Počas výstavy MWC sme mali možnosť stretnúť sa s prezidentom tejto spoločnosti pre Centrálnu Európu, pánom Yanminom Wangom (YW). Počas rozhovoru priamo na výstavnom stánku sme hovorili o vývoji nových produktov, stratégii smerovania firmy Huawei do budúcna.
touchIT: Najväčšiu pozornosť na tohto ročnej tlačovke počas MWC tu v Barcelone pútali hodinky Huawei Watch. Prečo ste sa rozhodli pre tento segment trhu?
YW: V skutočnosti vývoj týchto hodiniek trval okolo 4 rokov. Našim cieľom bolo vyrobiť niečo, čo by ľudia radi používali a systematicky nosili namiesto klasických hodiniek. Na súčasnom trhu je už veľa inteligentných hodiniek, ale podľa nás žiadne nie sú vyrobené tak, aby si ich ľudia obľúbili. Rovnako sme chceli priniesť inteligentné hodinky pre ženy a niečo aj pre športovcov, preto sme predstavili celú rodinu nositeľných zariadení. Určite sme pritom nechceli nasledovať vývoj lacných plastových hodiniek, ktoré vôbec nie sú príjemné na ovládanie a zameriavajú sa výrazne na nízku predajnú cenu. Toto určite nie je naša cesta, chceme poskytovať kvalitné produkty za akceptovateľnú a konkurenčnú cenu.
touchIT: Vývoj počas štyroch rokov je vzhľadom na dnešnú dobu pomerne dlhý.
YW: Treba si uvedomiť, že toto je úplne nový segment trhu, ktorý sa vlastne ešte len rodí. My sme vytvorili celý ekosystém, teda nielen hodinky, ale aj rôzne aplikácie na ich pohodlné ovládanie a plné využitie ich potenciálu. Práve ich vývoj a celá optimalizácia ekosystému si vyžaduje svoj čas. Hodinky pritom spolupracujú s každým mobilom, ktorý používa operačný systém Android 4.3
touchIT: Videl som na stánku aj úplne nový tablet MediaPad X2. Ako je to vlastne z vášho pohľadu s trhom tabletov?
YW: Tablety sú pre nás dôležitý segment trhu, preto aj nové produkty. MediaPad X2 je vylepšenie predchádzajúceho úspešného tabletu. Veríme však v to, že tablety postupom času nahradia počítače. Preto do nich aj investujeme, v skutočnosti im totiž ešte dosť chýba k tomu, aby to bola naozaj použiteľná náhrada notebooku na pracovné účely.
touchIT: No pracovať s tabletom tak, že človek reálne vytvára texty alebo tabuľky stále nie je jednoduché. Treba na to minimálne dobrú mechanickú klávesnicu.
YW: Áno, to je pravda a Huawei takéto príslušenstvo aj vyrába. Máme mechanickú klávesnicu, na ktorej sa ľahko píše a dá sa pohodlne zbaliť do jedného celku spolu s tabletom. Budúcnosťou je aj klávesnica, ktorá sa dá zrolovať. Na to, aby tablety nahradili počítače však treba ešte posilniť ich softvérovú výbavu.
touchIT: Aká je pozícia firmy Huawei v Čechách a na Slovensku?
YW: Máme v tomto regióne celkom dobrú pozíciu, sme číslo 3. A pritom máme ešte dostatok priestoru na ďalšie skvalitňovanie našej práce. Je to predovšetkým o lepšej komunikácii s médiami a tiež s našimi partnermi. To určite zlepšíme.
touchIT: Myslíte, že v ČR a na Slovensku je už aj priestor pre vlastnú značkovú predajňu Huawei či samostatný showroom?
YW: Je veľmi ľahké otvoriť značkovú predajňu, ale je problém ju udržať efektívnu. Showroom je naša myšlienka do budúcna, ale nie je to otázka dneška.
touchIT: Čo znamená značka Huawei napr. v materskej krajine, teda v Číne?
YW: Huawei je veľký výrobca infraštruktúry pre mobilnú komunikáciu. Hoci sa to možno nezdá, ľudia takmer po celom svete už dlho využívajú pri komunikácii technológiu Huawei. O našej firme však v minulosti vedeli len mobilní operátori, pre ktorých poskytujeme infraštruktúru a celý servis. Pred pár rokmi sme sa rozhodli rozšíriť oblasť nášho pôsobenia a rozhodli sme sa vyrábať koncové zariadenia. To bolo rozhodujúce pre to, aby ľudia začali vnímať našu značku Huawei. Tak sa aj stalo, hoci názov našej firmy je pre niektoré krajiny dosť ťažko vysloviteľný. V Číne, kde máme svoju centrálu sa nám darí veľmi dobre. Odhadujem, že tak 80 % Číňanov už pozná Huawei ako výrobcu kvalitných smartfónov, tabletov a príslušenstva.
touchIT: Viaceré vlajkové lode od vašej firmy používajú súčiastky, ktoré vyrába práve Huawei. Je to aj trend do budúcna? Budete vyrábať všetko, čo je v smartfóne?
YW: To by nebolo efektívne. Správne ste povedali, že naše vlajkové lode používajú napr. čipovú súpravu, ktorú vyvíja a vyrába Huawei. Práve tu sa dajú naozaj detailne prispôsobiť jednotlivé moduly čipovej súpravy tak, ako to najlepšie vyhovuje pre špecifický smartfón. Tu je využitie vlastných súčiastok efektívne. Navyše, sme držitelia viacerých patentov a to je dnes veľmi dôležité. Nie je však efektívne niečo takéto robiť pre strednú alebo nižšiu radu smartfónov. Tam čipovú súpravu kupujeme. Dá sa teda povedať, že máme viaceré zdroje súčiastok. To je aj stratégia do budúcna.
touchIT: Väčšinu používateľov trápi nízka výdrž smartfónu na batériu. Ako je to vo vašom prípade?
YW: Áno, to je pravda, po náročnom dni plnom telefonovania, mailov, fotografovania a zdieľania obrázkov na sociálnych sieťach býva už batéria v smartfóne večer vybitá a ľudia nemajú ako komunikovať. My sa snažíme do smartfónov dávať naozaj batérie s vysokou kapacitou a optimalizujeme jej spotrebu. Obyčajne to potom dopadne tak, že na konci dňa si používatelia iných smartfónov pýtajú od majiteľov telefónu našej značky dovolenie na nabitie svojho telefónu. Takúto funkciu niektoré naše telefóny naozaj majú. Ale máte pravdu, výdrž na batériu je problém a je hlavne na výrobcoch batérií, aby prišli s niečím úplne novým v ich technológii.
touchIT: S tým súvisí aj možnosť bezdrôtového nabíjania, ktorá by umožňovala kdekoľvek nabiť telefón len jeho položením na podložku. Ako to vidí Huawei s takýmto spôsobom nabíjania?
YW: Bezdrôtové nabíjačky prirodzene vyrábame, ale nie je to dnes o masovom predaji. Bude treba dohodnúť štandardy a dostať sa k tomu, že bude len jeden typ nabíjačky. Potom si vieme predstaviť ich dodávku do reštaurácií, barov alebo čerpacích staníc. Toto je ale skôr hudba budúcnosti. Pripravujeme aj ďalšie zaujímavé príslušenstvo.
touchIT: Pre výber telefónu je dôležitá aj kvalita fotoaparátu. Ľudia dnes naozaj radi fotia a ešte radšej zdieľajú fotografie. Ako je to s kvalitou fotografií u vás?
YW: Ľudia si dnes naozaj vyberajú smartfón aj podľa toho, ako fotí. My sa snažíme o to, aby fotografia z našich zariadení vyzerala prirodzene a tiež aby sa dalo fotografovať aj za šera. Máme navyše aj možnosť vyhladenia tváre fotografovanej osoby. Ale celková naša stratégia pri fotografovaní je získať prirodzené a verné fotografie. Pri niektorých modeloch sme zaviedli aj selektívne zaostrovanie fotografie, teda scénu odfotíte a neskôr sa rozhodnete, ktorý objekt bude na nej zaostrený.
touchIT: A ešte ma zaujíma ako je to vo vzťahu Huawei a Honor. To je úplne nová značka, ktorá vystupuje pod vlastným menom, ale je celkom zrejmé, že sú to produkty vyrobené v produkcii firmy Huawei.
YW: Presne ako ste povedali, Honor vystupuje ako samostatná značka. Sú to produkty určené hlavne pre mladých ľudí, predaj sa realizuje on-line a podľa nás je lepšie mať takúto samostatnú značku pre takýto typ predaja.
Ďakujem pekne za rozhovor
Za touchIT sa rozprával Ondrej Macko