Spoločnosti na východnom Slovensku si v piatok vychutnali jazdy na špičkových elektromobiloch. Do Košíc ich priniesla spoločnosť Business Lease Slovakia. „Podpora elektromobility je pre nás prioritou,“ podotýka obchodná riaditeľka Lucia Čišková.
Elektromobilita si našla ďalších nadšencov medzi firmami. V piatok si v metropole východného Slovenska mohli predstavitelia firiem vychutnať jazdu dokonca na najprestížnejších elektromobiloch značky Tesla – modeloch X a S, ktoré do Košíc priniesla spoločnosť Business Lease Slovakia. Poskytovateľ komplexnej mobility a popredný hráč na poli operatívneho lízingu je nateraz na základe dohody s automobilkou Tesla jediným, ktorý Teslu môže na Slovensku poskytovať na operatívny lízing aj s komplexným balíkom služieb. Už roky sa pritom netají tým, že je pre neho podpora e-mobility prioritou. „Rozvoj elektromobility vo veľkom závisí nielen od spoločenskej zodpovednosti firiem a ich inovatívneho zmýšľania, ale aj cenovej dostupnosti,“ hovorí Lucia Čišková, obchodná riaditeľka Business Lease Slovakia.
Rast elektromobility
Ako vyplýva z údajov Business Lease Slovakia, elektromobilita si získava nadšencov vo všetkých regiónoch, východné Slovensko nevynímajúc. „Je pravda, že v súčasnosti je rozvoj elektromobility do istej miery závislý od ekonomickej sily kupujúceho. Dôvodom je stále o niečo vyššia nákupná cena elektromobilov v porovnaní s bežnými automobilmi,“ konštatuje Richard Pieger z Východoslovenskej energetiky Holding patriacej do koncernu innogy, ktorá je jedným z partnerov Business Lease pri podpore elektromobility. Ako dodáva Lucia Čišková, pribúda inovatívnych firiem aj na východe Slovenska. „Dokonca jedným z našich prvých klientov, ktorý si objednal elektrickú Kiu Soul, bola práve firma so sídlom v Košiciach. Nabíjacia infraštruktúra je na východnom Slovensku slušne zastúpená, rovnako je vysoký aj počet podporovateľov elektromobility. Podporovateľom je aj náš partner, spoločnosť innogy/Východoslovenská energetika, ktorý zabezpečuje pre našich klientov nabíjaciu stanicu či už do firmy, alebo domov. Na východe sa pohybuje aj veľa Tesiel. Je tam množstvo inovatívnych firiem, ktoré chcú ísť príkladom a udávať trendy,“ dodáva Čišková. V regionálnom porovnaní tak vidí odlišnosti skôr v motivácii firiem zaobstarať si elektromobil a tiež v jeho využívaní. „Napríklad v Bratislave nám jazdia elektrické taxíky Kia e-Soul, ale máme tam aj klientov, ktorí majú Tesly a využívajú ich ako štandardné firemné služobné vozidlo na služobné aj súkromné účely. Vo Zvolene má zas klient vo firme elektrický VW e-up, ktorý využíva ako poolové vozidlo na krátke trasy do mesta,“ dopĺňa.
Cenová dostupnosť
Ceny elektromobilov sa dnes pohybujú v priemere okolo 30 tisíc eur. Aj so štátnou dotáciou 5000 eur pri obstaraní elektromobilu, stále ide o vysokú sumu v porovnaní s priemernými cenami áut s konvenčným motorom. To často býva hlavným argumentom firiem, prečo váhajú s obstaraním elektromobilu do vozidlového parku. „Vysokej vstupnej investícii sa dá vyhnúť operatívnym lízingom,“ vysvetľuje Čišková. Jeho podstatou je, že firma prefinancuje len rozdiel medzi nadobúdacou hodnotou vozidla a zostatkovou cenou po skončení nájmu a v mesačnej platbe má zahrnuté prevádzkové náklady, ktoré s užívaním vozidla súvisia, ale bez prevádzkových či finančných rizík. Vysoké zostatkové ceny elektromobilov umožňujú lízingovej spoločnosti nastaviť mesačné platby rovnako cenovo výhodne ako pri vozidlách na konvenčný pohon. Ceny elektriny a servisných nákladov sú totiž oveľa nižšie. Napríklad náklady na prejdenie 100 km môžu byť aj 4 až 5-krát nižšie ako pri konvenčných pohonoch, kľúčom je optimalizácia nabíjania cez domáce nabíjacie stanice s nabíjacími programami prevádzkovateľov nabíjacej infraštruktúry. Výhodou je aj najnižšia sadzba za registráciu vozidla či nulová cestná daň pre vozidlá, ktorých jediným zdrojom pohonu je elektrická energia.
Firmy si tak môžu dovoliť aj drahšie vozidlo s bohatšou výbavou. Už teraz trh ponúka okolo štyri desiatky modelov elektromobilov rôznych značiek, vrátane Tesly. „Popri modeloch S a X by v budúcom roku mala pribudnúť cenovo zaujímavý model 3 a o ďalší rok model Y,“ dodáva Čišková. Elektromobilita tlačí automobilky k tomu, aby v inováciách technických parametrov, komfortu či bezpečnosti pokračovali. Väčšina modelov už aj má v sériových výrobách množstvo bezpečnostných prvkov a autonómnych systémov. „Pre nadšencov Tesly medzi firemnými zákazníkmi ponúkame aj testovacie jazdy. Každý nový klient dostáva školenie, ako Teslu používať, najmä pokiaľ ide o kľúč, nastavenie systémov a nabíjanie,“ hovorí. Každé vozidlo má zdarma aj pripojenie na internet. Aplikácia Tesla umožňuje cez smartfón otvoriť či zatvoriť vozidlo, zistiť stav nabíjania, údaje o jazde, alebo funkčnosť alarmu. Komplexnosť služieb v rámci elektromobility znamená, že firma má prístup k nabíjacej infraštruktúre resp. jej lízingová spoločnosť zabezpečí nabíjaciu stanicu priamo do firmy, ako aj rad služieb od registrácie vozidla cez inštaláciu, revíziu a servis nabíjačky pre elektromobily, back-endový systém na kontrolu spotreby a spoplatnenie nabíjania pri SMART technológii a ďalšie servisné, pneuservisné či asistenčné služby.
Infraštruktúra rastie
Infraštruktúra dnes dovoľuje prejsť pohodlne z Bratislavy až do Košíc. Popri viac ako troch desiatkach verejných rýchlonabíjacích staníc fungujú vo Zvolene a v Bratislave aj super rýchlonabíjacie stanice značky Tesla, kde sa doba nabitia skracuje na 20 minút. „Treba si však uvedomiť, že infraštruktúra dobíjania je aj všade tam, kde sú dostupné bežné zásuvky s elektrickou energiou. Zo skúseností z Holandska vieme, že 90 % užívateľov elektromobilov dobíja svoje vozidlá doma alebo v práci. Základom je tak návyk pri každom odstavení elektromobilu na parkovacie miesto napojiť vozidlo na zdroj dobíjania,“ hovorí Čišková.
Elektrický pohon má podľa odborníkov najväčší potenciál predovšetkým v oblasti mestskej mobility. Až 70 % jázd v Európe je totiž do 40 km denne. „S rýchlo sa predlžujúcim dojazdom elektromobilov, keď bežne dostupné nové elektromobily majú dojazd 400-600 km, však prestáva byť elektromobilita len mestskou či regionálnou témou,“ myslí si Pieger. Keďže ekonomická návratnosť elektromobilov je závislá na spôsobe využitia, nevidí dôvod, prečo by sa elektromobilite malo v niektorom regióne dariť viac ako v iných. Väčšiemu rozvoju by však určite prospeli aj ďalšie stimuly zo strany štátu. Napríklad v Nórsku, ktoré je dnes jednotkou vo využívaní elektromobility v Európe, sú užívatelia e-áut oslobodení od dane pri nákupe vozidla, majú bezplatné parkovanie, neplatia žiadne poplatky na cestách spoplatnených mýtom, majú možnosť využívania špeciálneho jazdného pruhu a podobne.