Zamestnávanie cudzincov je pomerne kontroverznou témou často vyvolávajúcou najmä negatívne emócie vyplývajúcich z rôznych predsudkov a obáv.
Pre zamestnávateľov však cudzinci, či už z krajín v rámci EÚ alebo tretích krajín, predstavujú zaujímavú možnosť riešenia mnohých personálnych problémov. Pozreli sme sa na výhody zamestnávania cudzích štátnych príslušníkov, ktoré sú v negatívne ladených debatách často prehliadané.
Motivácia pracovať v zahraničí vychádza najčastejšie z túžby po lepšom zárobku a nových skúsenostiach. U nás sa pracovná migrácia najčastejšie skloňuje v súvislosti s odchodom mladých perspektívnych ľudí zo Slovenska do krajín v EÚ. Ísť pracovať ako zdravotnícky asistent do Nemecka je zárukou nielen vyššieho zárobku, ale spravidla aj lepších pracovných podmienok. Na túto problematiku sa však oplatí pozrieť aj z opačného konca.
Aké tri dôležité výhody prináša zamestnávanie cudzincov, ktorí sa rozhodli svoju kariéru začať práve u nás a aká je ochota slovenských zamestnávateľov poskytnúť im príležitosť?
Pomoc v časoch vysokej zamestnanosti
Miera zamestnanosti na Slovensku dosahuje stabilne celkom vysoké čísla, čo v praxi znamená, že kto si chce nájsť prácu, ten si aj nájde. V tejto súvislosti sú pracovné sily spoza našich hraníc vítané a spravidla tiež nie je problém s hľadaním vhodného zamestnania. Častý predsudok, že cudzinci „vezmú domácim prácu“ tak nie je v kontexte zamestnanosti relevantný. Navyše, mnohí cudzinci prišli meniť svoj život k lepšiemu a chopiť sa nových príležitostí, s dostatočnou motiváciou preto spravidla nemajú problém.
Riešenie pre pracovné pozície s nízkou obsaditeľnosťou
Pri pracovných pozíciách, ktoré nepatria medzi atraktívne, je zamestnávanie cudzincov efektívnym spôsobom, ako obsadzovať pracovné miesta. Rovnako to platí aj pri službách, o ktoré je vysoký záujem. Početné skúsenosti so zamestnávaním cudzincov pritom nemajú len reštauračné či ubytovacie zariadenia, ale aj kliniky na bielenie zubov či kaderníctva. Výhody pre zamestnávateľov sú teda zrejmé, zamestnaním cudzincov dokážu vyriešiť problém obsaditeľnosti a prípadne aj vysoký dopyt zo strany zákazníkov či vykryť sezónne výkyvy.
Prínos pre pracovný kolektív
Zamestnávanie cudzincov je pomerne bežné aj v marketingu a pochopiteľne v nadnárodných korporáciách, kde skúsenosti dokazujú, že ide o vítané spestrenie pracovného kolektívu. Tak ako pri optimalizácii webových stránok od Adamovic SEO, aj zamestnanie cudzieho štátneho príslušníka v sebe skrýva viacero optimalizačných príležitostí z pohľadu personalistiky. Navyše, aj súčasný zamestnanci sa môžu od nováčika spoza hraníc mnohému priučiť, napríklad ohľadom prístupu k práci. Základným predpokladom je ale znalosť cudzieho jazyka zo strany všetkých zamestnancov v rámci daného tímu a ochota vzájomne sa inšpirovať.