V minulosti sme boli zvyknutí na to, že silnú dvojku Apple + Samsung dopĺňali čínski draci z Huawei a Xiaomi.

Od roku 2019 sa však začala situácia meniť. Huawei kvôli obmedzeniam zo strany USA stratil svoje dominantné postavenie na trhu a jeho pozíciu naplno obsadilo Xiaomi. To dosiahlo tento úspech vďaka tomu, že značka Xiaomi bola už na Slovensku dlhé roky známa a mala vybudovanú dobrú povesť.

A tiež aj vďaka tomu, že Xiaomi bolo pripravené na pokles Huawei-u aj u operátorov. Na Slovensku sa predá približne 70 % smartfónov cez operátorov, takže nie je prekvapujúce, že cesta k úspechu na našom trhu vedie práve cez tieto predajné kanály.

Na silnú trojku Apple, Samsung a Xiaomi však útočí čoraz viac čínskych výrobcov. Na Slovensku sa oficiálne predávajú telefóny značiek realme, Oppo, OnePlus, POCO a od 1. júna aj vivo. Ak sa pýtate, čo majú všetky tieto značky spoločné (s výnimkou POCO), tak je to majiteľ. Všetky spadajú pod konglomerát BBK Electronics.

Spomenuté POCO je podznačkou Xiaomi a netreba zabúdať ani na Honor. Ten kedysi vlastnil Huawei, avšak zavedenie amerických sankcií spôsobilo, že sa Honor osamostatnil a útočí na trh vlastnými vlajkovými loďami.

Aby toho nebolo málo, na Slovensko prišla koncom mája aj značka Tecno. Je to ďalší čínsky výrobca, ktorý sa rozhodol naštartovať svoj biznis v Afrike a postupne expanduje do Európy. Popravde, keď sa pozerám na tento zoznam všemožných čínskych značiek a podznačiek, sám seba sa pýtam – ktorý z týchto čínskych výrobcov bude víťazom?

Nemyslím si, že tieto značky ohrozia Apple či Samsung, ale rozdelia si zvyšok trhu, ktorý aktuálne patrí Xiaomi a ostatným menším výrobcom. Rád by som však nováčikom, ktorí prišli na Slovensko v rokoch 2021 a 2022, odkázal, že cesta k úspechu nebude jednoduchá a ani rýchla.

Prečítajte si aj:

Roman Kadlec

Roman Kadlec
Testujem inteligentné hodinky, robotické vysávače, smartfóny a herné zariadenia. Sledujte ma na sociálnych sieťach @roman_fitit