Športové kupé sú už viac ako tri desaťročia nositeľmi výkonu značky Mercedes-AMG.

Všetko sa začalo modelom 300 CE 6.0 predstaveným v roku 1988. Spájal dva talenty, ktoré sa dovtedy považovali za nekompatibilné: superšportovú dynamiku jazdy a vysokú mieru praktickosti pri každodennom používaní. Jeho fanúšikovia v USA ho poctili prezývkou „kladivo“ a pre AMG predstavoval dôležitý míľnik na ceste k dnešnej značke výkonných a športových vozidiel. V 90. rokoch 20. storočia pokračovali v úspešnom príbehu kupé vozidiel AMG modely E 36 AMG a CLK 55 AMG.

Model CLK 63 AMG Black Series predstavený v roku 2007, ktorý bol založený na vtedajšom oficiálnom F1™ Safety-Car od AMG, priniesol na cestu čistokrvnú technológiu z pretekárskeho športu. Nové kupé E 53 4MATIC+ (kombinovaná spotreba paliva: 8,9-8,6 l/100 km; kombinované emisie CO2: 204-198 g/km)  predstavuje pre Mercedes-AMG ďalší krok v segmente športovo-prémiových kupé.

1988 – 300 CE 6.0 AMG „kladivo“: superšportové vozidlo s vysokou mierou praktickosti pri každodennom používaní

Mercedes-Benz 300 E sa v roku 1988 stal ako model 5.6 AMG legendou a vďaka svojmu silnému 5,6-litrovému motoru V8 s výkonom 265 kW (360 k) a aerodynamickej optimalizácii prekonal magickú hranicu maximálnej rýchlosti 300 km/h. Americkí fanúšikovia poctili výkonné vozidlo AMG prezývkou „kladivo“, a to aj kvôli krútiacemu momentu 510 newtonmetrov, ktorý bol na vtedajšie pomery ohromujúci.

Jazdné výkony čistokrvného superšportového vozidla boli po prvýkrát skombinované s vhodnosťou na každodenné používanie typickou pre Mercedes-Benz. Obzvlášť pozoruhodné bolo „kladivo“ ako kupé 300 CE 6.0 v širokej verzii, ešte väčším zdvihovým objemom, štvorventilovou technikou, výkonom zvýšeným na 283 kW (385 k) a krútiacim momentom na úrovni 566 newtonmetrov.

1993 – E 36 AMG kupé: špičkový model, ktorý sa dal po prvýkrát objednať aj priamo u predajcov Mercedes

Pre nadšencov vozidiel kupé so športovými ambíciami bol od septembra 1993 k dispozícii športový variant vo forme modelu E 36 AMG, ktorý bol vybavený 3,6-litrovým motorom AMG so štvorventilovou technikou a výkonom 200 kW (272 k). Nový špičkový model sa od svojich menej dynamických sesterských modelov odlišoval aj vizuálne, a to mierne zväčšenými namontovanými dielmi. Predný spojler, bočné obloženie prahov a spojler zadného nárazníka boli nalakované vo farbe karosérie a harmonicky integrované do tvaru karosérie. Čerešničkou na torte boli sériové 17-palcové disky z ľahkej zliatiny s dizajnom AMG.

1997 – CLK 55 AMG: najskôr Safety-Car, následne sériové vozidlo

Na vrchole modelového programu CLK trónil od augusta 1999 model CLK 55 AMG. Bol založený na vtedajšom oficiálnom F1™ Safety-Car majstrovstiev sveta Formuly 1, ktorý ako unikát priťahoval na pretekárskych tratiach od roku 1997 pozornosť celého sveta. Jediná úprava, ktorá bola potrebná na zodpovedné použitie na pretekárskej trati, sa skrývala v škrupinovom športovom sedadle pre vodiča. Srdcom tohto výkonného kupé bol 5,5-litrový motor AMG V8 s výkonom 255 kW (347 k) a pozoruhodným krútiacim momentom 510 newtonmetrov.

CLK 55 AMG vďaka nemu zrýchlil z 0 na 100 km/h za 5,4 sekundy. V hnacom agregáte AMG pracovali piesty z liateho hliníka, ktoré boli účinne chladené špeciálnou ostrekovacou olejovou dýzou. Dvojvetvový systém nasávania vzduchu sa v kombinácii s výkonnými vačkovými hriadeľmi z motoristického športu a novonavrhnutým nasávacím potrubím staral o mimoriadne dobré plnenie valcov, ktoré sa prejavovalo príkladnou charakteristikou krútiaceho momentu.

2007 – CLK 63 AMG Black Series: technológia pretekárskeho športu určená na cesty

Ďalší konštrukčný rad špičkového modelu CLK poháňal komplexne prepracovaný 6,3-litrový motor AMG V8 s výkonom 373 kW (507 k) a krútiacim momentom 630 newtonmetrov. Kupé zvládalo zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 4,3 sekundy, zatiaľ čo jeho maximálna rýchlosť bola elektronicky obmedzená na 300 km/h. O dynamiku jazdy na najvyššej úrovni sa starali novonavrhnuté nápravy, vyspelý športový podvozok s variabilnou svetlou výškou AMG, 19-palcové kované disky AMG, novovyvinuté riadenie a silnejšie dimenzovaná vysokovýkonná brzdová sústava AMG z kompozitných materiálov. Mocné kupé bolo založené na vtedajšom oficiálnom F1™ Safety-Car od AMG: výrazný spojler predného nárazníka s veľkými otvormi na prívod chladiaceho vzduchu, rozšírené blatníky, spojler zadného nárazníka so vzhľadom difúzora a odtrhová hrana z uhlíkových vlákien dokumentovali aj z vizuálneho hľadiska športové a puristické ambície vozidla.

2020 – nové kupé Mercedes-AMG E 53 4MATIC+: evidentnejšia príslušnosť k značke, viac športovosti, značnejšia individualita

S novým kupé E 53 4MATIC+ otvára Mercedes-AMG ďalšiu kapitolu svojej úspešnej histórie vozidiel kupé. Centrom pozornosti je pritom zameranie na posilňovanie príslušnosti k značke formou charakteristických dizajnových prvkov a dôkladne zušľachteného interiéru. Aj z technického hľadiska spĺňa vynovená verzia kupé E 53 4MATIC+ z Affalterbachu všetky požiadavky týkajúce sa výkonnosti a efektívnosti. Vďaka dvojitému preplňovaniu turbodúchadlom a elektrickým prídavným kompresorom dosahuje 3,0-litrový motor výkon 320 kW (435 k). Maximálny krútiaci moment má pritom hodnotu 520 newtonmetrov. Jeho štartovací generátor s funkciou EQ-Boost na krátky čas poskytne prídavný výkon 16 kW a krútiaci moment 250 newtonmetrov. Okrem toho napája 48 voltovú napäťovú sústavu.

Nechajte nám správu