Prechádzanie medzi jazdnými pruhmi je pre vodičov bežným manévrom, ale aj tým najpozornejším z nich môžu niekedy uniknúť potenciálne nebezpečné situácie, predovšetkým v mŕtvych uhloch.
Nedostatočné skontrolovanie okolia alebo nesprávne vyhodnotenie rýchlosti či smeru jazdy iného vozidla bolo vo Veľkej Británii jednou z príčin viac ako polovice dopravných nehôd za rok 2018.
Spoločnosť Ford predstavila novú technológiu, ktorej úlohou je pomáhať vodičom predchádzať práve kolíziám v mŕtvom uhle na cestách s viacerými jazdnými pruhmi.
Nový systém udržiavania vozidla v jazdnom pruhu s asistentom mŕtvych uhlov absolvuje svetovú premiéru v novom SUV Ford Kuga. Táto technológia sleduje, či sa v mŕtvych uhloch nenachádzajú zozadu prichádzajúce vozidlá. Ak systém zistí, že hrozí kolízia, opačným pôsobením na volant upozorní vodiča a odradí ho od zmeny jazdného pruhu.
„Mnohí vodiči poznajú ten pocit prekvapenia, keď sa pri nich sčista-jasna zjaví iné vozidlo. Systém udržiavania vozidla v jazdnom pruhu s asistentom mŕtvych uhlov funguje, akoby ste mali vzadu na hlave druhý pár očí. Pomáha zabrániť tomu, aby sa drobné zaváhanie v úsudku zmenilo na niečo vážnejšie,“ povedal Glen Goold, hlavný konštruktér programu Kuga.
Asistent mŕtvych uhlov vám kryje chrbát
Už viac než desaťročie ponúka spoločnosť Ford systém sledovania mŕtveho uhla (BLIS), ktorý vodičov dokáže upozorniť na prítomnosť vozidiel v mŕtvom uhle pomocou výstražnej kontrolky na vonkajšom spätnom zrkadle.
Nový systém udržiavania vozidla v jazdnom pruhu s asistentom mŕtvych uhlov ide ešte o krok ďalej. Dokáže jemne pôsobiť na volant, aby vodiča odradil od presunu do vedľajšieho pruhu, v ktorom sa blíži iné vozidlo, a tým mu pomohol vyhnúť sa nebezpečenstvu.
Radarové senzory asistenta mŕtvych uhlov v modeli Kuga sledujú vedľajšie pruhy až do vzdialenosti 28 m smerom dozadu, pričom 20-krát za sekundu kontrolujú, či sa v nich nenachádzajú iné vozidlá. Systém funguje pri rýchlostiach od 65 km/h do 200 km/h. Ak riadiaci systém cez prednú kameru podľa pohybu vozidla voči deliacim pruhom zistí, že vozidlo prechádza do vedľajšieho pruhu a vypočíta, že hrozí zrážka s iným vozidlom, systém môže automaticky zasiahnuť.
Systém udržiavania vozidla v jazdnom pruhu s asistentom mŕtvych uhlov môže svojimi zásahmi pomôcť zabrániť kolíziám s vozidlami blížiacimi sa relatívnou rýchlosťou až do cca 30 km/h.
Asistent prejazdu križovatkami sleduje hrozby spredu
V globálnej premiére sa v novom modeli Ford Kuga predstaví aj asistent prejazdu križovatkami. Táto technológia využíva prednú kameru vozidla v kombinácii s radarom na monitorovanie priestoru a upozorňovanie na potenciálne kolízie s protiidúcimi vozidlami v paralelných pruhoch.
Pri jazde rýchlosťou do 30 km/h dokáže systém automaticky zabrzdiť, a tým pomôcť predísť zrážke alebo zmierniť jej následky v situáciách, keď vodič odbočí do dráhy protiidúceho vozidla, čo sa bežne stáva na križovatkách. Štúdia ukázala, že pri viac než jednej z desiatich vážnych nehôd na križovatkách v Európe išlo o zrážku automobilu s iným automobilom, dodávkovým vozidlom alebo nákladným vozidlom na križujúcich sa cestách.
A keďže asistent prejazdu križovatkami funguje aj bez detekcie prvkov na ceste, ako sú vodorovné pruhy alebo obrubníky, dokáže zasahovať aj na parkoviskách a v rôznych areáloch bez zreteľného značenia či jasných pravidiel o prednosti v jazde.
Obe technológie fungujú za denného svetla aj za tmy so zapnutými svetlami.
Technológie podporujúce sebadôveru
Ford Kuga ponúka široký rad technológií Ford Co-Pilot360 zvyšujúcich úroveň ochrany a pomáhajúcich pri šoférovaní a parkovaní. Vďaka technológiám ako adaptívny tempomat s funkciou Stop & Go, funkciou rozpoznávania značiek obmedzenia rýchlosti a funkciou udržiavania vozidla v strede jazdného pruhu si toto SUV nedávno vybojovalo prvé miesto v historicky prvom hodnotení asistenčných jazdných systémov vykonanom organizáciou Euro NCAP – pred vozidlami ako Tesla Model 3 či Volvo V60.
Medzi ďalšie vyspelé asistenčné jazdné technológie dostupné pre model Kuga, ktorý si už európski záujemcovia môžu objednávať, patria prednárazový bezpečnostný systém s aktívnym brzdením a aktívny parkovací asistent 2.