Poradíme vám, ako postupovať, ak ste si zmýlili palivovú pištoľ a natankovali ste do auta iné palivo, než potrebujete.
Každý vodič obvykle vie, aké palivo tankovať do svojho vozidla a uvažuje skôr o tom, ako kvalitné by malo byť. Počas zahraničnej dovolenky autom – najmä do menej turisticky atraktívnych, či, naopak, exotických krajín, sa však neraz stane, že bezradne stojíme pri stojane na čerpacej stanici v snahe rozlúštiť, ktoré palivo je pre auto vhodné. Ak sme nechtiac, alebo v chvate siahli po tom nesprávnom, môže to mať pre auto nedozerné následky. „Palivo je pre vozidlo životodarná tekutina, preto je dôležité dbať na kvalitu a správny výber paliva pri čerpaní. Pri nesprávnom totiž môže dôjsť k úplnému zničeniu motora aj palivového systému. Samozrejme, závisí, kedy si to všimneme a o aké palivo ide,“ hovorí Jozef Mišurda, odborník na servis vozidiel spoločnosti Würth Slovensko.
Nafta namiesto benzínu
Natankovať nesprávne palivo do auta na benzínový pohon sa pri normálnych okolnostiach, teda na čerpacej stanici, prakticky nedá. Dôvodom je, že čerpacia pištoľ na naftu je hrubšia a cez otvor benzínovej nádrže v novších typoch áut nevojde. Ak vám však dôjde palivo po ceste a „dočerpávate“ si ho z príručnej bandasky, kde je namiesto benzínu nafta, výsledkom bude, že vám auto „zhasne“ už po chvíľke jazdy či vrčania na voľnobeh. „Vážnejšie následky pre motor nehrozia, no je potrebné nesprávne palivo dostať z nádrže von a vyčistiť palivový systém, prípadne zapaľovacie sviečky od nafty,“ radí Jozef Mišurda. Ak ste si do nádrže naliali len 1 až dva litre nafty a všimli ste si to hneď, riešením tiež môže byť, že zvyšok doplníte benzínom, minimálne to však musí byť 30 litrov. Následne palivo pri normálnej prevádzke spotrebujte a opäť dotankujte doplna už benzín. Strata výkonu motora síce bude badateľná, ale motor si nezničíte. „Nafta je mastná a v modernom benzínovom motore je prakticky nezapáliteľná kvôli nízkej kompresii. Nie je preto taká nebezpečná, ako je to v opačnom prípade,“ upozorňuje Jozef Mišurda.
Benzín namiesto nafty
Nebezpečnejšie je to v prípade natankovania si benzínu do nafty. Benzínová pištoľ je tenšia ako naftová, takže k zmýleniu môže dôjsť aj na čerpacej stanici.
Ak si chybu všimnete ešte počas prvého stlačenia pištole a do nádrže sa dostane maximálne 1 až 2 litre benzínu, problém sa dá odstrániť podobne, ako pri natankovaní nafty do benzínu. „Ak ste naliali do naftovej nádrže 1 až 2 litre benzínu a všimnete si to hneď, možné je dotankovať do plna naftu, minimálne však 30 litrovú nádrž a pri normálnej prevádzke vyjazdiť a dotankovať plnú nádrž nafty,“ vysvetľuje Mišurda.
Horšie je, ak ste si natankovali do naftovej nádrže plnú nádrž benzínu a pustili sa na cestu. „Chybné natankovanie sa neprejaví hneď, ale až po niekoľkých kilometroch, keďže palivový systém naftových áut môže mať až 2-litrový objem,“ podotýka. V tomto prípade rozpálený naftový motor s vysokou kompresiou dokáže zapáliť aj benzín, hoci badateľný už bude menší výkon. „No väčšinou to vedie k úplnému zničeniu tak motora, ako aj palivového systému,“ varuje Mišurda.
Lepším prípadom, hoci sa servisu tiež nevyhnete, je, ak si toto pochybenie všimnete už krátko po natankovaní. V takom prípade je nutné odtiahnuť auto do servisu a vyprázdniť a vyčistiť nádrž od benzínu. „Potrebné je aj vyprázdniť a vyčistiť palivový systém a vymeniť filter. Benzín je totiž suchý na rozdiel od mastnej nafty a v naftovom palivovom systéme tak dokáže zadrieť aj čerpadlo,“ vysvetľuje Jozef Mišurda, odborník na servis vozidiel zo spoločnosti Würth Slovensko. Koncern Würth je globálnym dodávateľom pre priemysel a svetovou jednotkou v predaji montážneho a upevňovacieho materiálu. Na Slovensku dodáva svoje výrobky pre viaceré odvetia priemyslu vrátane automobilového.