Cloudové hranie postupne expanduje vo svete a aj na našom trhu.

GeForce NOW, Xbox Cloud gaming a teraz Google Stadia. Ponuka služieb, ktoré ponúkajú cloudové hranie, utešene rastie a to aj na Slovensku. Spomenuté tri služby však ponúkajú odlišný koncept a prístup k hráčovi.

Pokiaľ neviete, čo je to cloudové hranie, ide o službu, ktorá vám umožňuje hrať hry aj bez nutnosti vlastnostiť herný počítač alebo konzolu. Hry bežia v dátových centrách poskytovateľa a do vášho zariadenia – nech je to smartfón, tablet, notebook či televízor, sa posiela iba video, ktoré zobrazuje váš postup v hre. A opačným smerom putujú informácie o stlačených klávesoch či tlačidlách na hernom ovládači.

Cloudové hranie teda funguje podobne ako Netflix či Spotify. Na rozdiel od týchto služieb je však v prípade cloudového hrania dôležité rýchle, kvalitné a stabilné pripojenie do internetu. V hrách sa totiž každú milisekundu niečo udeje a je potrebné, aby sa tieto informácie dostali do dátového centra, kde hra beží a tiež aj k vám.

Google Stadia je dostupná na Slovensku

Google Stadia je dostupná na Slovensku

Google Stadia je po roku existencie aj na Slovensku

Google Stadia je najnovší prírastok do segmentu cloudového hrania na Slovensku. Táto služba štartovala vo svete v polovici novembra 2019, k nám sa dostala po roku existencie. Stadia v porovnaní s ostatnými cloudovými službami, ktoré sme spomenuli v úvode článku, funguje ako samostatná platforma – je kompletne nezávislá od všetkých hier, ktoré ste doteraz vlastnili alebo hrali.

Používanie Stadie tak predstavuje rovnaký zážitok, ako keď dlhé roky hráte na počítači a zrazu sa rozhodnete kúpiť si PlayStation – na novej konzole nemáte žiadne hry, žiadnych kamarátov a začínate od začiatku. Z pohľadu dlhoročného hráča počítačových hier môže byť sympatickejší koncept konkurenčnej služby GeForce NOW, ktorá umožňuje hrať počítačové hry, ktoré už vlastníte z obchodov, ako je Steam a ďalšie a nemusíte si ich kupovať nanovo.

Google Stadia je dostupná na Slovensku

Google Stadia je dostupná na Slovensku

Stadia Pro vám každý mesiac nadelí hry zadarmo a umožní streamovať až v 4K

Stadia však očividne chce zaujať najmä používateľov, ktorí sa doteraz nehrali a chceli by to skúsiť. Alebo tých, ktorým nevadí začať od nuly na novej platforme. Službe potenciál nechýba, avšak uvidíme, ako sa bude knižnica hier v jej ponuke rozširovať v roku 2021. Stadia aktuálne ponúka niekoľko AAA titulov, ktoré stoja za vyskúšanie, avšak na tejto službe je cítiť, že je stále v plienkach. Cloudové hranie od Googlu však určite stojí za vyskúšanie, potrebovať budete iba aktívny Gmail účet.

Ak sa rozhodnete Stadiu vyskúšať, počas prvého mesiaca získate bezplatný prístup k službe Stadia Pro. Tá obsahuje prístup k niekoľkým hrám, ktoré si môžete zahrať bez nutnosti kupovať si ich. Po mesiaci môžete používať Stadiu naďalej bez mesačných poplatkov – v takom prípade môžete hrať iba tituly, ktoré si v rámci Stadie zakúpite. Alebo budete pokračovať v službe Stadia Pro za poplatok 9,99 eur mesačne. Stadia Pro prináša okrem extra hier zadarmo aj lepšiu vizuálnu kvalitu, zľavy a ďalšie výhody.

Koncept Googlu je logický. Čím dlhšie budete mať predplatenú službu Stadia Pro, tým viac hier budete mať vo svojej knižnici bez toho, aby ste si ich museli kupovať. To vás môže motivovať k tomu, aby ste si za verziu Pro platili aj naďalej. Platené členstvo prináša aj streamovanie v rozlíšení až 4K pri 60 fps a s podporou HDR. Služba však môže v takomto prípade spotrebovať až 20 GB za hodinu hrania, takže rýchle pripojenie do internetu je nevyhnutnosťou.

Google Stadia je na Slovensku

Google Stadia umožňuje streamovanie v rozlíšení až 4K. Dostupné rozlíšenie je závislé od zariadenia, aplikácie a prehliadača

Bezplatná Stadia umožní streamovať vo Full HD a iba hry, ktoré si kúpite

V rámci bezplatnej Stadie môžete hrať v rozlíšení do Full HD pri 60 fps a iba tie hry, ktoré ste si kúpili, resp. tie hry, ktoré sú dostupné zadarmo. Tituly, ktoré ste si odomkli v rámci predplatného Stadia Pro, budete mať k dispozícii iba počas doby predplatného. Ak predplatné prerušíte, k spomenutým hrám stratíte prístup a opätovne ho získate, keď si znovu Stadiu Pro aktivujete.

Ak vás zaujíma, aké hry v ponuke služby Google Stadia nájdete, pozrite si ich zoznam priamo na stránke obchodu tejto služby. Zoznam hier, ktoré si môžete momentálne aktivovať zadarmo v rámci predplatného Stadia Pro, nájdete TU. Tento zoznam sa pravidelne obnovuje – niektoré hry pribúdajú a ďalšie odchádzajú. Preto je potrebné si bezplatné hry aktivovať vždy vtedy, keď sú v ponuke služby Pro.

Google Stadia je na Slovensku

V rámci predplatného Google Stadia Pro môžete získať prístup k vybraným hrám zadarmo

Zahráte si v prehliadači Chrome, na Androide a cez Chromecast

Google Stadia aktuálne funguje v prehliadači Chrome a iných Chromium prehliadačoch na notebookoch a počítačoch. K dispozícii je tiež mobilná aplikácia pre Android a iOS. Aplikácia pre Android umožňuje hranie priamo na Android smartfónoch a tabletoch alebo spustenie hrania cez Chromecast. Aplikácia pre iOS umožňuje iba spustenie hrania na televíznej obrazovke cez Chromecast.

Počas roka 2021 by mala pribudnúť podpora prehliadača Safari, vďaka čomu bude možné hrať priamo na zariadeniach so systémom iOS a iPadOS, resp. na macOS bez nutnosti inštalovať Chrome. Rovnako pribudne natívna podpora pre Android TV, čo je podľa mňa aktuálne slabá stránka služby – pokiaľ nemáte Chromecast, na televíznej obrazovke si nezahráte. A Chromecast sa na Slovensku oficiálne nepredáva, hoci, niektorí predajcovia ho dovážajú.

Google Stadia je dostupná na Slovensku

Google Stadia je dostupná na Slovensku

Kvalitné pripojenie do internetu je nevyhnutné

Počas prednostného prístupu som mal z kvality streamovania zmiešané pocity. Niekedy nebolo prepojenie s dátovým centrom ideálne a to aj napriek tomu, že počítač bol pripojený do internetu cez optický internet, káblom a maximálnou rýchlosťou do 300 Mbps. V takýchto podmienkach by som očakával bezproblémový zážitok. Inokedy služba ponúkla veľmi dobrý zážitok a to aj napriek pripojeniu cez Wi-Fi, ktoré nie je tak stabilné a kvalitné ako pripojenie cez kábel.

Kvalitu Google Stadie z hľadiska streamovania preto zhodnotím dodatočne a pripravím aj priame porovnanie so službami GeForce NOW a Xbox Cloud gaming. Bez ohľadu na to, váš zážitok sa môže odlišovať od môjho a preto bude najlepšie, ak si Stadiu vyskúšate sami. Počas prvého mesiaca a bezplatného používania služby Stadia Pro získate dostatok skúseností, aby ste si vyhodnotili, či si Stadia zaslúži vašu ďalšiu pozornosť alebo nie.

Ako som už spomenul, na vyskúšanie a používanie Google Stadie budete potrebovať aktívny Gmail účet a pripojenie do internetu. Odporúčam pripojenie cez kábel alebo cez 5 GHz Wi-Fi sieť. Odporúčam stabilné pripojenie rýchlosťou aspoň 10 Mbps. Hrať môžete pomocou klávesnice a myši alebo použitím herných ovládačov – podporované sú ovládače pre Xbox a PlayStation 4.

V prípade hrania cez Chromecast budete potrebovať oficiálny Stadia ovládač. Ten som mal na test k dispozícii aj ja, u nás sa však oficiálne predávať nebude. Stadia ovládač funguje na zaujímavom princípe – pripojí sa priamo do vašej Wi-Fi siete, aby priamo komunikoval so servermi Googlu. Cieľom je znížiť odozvu. Ako som však spomenul, počas prednostného prístupu som zažil zmiešanú kvalitu pripojenia, takže som naplno nevyužil potenciál Stadia ovládača.

Google Stadia je na Slovensku

Google Stadia ponúka viac ako 100 hier

Spôsobí Stadia revolúciu? To ukáže až čas

Stadia je dostupná na webe stadia.google.com, pričom Google ju bude používateľom na Slovensku postupne sprístupňovať počas najbližších 24 hodín. Služba a aj celé cloudové hranie majú veľký potenciál, avšak až čas ukáže, ktorý koncept a ktorá služba uspeje.

Z pohľadu bežných používateľov je fajn, že si môžu Stadiu vyskúšať zadarmo a počas prvých 30 dní získať v rámci bezplatného prístupu k službe Stadia Pro viacero hier do svojej knižnice v Stadii. Otázkou ostáva, či ich tieto hry zaujmú natoľko, aby sa rozhodli službu používať aj naďalej, resp. nakupovať si v nej hry.

A aby som zodpovedal na otázku z nadpisu recenzie – áno, cloudové hranie ma zaujalo. Avšak to už dávno, keď som pred pár rokmi testoval prednostne GeForce NOW. Táto technológia má svoje čaro a s príchodom 5G sietí bude cloudové hranie čoraz dostupnejšie a bude ponúkať lepší zážitok aj mimo domu.

Druhýkrát má cloudové hranie zaujalo, keď som skúšal cloudovú službu od Microsoftu. Možnosť synchronizovať si svoj herný postup medzi Xboxom a cloudom je skvelá vec, takže môžem hrať doma v najlepšej kvalite na Xboxe a následne pokračovať v hraní na cestách na mobilnom zariadení.

Google Stadia to teda bude mať zložité, aby ma dokázala presvedčiť na nový ekosystém. Či sa jej to podarí, to ukáže až čas. Avšak je pravdepodobné, že Google cieli na úplne iný segment používateľov, ako som ja…

Google Stadia je dostupná na Slovensku

Google Stadia je dostupná na Slovensku

Google Stadia v skratke

Stadia – (bezplatne)Stadia Pro – (9,99 EUR / mesiac)
Stadia je dostupná bezplatne pre každého, kto má Gmail účet – stačí sa zaregistrovať na Stadia.comStadia Pro stojí  9,99 EUR mesačne a ponúka výber bezplatných hier, ktoré môžete zaradiť do svojej knižnice Stadia, nové hry sú pridávané každý mesiac
Nakupujte a nechajte si hry, ktoré chcete hraťVybrané hry zostávajú vo vašej knižnici po celú dobu trvania vášho predplatného Stadia Pro
Zahrajte si Destiny 2: New Light bezplatne Hrajte až so 4K/60fps/HDR
Hrajte až s 1080p/60fps a stereo zvukomExkluzívne zľavy na hry a prístup k Free Play Days, počas ktorých si môžete vyskúšať nové tituly