Koronavírus zmenil nákupné správanie Slovákov

0

Výrazný nárast počtu platieb kartou, tržieb v potravinách i v lekárňach a na druhej strane prudký prepad výdavkov na cestovanie či na oblečenie a zábavu. Ochorenie COVID-19 zmenilo životy aj finančné správanie Slovákov.

Dôkazom je analýza platieb kartou klientov Poštovej banky, ktoré zrealizovali od štvrtka 5. marca – pár dní pred prijatím opatrení v súvislosti s koronavírusom, do soboty 14. marca, kedy sa v nákupných centrách prvýkrát zatvorila väčšina obchodov.

S prichádzajúcimi správami o narastajúcom počte chorých sa menili aj naše priority pri nakupovaní. V piatok (13.3.2020) sme zaznamenali medzitýždňový nárast počtu transakcií v potravinách o 28 %. Našinci tu minuli takmer o 60 % viac ako týždeň predtým (6.3.2020), kedy bol potvrdený prvý prípad nákazy koronavírusom na Slovensku. „Počet platieb kartou vzrástol o 24 % voči štandardu a tento piatok bol porovnateľný s tohtoročným Valentínom (14.2.). Podobný nárast evidujeme aj pri výberoch z bankomatu,“ uvádza hovorkyňa Poštovej banky Lýdia Žáčková.

Slováci si kvôli obavám z nejasného vývoja situácie robili nielen potravinové zásoby, ale aj zásoby liekov. K 14. marcu 2020 v medzitýždňovom porovnaní vidíme nárast kartových transakcií v lekárňach až o 65 % a ich objemu o 72 %. Za ostatné nákupy do domácnosti sme utratili o 57 % viac ako počas soboty pred zavedením bezpečnostných opatrení.

Avšak na cestovanie a verejnú dopravu sme oproti prvej marcovej sobote minuli približne o 40 % menej. Voči štandardným víkendovým dňom sme v sobotu 14. marca 2020 zaznamenali aj pokles platieb kartou o 18 %, čo bolo, pravdepodobne, spôsobené uzatvorením viacerých prevádzok. „V uvedenú sobotu evidujeme prepad príjmov napríklad v predajniach s oblečením, elektro, nábytkom, ale aj v prevádzkach zabezpečujúcich zábavu, a to približne o 50 %, keďže väčšina obchodov v nákupných centrách bola zatvorená. Medzi prevádzky s najväčším poklesom tržieb patria aj wellness centrá a športoviská,“ dodáva L. Žáčková.

Poštová banka minulý týždeň v piatok zaznamenala aj zníženú návštevnosť na obchodných miestach a PFS na pošte, pričom klienti smerovali  svoje požiadavky častejšie prostredníctvom call centra, kde nám počet volajúcich klientov vzrástol až o 30 %. To je aj jedno z odporúčaní banky. „Na vybavenie svojich finančných úkonov by klienti v tejto situácii mali využiť radšej Infolinku, Mobilnú aplikáciu alebo Internetbanking, aby minimalizovali osobný kontakt počas návštevy pobočky a chránili tak seba aj našich zamestnancov,“ radí hovorkyňa banky Lýdia Žáčková.

Značky:

O autorovi

Máme radi najnovšie technológie a žijeme s nimi. Prinášame informácie o najnovších produktoch a technológiách priamo k vám, objektívne a ľudsky, pretože robíme to, čo nás baví. Sme energický tím plný odhodlania a veríme, že je s nami aj sranda. :)

Pridaj komentár

Objednajte si ročné predplatné časopisu TOUCHIT, teraz s užitočnou príručkou
Začíname so smartfónom.Iba za 22,99 €.
Kliknite a zistite viac>>