Od 1. apríla došlo vo vedení spoločnosti Huawei k zmene. Na čelo biznisu zameraného hlavne na mobilné telefóny nastúpil Leo Peng ako nový country manager CBG Huawei Slovensko.

Táto zmena súvisí so systémom rotácie, ktorý používa Huawei. Leo tak na Slovensko prišiel z Rumunska, kde bol zodpovedný za stratégiu obchodu a ekosystém vývoja. Pre Huawei pracuje Leo takmer 8 rokov a Slovensko je druhá krajina v Európe, v ktorej pôsobí. Pre TOUCHIT poskytol Leo pri nástupe do funkcie exkluzívny rozhovor.

TI: Popíšte nám situáciu s predajom mobilných telefónov Huawei v Európe

LP: Ako iste viete, situáciu s predajom mobilných zariadení Huawei výrazne ovplyvnilo obmedzenie, ktoré vydala vláda USA. Znamená to, že naše zariadenia nie je možné používať s využitím technológií od amerických firiem. Týka sa aj služieb Google (GMS), čo znamená, že nie je možné používať aplikácie z obchodu Google Play. Vieme, že toto je pre zahraničný trh vrátane Európy veľmi dôležité, situácia v Číne je úplne iná.

TI: Reagovali ste tým, že vyvíjate vlastný obchod s aplikáciami. Ako sa vám darí?

LP: Našou úlohou je tak sprostredkovať používateľom veľmi podobný zážitok ako mali doteraz pri telefónoch s Google službami. Vytvorili sme teda vlastný systém aplikácií HMS/AppGallery, z ktorého si môžu používatelia našich telefónov stiahnuť a používať aplikácie, na ktoré sú zvyknutí.

Otvorene povedané, toto je náročná úloha a nedá sa vyriešiť okamžite. Vyžaduje si to čas a spoluprácu s partnermi na to, aby bol výsledok naozaj taký, ako si predstavujeme.

TI: Áno, je to beh na dlhé trate. Ako ich vyvíjate?

LP: Niektoré aplikácie vyvíjame sami v rámci firmy Huawei a niektoré vyvíjajú naši partneri. Partneri už prišli na to, že vývoj aplikácií pre AppGallery pre nich znamená zisk a to aj peňažný vo forme príjmu.

Rovnako sa ekosystému aplikácií venujeme aj na lokálnej úrovni. Máme rôzne tímy v rôznych krajinách, ktoré sa starajú o aplikácie dôležité pre konkrétnu oblasť. Napr. pre Európu má takmer každá krajina vyhradený tím zodpovedný za lokálne aplikácie. Lokálne tímy sú potom podporované centrálnym tímom v Číne, aby novo vznikajúce aplikácie fungovali čo najlepšie.

Rovnako sme v spojení s bankami, telekomunikačnými operátormi i dopravnými spoločnosťami, aby sme pre dané teritórium vytvorili tie najdôležitejšie aplikácie. Všetko si však vyžaduje čas a my postupujeme krok po kroku. Vieme o tom, že začiatok bude a je ťažký, ale sme presvedčení, že sa nám to podarí. Už teraz sme treťou najväčšou platformou mobilných aplikácií v rámci celého sveta.

TI: Začiatky sú vždy ťažké. Ako je to s prechodom z konkurenčného ekosystému na váš systém HMS?

LP: Veľa času venujeme tomu, aby sa dalo jednoducho prejsť na náš ekosystém aplikácií a mobilných zariadení. Hľadáme všetky spôsoby na to, aby sme uľahčili život našim klientom a aplikácie pribúdajú každým dňom. Pri prechode na náš systém by podľa možnosti mal mať používateľ všetky informácie a možnosti ako na predchádzajúcom.

TI: Aplikácií pre AppGallery je už pomerne veľa ale určite nie sú všetky. Kedy ich bude toľko, že používatelia nebudú pociťovať žiadne obmedzenie?

LP: Google a Apple vyvíjajú svoje obchody s aplikáciami viac ako 10 rokov. My sme začali v roku 2019 a ideme raketovým tempom. Ale čaká nás ale dlhá cesta, to vieme všetci. Podstatné je, že aplikácie pribúdajú na dennej báze a veľa aplikácií už prichádza od nezávislých vývojárov. Teší nás aj to, že tvorcovia aplikácií myslia už aj na obchod AppGallery a automaticky pridávajú svoje aplikácie do nášho obchodu. To nás utvrdzuje v tom, že sme na správnej ceste.

Ak to celé zhrniem, som si istý, že s našimi mobilnými zariadeniami prinesieme rovnaký, ak nie lepší zážitok s Huawei AppGallery, ako je to v prípade obchodov s aplikáciami od našich hlavných konkurentov. A to aj vďaka vlastnému operačnému systému HarmonyOS. Máme na to, aby sme boli lepší, lebo môžeme presne prispôsobiť softvér a hardvér na dosiahnutie optimálnej spolupráce.

TI: Ako to zhrniem, základ vášho úspechu s AppGallery sú vývojári. Či už vlastní alebo nezávislí. Ako ich podporujete?

LP: Vývojári sú veľmi dôležití. My ako Huawei sa predovšetkým staráme o to, aby sa v celom svete predávali smartfóny, tablety a tiež inteligentné hodinky s Huawei technológiami, teda predovšetkým s AppGallery. Tým vzniká inštalačná báza, na ktorej môžeme stavať.

Aj preto sú pre nás veľmi dôležití fanúšikovia Huawei technológie. Títo si v minulosti kúpili Huawei telefón kvôli nadšeniu z toho, ako vyzerá, akú má hardvérovú výbavu a tiež akú poskytujeme starostlivosť o zariadenie napr. v podobe updatov. Fanúšikovia si ho pred istým časom kúpili napriek tomu, že vtedy ešte nemusela byť k dispozícii pre nich dôležitá mobilná aplikácia. Príkladom je mobilné bankovníctvo. To ich samozrejme obmedzovalo a my sme vďační, že zostali verní našim technológiám. Dnes je už situácia iná a 90 % bankových aplikácií už nájdete v AppGallery.

Podobne komunikujeme aj s vývojármi hier. Tí fungujú na princípe zisku z predplatného od svojich zákazníkov. Opäť ich teda presvedčí hlavne počet zariadení s AppGallery a to, ako budú môcť z vývoja hier pre náš systém profitovať.

Ako som už spomenul, je pre nás dôležité predávať naše zariadenia na dennej báze a zvyšovať ich podiel na trhu. To je pre nezávislý vývoj celého ekosystému rozhodujúce.

Samozrejme, komunikujeme aj vývojármi na priamo a podporujeme ich vo vývoji aplikácií. Prirodzene, pre vývojárov poskytujeme možnosť do aplikácií umiestňovať reklamu, ako to robia aj naši konkurenti.

TI: Ktoré typy aplikácií sú z pohľadu Huawei najdôležitejšie?

LP: Jednak sú to spomínané bankové aplikácie, ďalej hry ale aj aplikácie určené na dopravu a aplikácie na spojenie s mobilnými operátormi. Špecialitou sú lifestyle aplikácie ako je streaming filmov, hudby a pod. Patria sme aj spravodajské a finančné aplikácie, lokálny video obsah a pod.

TI: Vo svete zúri polovodičová kríza a to znamená aj menší počet predaných zariadení, prípadne rast ich cien. Ako sa staviate k tomu, že Huawei priniesol na trh menší počet noviniek ako tomu bolo v predchádzajúcom období?

LP: Áno, to je pravda, počet nových zariadení od Huawei je naozaj menší, ako tomu bolo v minulosti. Oneskoril sa aj príchod novej vlajkovej lode v oblasti smartfónov. Predaj našich telefónov medziročne poklesol o viac ako 10 %. A je to dané aj nedostatkom polovodičových súčiastok ako ste spomenuli. My komunikujeme s našimi dodávateľmi, aby sme situáciu zvrátili.

Rovnako však postupujeme v rozširovaní nášho portfólia aj mimo smartfónov a tabletov, čo bolo doteraz jadrom našej divízie. Sme firma, ktorá má na to prinášať celé spektrum zariadení.

TI: Aké zariadenia máte na mysli?

LP: Hovorím hlavne k inteligentných hodinkách a náramkoch, rovnako ale do Európy neskôr dorazí aj inteligentný televízor so značkou Huawei. Takýto televízor už bol v niektorých krajinách predstavený minulý rok. Neskôr sa dostane aj na Slovensko.

TI: Ako je to s potenciálnou adoptáciou aplikácií z obchodu AppGallery inými čínskymi výrobcami smartfónov? Mám na mysli, či iné čínske značky začnú používať aplikácie vyvinuté pre Huawei telefóny ako je to v prípade Google Play.

LP: Treba si uvedomiť, že Huawei telefóny momentálne používajú ako operačný systém Android. Nie je to Android od Google, ale je to Android Open Source. Musím hneď spomenúť aj operačný systém HarmonyOS, ktorý je tiež typu Open Source. My ako Huawei sme pritom úplne otvorení na využívanie našich technológií inými značkami. A nemusia to byť len čínske značky, ako ste spomenuli. Ktokoľvek a kdekoľvek môže využívať náš ekosystém. Ten totiž nie je nijako hardvérovo limitovaný.

TI: Spomenuli ste operačný systém HarmonyOS. Povedzte nám o ňom niečo viac.

LP: Podľa našich štatistík má bežný používateľ viac ako jedno inteligentné zariadenie – smartfón, tablet, inteligentné hodinky a pod. Trend smeruje k tomu, že počet takýchto zariadení u jedného človeka sa bude len zvyšovať. Pribudnú napr. inteligentné okuliare alebo výbava pre inteligentnú domácnosť. Stane sa tak do roku 2025, kedy priemerný počet zariadení na jedného človeka bude až 8. Ak budú bežať všetky na svojich vlastných operačných systémoch, nebude to fungovať optimálne. Je to podobné ako s diaľkovými ovládačmi od televízora, domáceho kina alebo satelitného prijímača – nemusíme mať na stole tri rôzne, keď stačí jedno univerzálne. Takým ovládačom môže byť napr. aj smartfón. HarmonyOS je tak akýsi spojovací tmel medzi zariadeniami.

TI: Bude fungovať HarmonyOS aj naprieč produktami od rôznych výrobcov?

LP: Áno, je to možné. Základom je naozaj hladká spolupráca medzi viacerými zariadeniami. Napr. tak budete môcť ovládať mikrovlnku alebo televízor pomocou smartfónu a každé z týchto zariadení môže byť od iného výrobcu. V tom je sila Open Source.

Ďakujem za rozhovor!

Za TOUCHIT.sk sa rozprával Ondrej Macko

Prečítajte si aj:

Huawei telefóny: Toto sú moje skúsenosti zo života bez Google služieb v roku 2020

Značky:

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.