Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Bol pánom volantu. Pretekársku trať Nürburgring mal v malíčku.  Nazývali ho mužom, ktorý pozná všetky cesty sveta. On  dal jedinečnú pečať mnohým športovým modelom Toyoty, vďaka nemu je Lexus LFA taký výnimočný. Hiromu Naruse, hlavný testovací jazdec Toyoty a Lexusu.

Takmer sa stal účtovníkom

V spoločnosti Toyota začal pracovať ako 21-ročný kvalifikovaný mechanik v roku 1963. Skvelo ovládal matematiku, takže mu na začiatku ponúkli miesto účtovníka, napokon ho však pridelili na oddelenie, ktoré  sa zaoberalo navrhovaním a testovaním vozidiel.

Rýchlo sa zapojil do práce na slávnych modeloch Toyoty. Podieľal sa na vývoji modelu   Sports 800 a 2000GT. Ako hlavný inžinier prispel k vytvoreniu prvého japonského pretekárskeho auta – Toyoty 7. Celkom prirodzene postupne dostal na starosť vývoj športových vozidiel a zoznam projektov, na ktorých sa podieľal, rokmi narastal – všetky generácie Toyoty Celica,  Corolla AE86, Supra, Lexus IS, MR2, a dokonca aj  Prius. V 90-tych rokoch sa Naruse stal aj hlavným testovacím jazdcom Toyoty.

Mal svoju vlastnú filizofiu

Naruseho práca sa netýkala iba vývoja a testovania vozidiel. Japonský inžinier mal svoju vlastnú filozofiu tvorby automobilov. Veril, že každé auto má mať svoju vlastnú „chuť“. Naplno sa oddával práci. Ako spomínajú spolupracovníci, nikdy nepil alkohol, nefajčil a v reštaurácii si objednával tie isté jedlá. Po skončení testovacích jázd sa ešte vracal na okruh urobiť si niekoľko okruhov.  Vďaka vedomostiam a usilovnosti si vo firme získal  rešpekt. Práve on presvedčil vedenie Toyoty, aby na skúšobné jazdy športových vozidiel využívali Severnú slučku Nürburgringu. Túto trať spoznal  v sedemdesiatych rokoch, keď štartoval na Toyote Celica 1600GTna vytrvalostnom závode „6 hours of  Nürburgring“.

Dostal prezývku Nur Meister

Severná slučka sa pre Hiromu stala druhým domovom. Bol presvedčený, že trať je skvelá na testovanie automobilov, pretože je úzka, s mnohými zákrutami, prevýšeniami a nerovnosťami. Naruse dokonca údajne zaviedol zásadu, že každé nové auto musí prejsť Severnú slučku toľkokrát, koľko koní má jeho motor. Pripomeňme, že jeden tunajší okruh má viac ako 20 kilometrov.

Niet sa čo čudovať, že od spolupracovníkov mu prischla prezývka Nur Meister a testovací jazdci  Ferrari ho nazvali človekom, ktorý pozná všetky cesty sveta. Masahiro Matsubara, ktorý s Narusom tri roky pracoval,  ho volal ,,môj ideálny starý otec”. Obaja po testovacích jazdách radi hrali ping pong. Naruse bol neporaziteľný aj v tejto hre.

Otec modelu Lexus LFA  

Hiromu Naruse bol tvorcom mnohých výnimočných vozidiel Toyoty a Lexusu. Ale najpozoruhodnejší je Lexus LFA. Toto auto možno bez zveličovania označiť za majstrovské dielo.  Naruse dostal pri práci na projekte veľkú právomoc. Vývoj tlmičov zadal japonskej spoločnosti Kayaba a sám sa podieľal na úprave podvozku. Na spoluprácu prizval aj Bridgestone a Nur Meister sa ubezpečil, že pneumatiky vyvinuté pre superšportiak boli presne podľa jeho predstavy.  A keď sa s tímom rozhodol, že karoséria výnimočného auta by mala byť vyrobená z kompozitu vystuženého uhlíkovými vláknami, Toyota vyvinula takýto materiál a pre tento účel vyrobila špeciálne stroje.

Testy v štýle Naruse

Ako každý športový model, aj LFA muselo prejsť testami, aj extrémnymi na talianskej trati Nardo. „Myslel som, že sa nevrátim domov živý. Test mal ukázať, čo vydrží vozidlo pri rýchlosti 320 km/h. Jazdili sme  v tme, bez osvetlenia a všade lietali vtáci. Predstavte si, čo by sa stalo, keby praskla pneumatika. Nuž, takýmito testami prešlo LFA,“ opísal Naruse svoj zážitok v rozhovore pre Lexus Magazine.

Toyota Gazoo Racing

Filozofia esa Toyoty a Lexusu prispela aj k vzniku  tímu Gazoo Racing. Naruse chcel vytvoriť podmienky na testovanie automobilov v extrémnych podmienkach pretekárskej trate a zároveň umožniť spolupracovníkom získať cenné skúsenosti. Preto sa tím Gazoo Racing v roku 2007 zúčastnil jedných z najťažších 24-hodinových pretekov – 24h Nürburgring. Ako pretekárske autá poslúžili dve jazdené  Toyoty Altezza RS200, japonské náprotivky auta známeho v Európe ako Lexus IS. Výber pretekov nebol náhodný, chceli dostať z auta aj jazdca čo najviac. Od tých čias tím pod názvom Toyota Gazoo Racing  štartuje na 24-hodinových pretekoch pravidelne. Doteraz boli v rovnakých podmienkach testované napríklad modely Lexus LFA a LC, Toyota C-HR alebo GT86.

Učil prezidenta Toyodu

Za takmer 50 rokov práce pre Toyotu a Lexus odovzdal Hiromu Naruse svoje vedomosti mnohým ľuďom. Medzi nimi aj súčasnému prezidentovi spoločnosti Toyota –  Akio Toyodovi. Súhlasil s tým, že Toyodu naučí športovo jazdiť. S členom úctyhodnej rodiny Toyodovcov sa vôbec nemaznal. ,,Niekto ako ty nemá ani tušenie, ako treba riadiť auto.  Nepokúšaj sa mi rozprávať o autách, keď  nemáš ani potuchy ako na nich jazdiť,” vypočul si  hneď na úvod  budúci šéf Toyoty.  Vodiči spolu trénovali na rôznych tratiach v Japonsku a vyvrcholením tréningu bola výprava na Nürburgring.  V roku  2007 vyštartoval Akio Toyoda v pretekoch 24h Nürburgring spolu s tímom Gazoo Racing a bez problémov dorazil do cieľa.

Legenda stále žije

Príbeh  Hiromu Naruseho sa skončil pri automobilovej nehode, zahynul  niekoľko kilometrov od Nürburgringu pol roka pred uvedením Lexusu LFA do výroby.

Hiromu Naruse odišiel, ale jeho filozofia a prístup k autám ostali. Pomníkom jeho genialite je Lexus LFA a jeho filozofiu naďalej uplatňuje Akio Toyoda. Prezident automobilky dbá o to, aby Toyota a Lexus naďalej vyrábali vzrušujúce športové automobily a sám seba nazýva „strážcom chuti Toyoty a Lexusu”. Potvrdením týchto slov sú vozidlá ako Lexus LC, Toyota Yaris GRMN či prichádzajúca Supra.

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.