Doplnené 3. januára 2018: Po ukončení výroby pohybového senzora na jeseň minulého roka (viď. nižšie) sa teraz oficiálne ukončil predaj adaptéra, ktorý umožnil pripojiť Kinect ku konzole Xbox One S, X a k počítačom.
Microsoft ponúkal tento adaptér dočasne zadarmo po uvedení konzoly Xbox One S na trh a neskôr ho predával. Záujem však nebol veľký a po oznámení ukončenia produkcie samotného Kinectu nie je prekvapením, že rovnaký osud postihol aj adaptér.
V praxi to znamená, že Kinect si už nekúpite a nezahráte si ani väčšinu hier, ktoré boli navrhnuté pre pohybový senzor. Microsoft však v poslednej dobe uviedol exkluzívne Kinect tituly Disneyland Adventures, Rush: A Disney/Pixar Adventure a Zoo Tycoon v nových verziách, ktoré fungujú aj bez pohybového senzora. Hlasové ovládanie je aj naďalej dostupné cez mikrofón herných headsetov a ak ste používali Kinect najmä pre video hovory cez Skype, Xbox One podporuje USB webkamery od októbra minulého roka.
Väčšina funkcií Kinectu bude teda dostupná v inej forme, výnimkou je pohybové ovládanie, ktoré však nebolo podporované už od novembra 2015. A hoci sa niektoré hry možno ešte dočkajú reedície pre ovládanie pomocou klasického ovládača, je zrejmé, že tanečné hry si už na Xboxe nezahráte.
Pôvodný článok 28. októbra 2017: Microsoft oficiálne ukončil výrobu pohybového senzora Kinect.
Kinect má svoje čestné miesto v histórii herného priemyslu. Na trh prišiel pred 7 rokmi v novembri a najväčšiu popularitu zažil v dobe konzoly Xbox 360, kedy milióny používateľov po celom svete tancovali a športovali pred obrazovkou televízora. V roku 2011 sa Kinect dokonca dostal do Guinnessovej knihy rekordov ako najrýchlejšie predávané zariadenie pre spotrebiteľov.
Vylepšený Kinect prišiel na trh s konzolou Xbox One a okrem pokročilejšej technológie sľuboval lepší zážitok. Microsoft veril Kinectu natoľko, že z pohybového senzora spravil neoddeliteľnú súčasť konzoly. Aspoň spočiatku. Reakcia trhu na seba nenechala dlho čakať a prinútila Microsoft k tomu, aby začal predávať konzolu Xbox One aj bez Kinectu, a aby spravil z kamery voliteľný doplnok, nie jeho nutnú súčasť. To sa samozrejme prejavilo aj na predajoch a ovplyvnilo to záujem vývojárov hier. Niekoľko hier pre druhú generáciu Kinectu síce nájdete, ale nie je ich tak veľa ako v prípade pôvodného Kinectu. Menšia bola aj ich popularita.
Vľavo pôvodný Kinect pre Xbox 360, vpravo vylepšená verzia pre Xbox One
Bez ohľadu na klesajúci záujem o Kinect, Microsoft svoj pohybový senzor ďalej vyrábal a predával ho ako voliteľnú súčasť. Pre pripojenie k Xboxu One S a novému Xboxu One X je síce potrebný špeciálny adaptér, ale možnosť pripojiť Kinect tu stále je. Nevýrazné predaje však prinútili Microsoft k úplnému zastaveniu výroby, čo spoločnosť oznámila počas tohto týždňa.
V praxi to znamená, že ak si z hocakého dôvodu chcete pripojiť k ľubovoľnému modelu konzoly Xbox One senzor Kinect, mali by ste si ho čo najskôr zaobstarať. Keď sa vypredajú aktuálne skladové zásoby, Kinect zmizne z pultov obchodov, nakoľko žiadne nové kusy sa už nevyrobia. Microsoft predal do dnešného dňa celkovo viac ako 35 miliónov Kinectov po celom svete a okrem hier ho využívali aj technicky zdatnejší používatelia, ktorí ho pripojili k počítaču a testovali jeho schopnosti v rôznych programoch.
Technológie Kinectu sa dnes využívajú v okuliaroch pre rozšírenú realitu HoloLens, resp. v okuliaroch pre platformu Windows Mixed Reality a sú tiež základom mnohých Windows Hello kamier v notebookoch, ktoré používateľa prihlásia do počítača rozpoznaním tváre. Doteraz najpokročilejšie využitie technológie sa však objaví v iPhone X. Apple dávnejšie kúpil firmu PrimeSense, ktorá zhotovila pôvodný Kinect a spoločne zmenšili technológie pohybového senzora do prednej kamery TrueDepth. Tá podľa viacerých analytikov predbehla konkurenciu v segmente smartfónov o 2,5 roka.
TrueDepth je v podstate minimalizovaný Kinect a s niečím takto prepracovaným sme sa doteraz v segmente smartfónov naozaj ešte nestretli. Aj preto máme veľké očakávania, čo sa funkcionality rozpoznávania tváre Face ID týka. Kombinácia špičkovej technológie a umelej inteligencie by totiž mohla fungovať naozaj spoľahlivo.
Takže, Microsoft Kinect, ďakujeme za všetky spomienky, užili sme si spolu veľa srandy. A ďakujeme tiež za technológie, ktoré sa dnes využívajú v množstve iných zariadení.
Prečítajte si aj:
Microsoft prestal vyrábať Xbox 360, podporovať ho bude naďalej