Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Hory volajú. A málokedy tak intenzívne ako v zime. Obyvatelia Mníchova a okolia majú na výber mnoho možností, kam vyraziť za zimnými radovánkami.

Pre ľudí z bavorského hlavného mesta predstavuje spontánny výlet na lyže či sánky veľmi zaujímavý spôsob trávenia voľného času. Veď ešte aj z centra sa hory zdajú byť lákavo blízko. Navyše, jednodňový výlet za snehom poskytuje vynikajúcu príležitosť vyskúšať nové možnosti elektromobility mimo mestského prostredia a otestovať schopnosti nového modelu MINI Cooper SE (kombinovaná spotreba paliva: 0,0 l/100 km; kombinovaná spotreba elektrickej energie: 16,8 — 14,8 kWh/100 km; kombinované emisie CO2: 0 g/km) v zimných podmienkach.

Na výber sa ponúka viacero zimných stredísk, ktoré sa dajú ľahko dosiahnuť už po krátkej ceste. Jedna vec je však jasná hneď od začiatku. Elektrické MINI je ambiciózne. Do štandardne dodávaného navigačného systému ide cieľ: Sölden v Rakúsku. Nachádza sa vo výške 1 350 m. n m. a lyžiarsky areál tvoria dva ľadovce. Vďaka tomu sa zimné stredisko v tirolskom údolí Ötztal preslávilo istotou snehu už koncom jesene. Aj do tejto lokality sa dá dostať bez vypúšťania lokálnych emisií. Vzdialenosť medzi mníchovskou centrálou BMW Welt a údolnou stanicou lanovky Gaislachkoglbahn v Söldene je presne 200 kilometrov.

Oficiálny testovací cyklus hovorí, že MINI Cooper SE dôjde do vzdialenosti 235 až 270 kilometrov. Tieto hodnoty sa dajú dosiahnuť najmä vtedy, ak sa neustále naplno nevyužíva celý potenciál výkonu 135 kW (184 k). Cesta z juhu Mníchova za zimnou zábavou vedie najprv po rýchlostnej ceste číslo 95. Z pravej aj ľavej strany cesty sa čoskoro začínajú k nebu týčiť alpské končiare. Uvoľnené cestovanie v režime GREEN znamená reakcie akceleračného pedála zamerané na čo najnižšiu spotrebu energie a približuje MINI Cooper SE k vrchu Zugspitze. Od mesta Garmisch-Partenkirchen vedie cesta smerom na juhovýchod do mestečka Mittenwald na hranici medzi Nemeckom a Rakúskom.

Jazdné režimy MINI Driving Modes ponúkajú aj režim GREEN+, ktorý v prospech zvýšenia dojazdu a zníženia spotreby elektrickej energie vypína kúrenie. To však nie je potrebné. MINI Electric dostalo už v štandardnej výbave dvojzónovú automatickú klimatizáciu a interiér vykuruje predovšetkým tepelné čerpadlo, ktoré využíva odpadové teplo získané z motora, pohonu a z vysokonapäťovej batérie. K tomu sa pridáva vonkajší vzduch a tak vzniká požadovaná miera teplotného komfortu. Vykurovanie je vďaka tomu mimoriadne účinné a na dosiahnutie vynikajúceho teplotného pohodlia aj v zimných podmienkach spotrebuje až o 75 percent menej energie ako konvenčné elektrické vyhrievanie. Preto nie je žiaden dôvod, aby bola posádka počas tohto výletu oblečená v lyžiarskej bunde či mala na rukách rukavice. Zvlášť, keď batožinový priestor poskytuje dosť miesta na uloženie teplého športového oblečenia, lyžiarskej výbavy a sánok. Keďže konštruktéri dômyselne umiestnili špeciálnu vysokonapäťovú batériu do stredového tunela a do podlahy vozidla, poskytuje batožinový priestor úplne rovnaký objem 211 až 731 dm3 ako konvenčne poháňané verzie modelu MINI 3-dverové.

Na rakúskych okresných cestách začalo MINI Cooper SE konečne cítiť pravý horský vzduch. V tirolskej obci Seefeld sa nadmorská výška prehupla cez 1 200 m. Obec poskytuje vynikajúce podmienky pre bežkovanie, no MINI Cooper SE je práve vo svojom živle a užíva si cesty vedúce cez priesmyk. Úzke vlásenky a sneh na cestách poskytujú vynikajúce prostredie na to, aby vozidlo predviedlo svoje schopnosti. Ovládanie stability prostredníctvom obmedzovania výkonu priamo v rozvodovke veľmi rýchlo a precízne reaguje na meniace sa podmienky a posúva obratnosť typickú pre túto značku na ešte vyššiu úroveň. Napriek viacerým nadšeným šprintom a zopár výjazdom do kopcov, ktoré odčerpali energiu a mrazivým poveternostným podmienkam, sa po príjazde do Söldenu nachádzalo v batériách ešte dosť energie. Presne sem sa dostávali vozidlá spoločnosti BMW Group aj počas vývoja a testovania vysokonapäťových batérií. Najnovšia generácia batérií, ktorá sa dostala aj do modelu MINI Cooper SE, so sebou priniesla ďalšie zvýšenie kapacity jednotlivých článkov. Okrem toho sa upravila aj stabilita cyklov, čo malo výrazný vplyv na odolnosť vysokonapäťovej batérie. Záruka, ktorá od prvej registrácie platí na osem rokov, sa vďaka tomu natiahla na 160 000 kilometrov.

Zatiaľ čo si posádka užíva zábavu na zjazdovkách, MINI Cooper SE sa nabíja na nabíjačke pri údolnej stanici lanovky. Nabíjacia kapacita 11 kW, podobná, ako dodáva nástenná nabíjačka MINI ELECTRIC Wallbox, stačí na plné nabitie prázdnej vysokonapäťovej batérie za tri a pol hodiny. Nabíjacia jednotka a batéria modelu MINI Cooper SE okrem toho zvládnu aj nabíjanie rýchlonabíjačkou s jednosmerným prúdom s výkonom do 50 kW. Kompletné nabitie potom trvá menej ako 90 minút.

Zábava na zjazdovkách môže byť aj oveľa dlhšia. Lanovka Gaislachkoglbahn vyvezie lyžiarov na dve etapy až do výšky 3 040 metrov nad morom. Cesta do reštaurácie Ice Q na vrchole trvá menej ako 15 minút. Jej futuristická sklenená kocka tvorila kulisu natáčania príbehu filmu Jamesa Bonda s názvom Spectre. Sölden ponúka dovedna 144 kilometrov zjazdoviek rôznej obtiažnosti a tri hlavné vrcholy s výškou viac ako 3 000 m. n m. Najvyšším vrchom je 3 340 metrov vysoký vrch Schwarze Schneid. Lyžiari sa môžu z neho spustiť po zjazdovke s dĺžkou 15 kilometrov a pritom zažijú prevýšenie 1 970 m. Od stredovej stanice lanovky Gaislachkoglbahn vedie dole do údolia aj 7,3 kilometra dlhá sánkarská dráha.

Krátko pred posledným zjazdom z kopca prichádza čas na spustenie aplikácie MINI Connected Remote. Postup nabíjania pritom nie je jediný parameter, ktorý sa dá sledovať na diaľku. V MINI Cooper SE takýmto spôsobom možno spustiť aj nezávislé vykurovanie. Po zadaní požadovaného času odchodu do mobilného telefónu sa v potrebnom momente aktivuje časovať, aby presne včas vykúril interiér. Nikto sa predsa nebude za volantom triasť v mokrom lyžiarskom oblečení. Vďaka tomu putuje do histórie aj škrabka na ľad. Výsledok: perfektné auto na lyžovanie a sánkovanie, ideálne na cestu domov.

Okná nie sú zamrznuté a tak si auto užilo aj mnoho zvedavých pohľadov. Pravdou je, že MINI Cooper SE pritiahlo v údolí Ötztal mnoho párov očí. Ľudia sa na začiatok predaja (od marca 2020) pýtali rovnako často ako na zrýchlenie (z 0 na 60 km/h za 3,9 sekundy, na šprint z 0 na 100 km/h za 7,3 sekundy). Preto vôbec neprekvapuje, že svoj záujem o elektrické MINI prejavilo registráciou už 100 000 ľudí z celého sveta. Prví majitelia modelu MINI Cooper SE sa s ním stihnú odviezť za snehovými radovánkami ešte počas tejto zimnej lyžiarskej sezóny. Sölden poskytuje dostatočné snehové podmienky pre spontánne zimné výlety až do mája.

 

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.