Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Najlepšie podmienky na podnikanie majú ženy v Izraeli. Vyplýva to z novej štúdie Mastercard Index of Women Entrepreneurs 2020 (MIWE 2020), ktorá porovnáva podmienky pre podnikanie žien v 58 krajinách sveta. Na druhom mieste skončili Spojené štáty americké, ktoré boli v minulom roku prvé, nasledované Švajčiarskom. Celých 87% žien v štúdii uviedlo, že aktuálna svetová pandémia Covid-19 nepriaznivo ovplyvnila ich podnikanie.

Štúdia Mastercard Index of Women Entrepreneurs (Index žien podnikateliek, MIWE) 2020 už po štvrtýkrát upozorňuje na obrovský sociálno-ekonomický prínos podnikateliek na celom svete a poskytuje prehľad o faktoroch, ktoré ovplyvňujú či brzdia ich postup. MIWE 2020 porovnáva podmienky žien v podnikaní v období pred pandémiou v 58 krajinách, v ktorých žije takmer 80% ženskej pracovnej sily.

Izrael prvýkrát na vrchole, predbehol aj Spojené štáty americké

Ukážkovým príkladom podpory žien v podnikaní môže byť Izrael, ktorý skočil zo 4. miesta v roku 2019 na prvé miesto v roku 2020, čím predbehol Spojené štáty americké (tie sa tento rok umiestnili na 2. mieste). Cieľom Izraela je do dvoch rokov zdvojnásobiť počet žien na pozícii podnikateliek. Za prvým miestom v rebríčku stojí veľká podpora malých a stredných podnikov, v čom sa tento rok vyšplhal na 1. miesto oproti 42. miestu v minulom roku. Podobný skok zaznamenalo Švajčiarsko, ktoré si tento rok v oblasti podpory zo strany štátu pre malé a stredné podniky zlepšilo pozíciu z jedenásteho miesta na tretie.

Na vysokých priečkach sa umiestnili i krajiny so všeobecne nižšou životnou úrovňou ako napríklad Malajzia (26), Botswana (31), Mexiko (34) či Uruguaj (35). Spomedzi našich susedných krajín sa v prvej desiatke objavilo iba Poľsko, ktoré sa umiestnilo na 5. mieste a polepšilo si tak oproti minulému roku až o jedenásť priečok. Maďarsko sa umiestnilo na 33. mieste a Česká republika je tento rok na 45. mieste.

Umiestnenie v rebríčku závisí na porovnávaní troch faktorov:

  1. pokrok v ekonomickom a profesijnom postavení žien ako podnikateliek, lídrov a profesionálov
  2. dostupnosť vedomostných a finančných prostriedkov – miera pokroku vyššieho vzdelávania žien, miera a úspešnosť pri žiadosti o podnikateľské pôžičky a úroveň podpory zo strany štátu
  3. faktory podporujúce podnikanie – miera podnikateľských a sociálno-ekonomických podmienok umožňujúcich ženám úspešné podnikanie

Poradie krajín Mastercard Index of Women Entrepreneurs 2020:

Poradie MIWEHodnotenie MIWE
20202019% zmena medzi rokmi 2019 a 202020202019% zmena medzi rokmi 2019 a 2020
Izrael143↑74.768.39.40%
Spojené štáty americké227469.95.90%
Švajčiarsko3118↑71.565.29.70%
Nový Zéland413↓70.170.7-0.80%
Poľsko51611↑68.964.56.80%
Veľká Británia682↑68.765.54.90%
Kanada734↓68.669.5-1.30%
Švédsko82517↑68.362.69.10%
Austrália9967.565.43.20%
Španielsko10144↑67.364.93.80%
Francúzsko18191↑65.164.41.20%
Portugalsko19136↓64.964.90.00%
Dánsko20173↓64.964.50.70%
Malajzia262663.762.22.30%
Nemecko282863613.30%
Belgicko30219↓62.863.3-0.90%
Botswana312011↓62.464.1-2.60%
Maďarsko33418↑62.357.48.40%
Mexiko34384↑62.158.95.50%
Uruguaj35314↓61.360.41.50%
Rumunsko40346↓58.260-3.00%
Taliansko42475↑57.2537.90%
Uganda44431↓56.1560.10%
Česká republika454555.955.60.50%
Nigéria464654.954.50.80%
Bangladéš58571↓36.435.42.70%

 Covid-19 predstavuje nielen prekážky, ale aj príležitosť

Štúdia poskytuje tiež analýzu následkov pandemickej krízy na pracujúce ženy vo svete a zdôrazňuje efektívne podporné metódy k obnoveniu či udržaniu si práce. Aj keď sa môžu v rôznych krajinách líšiť, ako najefektívnejšie sa ukázali pomocné opatrenia pre malé a stredné podniky – od platových dotácií a dovolenkových schém až po fiškálnu výpomoc.

„Kríza vždy odhalí nedokonalosti systémov a Covid sa o to riadne postaral. Boli sme svedkami šokujúcich rozdielov medzi mužmi a ženami, ktorým ženy v biznise čelia. Ale na rozdiel od iných ekonomických kríz dal Covid vládam, ktoré sa na to dostatočne zamerali, príležitosť na uskutočnenie pozitívnych zmien,“ hovorí Sue Kelsey, výkonná viceprezidentka pre globálne spotrebiteľské produkty a finančné začlenenie Mastercard.

Mastercard bojuje za rovnoprávnosť

Prostredníctvom tejto štúdie sa Mastercard zaväzuje vládam, podnikom a jednotlivcom poskytovať informácie, ktoré budú užitočné pri rozhodovaní a implementácii podpory rovnoprávnosti pohlaví v podnikaní. Tohtoročná správa šíri jednu z mnohých častí jej misie, ktorá sa snaží o pokrokovosť a podporu znevýhodnených osôb – v roku 2020 rozšíril Mastercard svoj záväzok v oblasti finančného začlenenia o cieľ do roku 2025 priviesť do digitálnej ekonomiky miliardu fyzických osôb a 50 miliónov mikro a malých podnikov. Súčasťou tohto záväzku je poskytovanie priamej pomoci 25 miliónom ženských podnikateliek v podobe finančnej podpory, mentoringu či technológií, ktoré podporia ich podnikanie.

Celosvetovo podporuje Mastercard dievčatá so záujmom o vedecko-technické odbory. Jedným z projektov je napríklad Girls4Tech, vďaka ktorému má Mastercard za cieľ vzdelať až 5 miliónov žien a dievčat do roku 2025. Programu sa za šesť rokov svojho fungovania doposiaľ zúčastnilo už 800 000 dievčat z 27 krajín všetkých kontinentov. Ďalšie projekty Mastercard realizuje napríklad v Afrike a Mexiku.

Značky:

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.