Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Pred tridsiatimi rokmi IKEA otvorila svoj prvý obchodný dom na Slovensku.

Nachádzal sa na Gagarinovej ulici v Bratislave, pričom pre veľký záujem zákazníkov sa v roku 1995 sťahovala do väčších priestorov na Tomášikovej ulici. Predajná plocha však stále nebola dostačujúca, a tak v roku 2002 otvorila obchodný dom na Ivanskej ceste, kde sídli dodnes.

Vďaka poslednej rekonštrukcii súčasného obchodného domu, ktorá prebehla v roku 2012, zaznamenala IKEA vo finančnom roku 2013 aj svoj najväčší medziročný nárast v tržbách (o 14,5 %) a investíciách (33 mil. €).  Za posledných 10 rokov do rozvoja investovala viac ako 43 miliónov eur a v pláne má ďalšie investície, najmä do udržateľných riešení.

Na nohy ju nepoložila ani pandémia, ba naopak, vďaka rýchlej reakcii na situáciu zmenila svoj offline formát na online v priebehu niekoľkých hodín. Aj po tridsiatich rokoch stelesňuje obchodný dom IKEA úspešný a obľúbený nákupný koncept Slovákov.

Z pôvodných 637 m2 na 36 700 m2

IKEA na Slovensku za posledných 30 rokov rástla vo všetkých smeroch. Od otvorenia pilotného projektu na Gagarinovej ulici v roku 1992, sa predajná plocha zväčšila z pôvodných 637 m2 na súčasných 36 700 m2.

Otvorenie obchodného domu na Ivanskej ceste, ktoré sa uskutočnilo v roku 2002, pomohlo k rozvoju celej okolitej oblasti. Okolo IKEA vznikla kompletná infraštruktúra, diaľnica i biznis centrá. Po desiatich rokoch od otvorenia došlo k plánovanej rekonštrukcii, kedy sa predajná plocha zväčšila o 35 %. Rozšírenie obchodného domu vo finančnom roku 2012/2013 bolo najväčšou investíciou v histórii (33 mil. €), čo sa odzrkadlilo aj na významnom medziročnom skoku v tržbách (o 14,5 %). Sumárne za posledných 10 rokov IKEA investovala do rozvoja 43 miliónov eur, pričom tržby spoločnosti IKEA vyrástli za posledných 10 finančných rokov o 74 %.

Vďaka rekonštrukcii obchodného domu sa IKEA Bratislava dokonca stala na niekoľko rokov najväčším obchodným domom IKEA v strednej Európe. Pri výstavbe sa spotrebovalo 2 720 kusov železobetónových prvkov, 16 700 m3 betónu a 1 450 ton ocele. 

Rástol počet zamestnancov, aj výrobkov

Vo svojej prvej prevádzke na Gagarinovej ulici mala IKEA v ponuke 680 kusov výrobkov a zamestnávala 18 ľudí. S narastajúcou plochou, postupnou digitalizáciou a so zvyšujúcim sa počtom služieb toto číslo v priebehu posledných 30 rokov narástlo až na súčasný počet 600 zamestnancov. Na rozšírenej predajnej ploche na Ivanskej ceste dnes zákazníci nájdu viac ako 9 500 rôznych výrobkov.   

V januári 2020 prebehla expanzia a IKEA otvorila nový koncept na východnom Slovensku. Minimalistický koncept IKEA Pop-up môžu zákazníci navštíviť v nákupnom centre Aupark v Košiciach, kde im ochotný personál poskytne poradenské služby, služby dizajnéra, aj sprostredkuje nákup výrobkov on-line. Výrobky si môžu nechať doručiť prostredníctvom služby „Klikni a vyzdvihni“  na Výdajné miesta v Banskej Bystrici, Žiline a v Košiciach.

Najpredávanejšie výrobky za dostupné ceny

Najpredávanejšou sériou výrobkov spoločnosti IKEA za posledných 30 rokov sa stala séria LACK. Stolíkov a políc z tejto série, ktoré prakticky plnia svoju úlohu v mnohých slovenských domácnostiach, sa doteraz predalo takmer 1,5 milióna kusov. Druhým najpopulárnejším výrobkom sú poháre na stopke zo série SVALKA, z ktorých si vychutnáva svoj obľúbený nápoj až 1,4 milióna Slovákov.

IKEA v priebehu rokov nezvyšovala len počet ponúkaných výrobkov, ale aj ich cenovú dostupnosť.  Napríklad spomínaný odkladací stolík LACK stál v roku 1996 podľa vtedajšieho katalógu 499 SKK. Dnes stojí 8,9 eur. Priemerná hrubá mzda sa pritom odvtedy zvýšila viac ako trojnásobne.

Dôraz na udržateľnosť

IKEA chce do roku 2030 umožniť viac ako 1 miliarde ľudí žiť lepší život v medziach našej planéty. Zameriava sa preto nielen na výrobu udržateľných výrobkov, ale aj na zavádzanie udržateľnejších služieb a efektívne nastavovanie procesov v rámci spoločnosti. Na splachovanie toaliet používa IKEA vodu z podzemných vrtov pod obchodným domom, vďaka čomu ušetrí okolo 10 miliónov litrov pitnej vody ročne. Energiu odoberá výlučne z obnoviteľných zdrojov a používa osvetlenie LED. V rámci odpadového hospodárstva triedi 20 rôznych surovín.

Priamo v obchodnom dome IKEA Bratislava sa nachádza aj oddelenie Circular Hub, ktoré ponúka prostredníctvom projektu Druhý život nábytku použité či vystavené výrobky IKEA za nízke ceny. Pred pár dňami IKEA spustila aj jeho online formát, v ktorom si záujemcovia môžu zaobstarať nábytok mimo štandardnej ponuky. Reč je napríklad o použitom nábytku či dopredaji výrobkov, ktoré už nie sú v aktuálnej ponuke.

To však nie je jediná udržateľná novinka. Podľa slov Davida McCabea, generálneho riaditeľa IKEA pre Českú republiku, Maďarsko a Slovensko, do vozového parku IKEA Bratislava čoskoro pribudnú nové vozidlá, ktoré budú postupne znižovať uhlíkovú stopu v rámci logistiky. „S hrdosťou oznamujeme, že na Slovensko prichádzajú prvé e-vozidlá, ktoré pokryjú 5 % zásielok, čo naplní naše ciele pre fiškálny rok 2022. IKEA Slovensko ich využije na prepravu objednávok až priamo k zákazníkom domov. Zo začiatku budeme elektrické vozidlá využívať v najväčších mestách (v Košiciach a v Bratislave), kde budú dostupné spolu dve vozidlá. V budúcom roku plánujeme pokryť aj ďalšie rozvozové zóny,“ hovorí David McCabe.

Pomoc komunitám

IKEA už od počiatku zakladá svoju filozofiu a udržateľnú stratégiu aj na pomoci komunitám. Už v roku 2002, keď boli na Slovensku veľké záplavy, kontaktovala mestské časti Bratislavy a zisťovala možnosti pomoci. Takýto postoj pretrváva dodnes. Od začiatku pandémie IKEA Bratislava v spolupráci s mestom Bratislava pomohla so zariadením 30 kontajnerových domov v karanténnom mestečku pre ľudí bez domova a podporila rodičov samoživiteľov.

Nasledovalo vybavenie dočasného zariadenia pre seniorov a po vypuknutí vojny na Ukrajine sa podarilo vybudovať stovky ubytovacích jednotiek pre ľudí utekajúcich pred vojnou. Projekt poskytuje každú noc ubytovanie pre približne 1 300 ľudí. Za predpokladu, že ho každý človek využije 5 nocí, má mesačne kapacitu 7 800 ľudí. Hodnota komunitnej pomoci sa v posledných 2 rokoch vyšplhala na 140 000 eur.

Oslavy v IKEA

V rámci osláv prichystala IKEA špeciálne akcie pre členov IKEA Family. Od 25. júna až do 31. júla 2022 ponúkne vybrané výrobky za zvýhodnené ceny, akcie v reštaurácii, či vyzdvihnutie online objednávky zdarma.

Zamestnanci dostanú pri príležitosti 30. výročia špeciálny darček. Limitovanú kolekciu oslavných ilustrácií na mieru pre nich vytvorila slovenská dizajnérka, Daniela Olejníková. 

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.