Kúpite si humanoidného robota, aby robil rutinné práce za vás? Čo to bude stáť?
3m čítanie

Kúpite si humanoidného robota, aby robil rutinné práce za vás? Čo to bude stáť?

Alza oznámila novú kapitolu svojho technologického portfólia. Začína testovať humanoidných robotov, pretože v tejto oblasti vidí veľký potenciál. Cieľom je otestovať a vybrať najzaujímavejších robotov a zároveň umožniť zákazníkom, aby si ich mohli vyskúšať a zoznámiť sa s budúcnosťou.

V prvej fáze sa Alza zameriava na humanoidných robotov, medzi ktoré patria modely Unitree G1 Basic a Unitree G1 EDU. Verzia Basic slúži najmä na demonštráciu a na zoznámenie sa s robotikou, jej cena sa pohybuje okolo 20 409 €. Variant EDU je výkonnejší, je programovateľný, vybavený pokročilými senzormi a umožňuje experimentovať s vlastnými aplikáciami. Ich cena je približne 59 867 €.

Humanoidní roboti, ktorých Alza testuje, majú dokonca vlastné mená – Adam a Božena. Je to ľahko zapamätateľné.

Aktuálne sú Unitree G1 a ďalšie podobné modely určené najmä technologickým nadšencom, školám a firmám, ktoré skúšajú praktické využitie robotiky. V prvej fáze preto Alza svoje aktivity zameria hlavne na firemných zákazníkov, aby si mohli robotov prakticky vyskúšať a otestovať ich možnosti v pracovnom prostredí. Roboti zároveň slúžia ako edukačná a vývojová platforma – umožňujú programovať vlastné aplikácie pre rozmanité scenáre a rozširovať robotov o ďalšie senzory, pohyblivé časti či vylepšené moduly podľa potrieb. Vízia Alzy je, že humanoidní roboti sa raz môžu stať bežnými pomocníkmi nielen vo firmách, ale aj v domácnostiach.

Zatiaľ pre potreby nadšencov robotiky

Alza má už prvých záujemcov zo školstva a cieľom je počas tohto roka pokryť potreby technologických nadšencov. Unitree G1 je skladací humanoidný robot vysoký približne 130 cm, ktorý váži 35 kg a je vybavený 23 kĺbmi, 3D vnímaním prostredníctvom hĺbkovej kamery a LiDARu, 8-jadrovým procesorom, podporou Wi-Fi 6 a batériou s výdržou okolo dvoch hodín prevádzky. Dokáže chodiť, behať aj zvládať akrobatické prvky, vrátane sált. Vďaka týmto schopnostiam sa robot stáva atraktívnym nielen pre školy a výskumníkov, ale aj pre eventové agentúry, ktoré hľadajú inovatívne spôsoby, ako zaujať publikum.

Humanoidní roboti ako doplnok, inšpirácia a príležitosť

Tím Alzy robotov sám testuje, aby si overil ich prínos a aby tak firma mohla ponúknuť tieto služby aj zákazníkom „Roboti zvládnu rutinné alebo opakujúce sa činnosti, takže ľuďom zostane viac priestoru venovať sa zaujímavejšej a kreatívnejšej práci“ – hovorí PR manažérka Alzy Eliška Čeřovská.

Cieľom Alzy je postupne vybudovať know-how, portfólio a zázemie pre robotov, vzdelávať verejnosť a rozširovať ponuku o ďalšie typy. Spoločnosť sa zároveň pripravuje na pokles ich cien a širšiu dostupnosť. „, aby sa humanoidní roboti mohli v budúcnosti stať bežnou súčasťou domácností aj firiem. „Dnes sú humanoidní roboti najmä edukačnou a vývojovou platformou. V blízkej budúcnosti z nich môžu byť asistenti v konkrétnych úlohách, ale stále sme na začiatku a sami sme zvedaví, kam sa technológia posunie,“ opisuje Čeřovská.

Do ponuky sa dostanú len tí roboti, ktorí sa osvedčia v praxi

Alza chce do konca roka vyskúšať ešte jeden až dva nové modely a začiatkom budúceho roka už počíta s dodávkami ďalších robotov. Zároveň plánuje postupne predstaviť vybrané modely − budú vystavené v showroome, na vybraných akciách a ďalších podujatiach.

Zdroj: Alza

Prečítajte si tiež