V dnešnej dobe, keď je možné vytvoriť si e-shop veľmi jednoducho a rýchlo, sa stáva dôležitým elementom jeho kvalita a životaschopnosť.

Nestačí, aby mal e-shop pekný vizuál. Musí hlavne vedieť plávať v mori internetu a nedať sa utopiť konkurenciou. Celosvetový obrat e-commerce za rok 2016 bol viac ako 1,9 bilióna dolárov. Internetový predaj si stále viac odkrajuje z celkového balíka tržieb a bude stále rásť.

Treba sa s e-shopom odraziť od brehu

Aj ten najkrajší a používateľsky najprívetivejší e-shop, naplnený po strechu úžasnými produktmi je bez premyslenej propagácie len zaparkovaným športovým autom v garáži. Vidia ho iba tí, ktorí k vám prídu na návštevu, lebo ste im dali svoju vizitku. Na úspešnosť a efektívnosť e-shopu potrebujete, aby váš e-shop vyrazil do ulíc. Tam, kde ho uvidí jeho cieľová skupina. Musí mať také palivo, že dokáže vyhrávať preteky s ostatnými e-shopmi.

Na začiatku by ste sa mali zamyslieť, kde sa nachádzajú vaši zákazníci. Všade tam musia na vašu ponuku naraziť. Dnes už ľudia nechodia vyhľadať to, čo potrebujú len na Google. Trávia veľké množstvo času na sociálnych sieťach, obsahových portáloch a magazínoch, prezerajú si videá, hrajú hry na mobiloch, používajú aplikácie, chatujú si a pod. Úspech s marketingom dosiahnete vtedy, keď vaša značka bude svietiť tam, kde bude váš potencionálny zákazník hľadať informácie a tráviť svoj čas.

Nie je kanál ako kanál

Keď rozbiehate svoj marketing, odporúčame vyskúšať si všetky relevantné online kanály. Otestujte si ich nielen z pohľadu efektivity, ale aj z pohľadu náročnosti správy. Treba si uvedomiť, že rozdiel medzi digitálnym a offline marketingom v dnešnej dobe už prakticky nie je. Všetko sa totiž nakoniec prejaví v online svete. Pokiaľ máte billboard alebo reklamu na aute, zákazník vás bude hľadať na internete, aby si vašu ponuku a služby pozrel tam.

Aké palivo potrebuje váš športiak?

Na spustenie kampaní na vašu propagáciu potrebujete okrem zvládnutia správy reklamných účtov aj kredit. Google AdWords, ako najväčší reklamný systém, je celkom zložitý a na dosiahnutie maximálneho výkonu musíte vedieť nastavovať reklamné zostavy, remarketing a dynamický remarketing, GSP (reklama v Gmail), poznať vyhľadávaciu aj obsahovú sieť a pod.

Facebook ako líder na poli sociálnych sietí už dnes bez platenia funguje iba pre naozaj veľmi virálne posty. Dosah vašich príspevkov na Facebooku a Instagrame je potrebné podporiť kreditom. A, samozrejme, aj reklamné kampane. Musíte tu ale využiť maximum funkcionalít, ktoré dovoľuje Bussines Manager. Presné cielenia, publiká, lokality, vylúčenia, AB testovania zostáv, rôzne formáty postov, Look like publiká tvorené aj pomocou Facebook Pixelu,… Až potom dokážete z tohto kanála vyťažiť maximum a propagovať nielen vaše výrobky a služby, ale aj budovať komunitu a vernosť zákazníkov. Vyskúšať môžete aj ďalšie kanály, ktoré sú pre vašu cieľovku relevantné – YouTube, Twitter, RTB, Etarget, emailing a ďalšie.

Obsah je kráľ

Bez tvorby kvalitného obsahu to nepôjde. Aby ste dlhodobo vedeli presviedčať o vašej dôveryhodnosti potencionálnych zákazníkov, musíte tvoriť zaujímavý a hlavne užitočný content. Pokiaľ sa dokážete stať odborníkom vo vašom segmente a začnete byť tak vnímaný, nemusíte bojovať o zákazníka len najnižšou cenou. Na správne šírenie obsahu potrebujete mať e-shop kvalitne optimalizovaný pre vyhľadávače (SEO), aby ste sa nachádzali vysoko v organickom vyhľadávaní, mali väčšiu preklikovosť z odkazov, ale aj aby ste mali kvalitné skóre webu a tým pádom lacnejšie reklamy napr. na Google AdWords.

Je treba správne merať a vyhodnocovať

Palubná doska vášho e-shopu musí obsahovať hlavne Google Analytics a rozšírenie o ďalšie meracie nástroje, ktoré vám pomôžu správne rozkľúčovať to, ako zvyšovať efektivitu e-shopu a samotného marketingu. Google Optimize na AB testovanie obsahu webu, tepelné mapy ako nástroj na sledovanie slabých miest e-shopu, Search Console na sledovanie a spravovanie vašej prítomnosti vo výsledkoch vyhľadávania na Google.

Pokiaľ dokážete všetko postupne zvládnuť, máte veľkú výhodu oproti konkurencii. Mnohé firmy len prichádzajú na potrebu preorientovania sa na online platformy.

Autor: Milan Markovič, Projektový špecialista Effectix.com

Značky: