať v spolupráci s odborovými expertmi a ľuďmi na svojich platformách, aby zaistila efektívny boj s falošnými správami a poskytla svojim užívateľom nástroje na to, aby dokázali spozorovať falošné správy a zamyslieť sa nad obsahom, ktorý vidia online.