Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Internetové nákupy prekonali v období karantény všetky ostatné spôsoby utrácania peňazí. Nadpolovičná väčšina (57%) európskych spotrebiteľov uviedla, že na internete nakupujú viac ako predtým. Aj poskytovatelia virtuálnych zážitkov, ako sú lekcie fitness, sledovanie TV a filmov alebo internetové vzdelávacie kurzy, zaznamenali počas obmedzenia pohybu rekordné počty predplatiteľov. Svoje výdavky za virtuálne zážitky zvýšil približne každý tretí Európan (30%). Vyplýva to z aktuálneho prieskumu medzi európskymi spotrebiteľmi spoločnosti Mastercard1[1].

Okrem videohovorov so svojimi blízkymi, ktoré uviedlo 75% respondentov, bolo najpopulárnejším virtuálnym zážitkom sledovanie predplatených internetových televízií alebo filmových služieb ako Netflix či Amazon Prime Video (58% Európanov). Nasledovali online komédie alebo stand-up predstavenia (36%), online koncerty (32%), videohry (31%) a online kurzy varenia alebo online recepty (30%).

Viac ako štvrtina opýtaných online cvičila (26%) a až 24% ľudí v Európe virtuálne navštevovalo múzeá a pamiatky.

Podľa prieskumu sa aktuálna situácia odzrkadlila aj vo väčšej štedrosti: viac ako štvrtina respondentov (28%) uviedla, že v poslednom mesiaci venovala prostredníctvom  online prevodov prostriedky na dobročinné účely, pričom pre 14% respondentov to bolo prvýkrát.

Čas, ktorý ľudia po celej Európe trávia v súčasnosti doma, vnímajú aj ako príležitosť získať za pomoci online kurzov nové zručnosti. Takmer dve pätiny (37%) respondentov začali využívať online bankovníctvo, viac ako štvrtina (28%) sa učí ako dbať o svoje zdravie a objednávať si lieky online a takmer tretina (31%) sa s pomocou internetových kurzov učí variť. Každý desiaty človek sa podľa prieskumu učí programovať, sedem percent využíva internet na výuku hry na hudobný nástroj a 14 % respondentov si dokonca našlo online kurz kaderníctva.

Všetci sa pochopiteľne snažíme existujúcej situácii prispôsobiť a s tým súvisí i väčšie množstvo internetových nákupov. To sa týka nielen základných potrieb, ale tiež virtuálnych zážitkov – od sledovania filmov po lekcie fitnessu.  Ťažké časy často vynesú na povrch to najlepšie, čo v ľuďoch je.  Môže nás tak hriať pri srdci nárast počtu tých, ktorí v tejto dobe venujú peniaze na dobročinné účely, rovnako ako s potešením sledujeme, koľko ľudí sa učí využívať internet a možnosti online sveta v svojich každodenných životoch. Ľudia teraz potrebujú prístup k digitálnej ekonomike viac ako kedykoľvek predtým,“ uviedol Mark Barnett, prezident európskeho zastúpenia spoločnosti Mastercard.

Okrem nárastu množstva ľudí, ktorí na internete nakupujú základné potreby (o celých 36%) sa pomerne výrazne zvýšil záujem aj o iné produkty, ako sú napríklad knihy (32%), strojčeky na vlasy (19%) alebo činky a podložky na jogu (13%).

Z prieskumu ďalej vyplynulo, že nákupné správanie na internete do značnej miery kopíruje správanie v reálnom svete: štyri pätiny (81%) tých, ktorí v kamenných obchodoch vyhľadávajú zľavové akcie, sú ochotní tráviť hodiny hľadaním najvýhodnejších ponúk aj na internete a dve tretiny tých, ktorí v reálnom svete tovar viac prezerajú vo výkladoch, ako nakupujú, uviedli, že si pravidelne zhotovujú zoznamy prianí, hoci nie vždy tovar na nich skutočne kúpia. Polovica z nakupujúcich uviedla, že na internete zostávajú verní značkám z kamenných obchodov.

Výrazná väčšina (87%) opýtaných uviedla, že si dáva pozor na to, čo a kde na internete nakupuje a 65% uviedlo, že majú obavy z toho, že sa stanú obeťami internetového podvodu. V snahe o čo najvyššiu mieru bezpečnosti pri nakupovaní online sa štyri pätiny (81%) európskych spotrebiteľov obracia radšej na im známych predajcov, 80% kontroluje skúsenosti predchádzajúcich zákazníkov a tretina (31%) nového alebo neznámeho predajcu pred nákupom kontaktuje.

10 NAJPOPULÁRNEJŠÍCH ZÁŽITKOV V OBDOBÍ OBMEDZENIA POHYBU VONKU

  1. 75% respondentov pravidelne komunikuje pomocou videohovorov s rodinnými príslušníkmi, priateľmi alebo kolegami z práce
  2. 58% využíva predplatné internetové televízie alebo filmové služby, ako je napr. Netflix či Amazon Prime Video
  3. 36% sleduje online komédie alebo stand-up predstavenia
  4. 32% sleduje online koncerty
  5. 31% hrá online videohry
  6. 30% sleduje online kurzy varenia alebo online recepty
  7. 26% sa účastní online fitness lekcií
  8. 24% absolvuje virtuálne prehliadky múzeí či iných zaujímavých miest
  9. 22% sa online učí cudzí jazyk
  10. 20% sa s priateľmi zúčastňuje online kvízov

10 NAJŽIADANEJŠÍCH DRUHOV TOVARU V OBDOBÍ OBMEDZENIA POHYBU VONKU

  1. Knihy (32%)
  2. Kuchynské potreby (22%)
  3. Farby na vlasy (19%)
  4. Doskové hry (18%)
  5. Hlavolamy (17%)
  6. Strojčeky na vlasy (15%)
  7. Počítače/elektronika (13%)
  8. Vankúše (13%)
  9. Činky / cvičebné pomôcky (13%)
  10. Potreby pre umelecké a ručné práce (12%)

[1]Na vykonanie  online prieskumu medzi 12 500 respondentami využila spoločnosť Mastercard externého dodávateľa, nezávislú spoločnosť Fly research. Prieskum prebehol medzi 4. a 11. májom 2020 v pätnástich krajinách. Respondenti boli zástupcovia oboch pohlaví všetkých vekových kategórií nad 18 rokov.

 

Značky: