Rozsah sledovania sociálnou sieťou vás prekvapí.

Väčšina z vás vie, že na internete neexistuje úplná anonymita. O to viac to platí v rámci sociálnych sietí, ktoré sú zamerané na cielený zber údajov o vás. V prieskume Consumer Report sa 709 dobrovoľníkov podelilo o archív svojich údajov na Facebooku. Consumer Report zisťoval, ako je to so zdieľaním dát, pričom na tento účel boli použité údaje spätne v rámci 3 rokov. Prečítajte si, ako sa dá oddeliť Messenger od Facebooku.

Tisíce spoločností majú naše dáta

Prieskum ďalej zistil, že údaje o používateľoch boli poslané do celkom 186 892 spoločností. Tiež sa ukázalo, že dáta každého používateľa boli poslané do 2 230 firiem. Ide ale o priemernú hodnotu a v prípade niektorých účastníkov prieskumu boli dáta odoslané až do 7 000 spoločností.

K tomu treba ešte dodať, že mnohé spoločnosti boli označené nečitateľne. Buď išlo o spleť znakov a číslic, alebo mali názvy, ktoré boli nejednoznačné, napríklad Viking. To by ale mohlo byť niekoľko firiem. Používateľ v mnohých prípadoch nemá reálnu schopnosť dohľadať, ktorá firma konkrétne obsahuje časť jeho údajov.

Vzorka v rámci USA

Vďaka tomuto spôsobu zozbieraných údajov sa podarilo zistiť, že v mnohých prípadoch ide o takzvané sledovanie zo servera na server. Osobné údaje používateľov prechádzajú zo serverov Meta, ako vlastníka Facebooku, na servery ostatných spoločností. Tiež je potrebné uviesť, že tento prieskum neobsahuje údaje o tom, aká by bola reprezentatívna vzorka pre populáciu v USA. Údaje neboli demograficky upravené a účastníci si boli vedomí ochrany svojich osobných údajov. Inak povedané, celkovo si dávali väčší pozor ako bežní používatelia sociálnych sietí.

Facebook ProtectZdroj: Roman Kadlec / TOUCHIT
Facebook vás síce sleduje ale zároveň pomáha ochrániť vaše konto.

Transparentnosť údajov

Hovorca spoločnosti Meta, Emil Vazquez, tvrdí, že firma ponúka nástroje transparentnosti. Vďaka nim pomáha používateľom pochopiť, aké informácie sa rozhodli zdieľať. Je pravda, že sociálna sieť informuje o tom, ako narába s údajmi od používateľov. No množstvo firiem, s ktorými spolupracuje, môže mnohých prekvapiť až vyslovene zaraziť.

Známe obchody

Okrem bežného zberu údajov na základe správania používateľa v sociálnej sieti a toho, čo si pozerá, spolupracujú s Facebookom aj iné firmy. Ide napríklad o spoločnosť s názvom LiveRamp, ktorá sídli v San Franciscu. Táto spoločnosť sa objavila až pri 96 % účastníkov prieskumu. Online aktivitu s Facebookom zdieľajú aj firmy ako Home Depot, Wal-Mart, Amazon, Macy’s, Etsy a PayPal. Problémom tiež bolo, že mnohé spoločnosti neumožňujú jednoduché odhlásenie používateľov.

Sledovacie pixely

Ďalším spôsobom, ako sledovať a zhromažďovať údaje používateľov, sú sledovacie pixely. Už dlhé roky je známe, že mnohé stránky takéto pixely používajú. Na základe nich si vytvárajú prepojenia s Facebookom vlastný profil návštevníkov. Je preto odporúčané používať Facebook v samostatnom prehliadači, ktorý bude vyhradený len na tento účel. V opačnom prípade dávate sociálnej sieti do rúk silnú zbraň, ktorá vás umožní sledovať naprieč rôznymi internetovými stránkami.

Sledovanie používateľov a vytváranie takzvaných záujmových skupín prebieha na základe identifikátorov. Môže ísť o emailové adresy alebo identifikátor mobilnej reklamy. Podobné techniky používa aj Google Android, o čom informuje svojich používateľov. Je možné vypnúť, respektíve zmazať pôvodný identifikátor reklamy, no vytvorí sa ďalší. Reklama sa používateľovi bude aj naďalej zobrazovať a dáta o jeho správaní a záujmoch sa budú zbierať naďalej. Avšak mali by byť menej presné.

Bezpečnostné firmy dokážu zachytiť a blokovať sledovací pixel. Využíva sa aj v emailovej komunikácii zo strany firiem alebo reklamných spoločností. Aj keď sa dá zabrániť sledovaniu prostredníctvom tohto prvku, nedá sa zabrániť monitoringu medzi serverom spoločnosti, ktorá spolupracuje so sociálnou sieťou servermi Meta.

Sledovanie masívneho rozsahu

Caitriona Fitzgerald z Electronic Privacy Information Center hovorí: „Sledovanie tohto typu je úplne mimo kontrolu používateľa. Spôsob, akým je používateľ sledovaný, je ďaleko za jeho predstavivosťou.“

Okrem toho uviedla, že používatelia pohybujúci sa na Facebooku a Instagrame, neočakávajú, že Meta bude vedieť, do akých obchodov chodia, alebo aké spravodajské weby navštevujú. Takisto sa to netýka len tohto segmentu stránok. Ide o každú stránku, ktorá sa rozhodla pridať do svojej štruktúry sledovacie techniky Facebooku. Tie následne sama využíva na lepšie cielenie, napríklad preferencií svojich zákazníkov, ak ide o e-shop.

Ochrana v blokovaní

Spoľahlivá ochrana proti sledovaniu zatiaľ neexistuje. Sú spôsoby, ako sa tomu vyhnúť, no internet, ako ho dnes poznáte, by pre vás prestal existovať. Zatiaľ môžete využiť prehliadače, ktoré majú súkromný režim, prípadne využívať viacero prehliadačov. Nezabúdajte odstraňovať metadáta a dočasné súbory, ktoré si prehliadače vytvoria.

Najlepším spôsobom je mať viacero profilov a viacero prehliadačov. Takisto je jeden z dobrých spôsobov mať oddelený Facebook a Messenger, prípadne iné sociálne siete. Vyhradený prehliadač len na použitie so sociálnymi sieťami bude dobrým nápadom. Takto aspoň čiastočne znemožníte vaše kompletné sledovanie tisíckami firiem.

Zdroj: The Markup

Prečítajte si aj:

Značky:

Michal Reiter

Michal Reiter
Publikujem o dianí na internete, súkromí, bezpečnosti a testujem notebooky, smartfóny, audio produkty a ďalšie gadgety.