Má RTX technológia zmysel a čo reálne vám prinesie? Testovali sme túto technológiu najpraktickejšie, ako sa dalo – vo výkonnom notebooku.
Teda pre záujemcov o RTX kartu od NVIDIE v notebooku. Smerodajné údaje ale získajú aj používatelia, ktorí sa zaujímajú o desktopové verzie kariet tohto typu.
Otázka, či si kúpiť kartu GTX alebo RTX bude teraz najviac vyťažená tým, koľko ste ochotní za grafiku zaplatiť. V minulosti, keď ešte boli novinky na poli GTX kariet, bola úvaha iná. Najlacnejšia NVIDIA RTX série 2060 neprinášala až tak silný výkon a nebola jasnou voľbou voči titánovej GTX, napríklad modelu 1650.
A to nehovoriac o tom, že cena RTX karty bola výrazne vyššia. Dnes je to o niečom inom a ak nechcete vyslovene ušetriť, RTXka sa oplatí, to definitívne. Stále je tu ale faktor ceny, ktorý musíte prijať. Grafický výkon série 30 poriadne narástol a tak získavate po každej stránke.
Nakoniec, ale aby sme to vyvážili smerom ku GTX. Kto si chce zahrať hry a hrá na Full HD rozlíšení, nečaká za každých okolností detaily na nastavení Ultra, s takou NVIDIA GTX 1650 Ti si dobre zahrá. Kým sa jej prejaví dýchavičnosť, stále máte dva roky rezervu.
Výhody RTX technológie
Samotné RTX nie je len o vytváraní nejakých odleskov v reálnom čase. Je to komplexné poňatie technológie na spracovanie video scény a hernej grafiky. Využiť sa dajú aj nástroje ako napríklad Magic Mask. Tá prostredníctvom rýchlych štetcov automaticky vytvorí matné plochy na izolovanie a sledovanie častí tela alebo objektov.
Ďalšia príhodná vlastnosť, ktorú RTX karty umožnia je inteligentné prerámovanie. Ide o automatické rozpoznanie objektov záujmu a ich sledovanie na udržanie v hlavnom zábere.
Treťou vlastnosťou, ktorá stojí za spomenutie, je Scene Cut Detection, teda detekcia strihu scény. Analyzuje časovú os a aplikuje strih tak, aby bol správne izolovaná každá scéna.
Renderovanie
V teste sme mali notebook Gigabyte Aero 15 OLED XC, ktorého recenziu si prečítate nižšie. V ňom použitá karta NVIDIA GeForce RTX 3070 je zástupcom, ktorý výrazne zrýchli rendering videa ako aj spracovanie scén. Na pohľad sa môže zdať, že technológia prinesie nejakú úsporu času, no nechce sa vám za niečo takéto platiť.
My sme na nej vykonali nové benchmarky a merania. Rozdiel je poznať a ak treba jasné a zrozumiteľné stanovisko tak znie: RTX karta série 30 prináša výraznú mieru úspory a vašej námahy. Oplatí sa ju mať na pracovné účely.
Keď si porovnáme rýchlosť spracovania scény v Blenderi na obrázku nazvanom BMW, získali sme polovičný čas oproti karte NVIDIA RTX 2080. To v prípade využitia technologického spracovania OptiX. Keď sme si vyskúšali rendering cez jadrá CUDA, dostali sme sa na 34 sekúnd. To proti 2080-tke, ktorej to trvalo 83 sekúnd predstavuje takmer 3-násobné zrýchlenie.
Je tu ešte jeden zaujímavý údaj a ten sa týka procesora. Spracovanie scény BMW trvalo procesoru Intel Core i7-10870H 2,2 ÷ 5 GHz, 16 MB cache (max. 45 W TDP) 4:48 min. Testy s RTX 2080 a procesorom Intel Core i7-9750H 2,6 ÷ 4,5 GHz, 12 MB cache (max. 45 W TDP) zabrali pred rokom a pol 19:05 min. Aj tu je citeľná úspora.
Podstatné na tom celom však je, že na našom procesore trvala úloha v po prepočte z minút na sekundy celkovo 288 sekúnd. GPU spracovanie trvalo 20 sekúnd. To už sa dá nazvať markantný rozdiel.
Blender – zhrnutie
- BMW – RTX ON – 20 s
- BMW – CUDA ON – 34 s
- BMW – CPU – 04:48 min
- Medieval – RTX ON – 34 s
- Medieval – CUDA ON – 46 s
- Medieval – CPU – 9:49 min
3D grafika je jedna možnosť, ako využiť silu grafických jadier. Čo tak Adobe Premiere? Tak renderovanie videa s dĺžkou 6:43 min a 4K formátu do rozlíšenia 2K zabralo 5:34 min. Na bežnej karte sa k takémuto údaju len ťažko priblížite a počítajte aj s dvojnásobkom času na render.
Nakoniec je to práve export, ktorý si vypýta svoju daň v podobe príliš dlhého času a vy na výsledný projekt čakáte desiatky minút. V teste PugetBench for DaVinci Resolve získala testovacia zostava 880 bodov. Ak používate DaVinci a ešte nemáte RTX kartu, spustite si benchmark na svojom počítači a budete mať porovnanie.
Množstvo graficky zameraných aplikácií má podporu pre NVIDIA RTX. Či už je to Blender, Adobe Creative Suite alebo DaVinci Resolve. Treba si dať len pozor na to, aby ste mali technológiu aktivovanú. V praxi môžete objaviť niekoľko príkladov, kedy bude použitie procesora lepšie, no spravidla narazíte na to, že minimálne CUDA bude univerzálne použiteľná technológia.
Ak sa chceme baviť o ray-tracingu, a špeciálnych algoritmoch na bleskové generovanie scény, je tu automatická podpora. Už samotná aplikácia NVIDIA Experience rozpozná hry a podporované aplikácie a nastaví im pravidlá tak, aby čo najviac využili grafickú kartu.
Gigabyte Aero 15 OLED XC
Ide o notebook zameraný na strih videa a prácu v grafických dizajnérskych programoch. Výkonnou RTX kartou sa nedajte pomýliť. Je celkom jasné, že na tomto stroji sa zahráte najnovšie hry. Faktom ale je, že bol ladený tak, aby priniesol renderovací výkon do 4K rozlíšenia a vy ste tak na prácu nemuseli čakať niekoľko hodín. V pomerovom porovnaní sa čas skráti na minúty.
Aero 15 je sám o sebe vyladený na náročnú prácu v 3D. Nielen tým, že výrobca použije výkonnú grafiku. Prispôsobil tomu aj dodatočnú výbavu a cez softvér Control Center si nastavíte výkon procesora ako aj výkon grafického čipu. Samostatná klávesová skratka cez Fn je vyhradená super otáčkam ventilátorov, čím behom niekoľko desiatok sekúnd vychladíte notebook.
Počas konverzie videa alebo renderovania je vhodný tento super chladiaci režim na udržanie teploty a celkovej stability procesora. Tým, že sa nebude musieť podtaktovávať, aby sa neprehrial.
Displej je kalibrovaný technológiou X-Rite, ktorá má vlastné kalibračné sondy. Náš displej bol typu OLED a toto bolo vidno na prvý pohľad. K dispozícii je aj verzia s IPS panelom a tu môžete mať 144 Hz obnovovaciu frekvenciu displeja.
Hodnota parametra Delta E je menej ako 1. To je, v skratke povedané, parameter, ktorý vyjadruje rozdiel dvoch farieb ako dvoch bodov vo farebnom priestore CIELAB. Ešte jednoduchšie, ak je hodnota Delta E pod 1, je farba reprodukovaná takmer presne, ako ju bude aj ľudské oko vnímať.
V rámci dostupných konfigurácií je model so 144 Hz displejom, my sme mali klasický 60 Hz panel. Špecialitou sú ale úzke rámiky a to so šírkou 3 mm na troch stranách. V skutočnosti je to aj so samotnou konštrukciou veka trochu viac. Keď ale zoberieme, že takéto úzke rámiky sú väčšinou pre menšie a cestovné notebooky, rozhodne chválime spracovanie tohto rozmernejšieho modelu.
Klávesnica je po vzore z herných notebookov a podporuje RGB zobrazenie farieb a rôzne efekty. Niektoré skôr na oko, nadštandardné je ale to, že si vyberáte farbu podsvietenia klávesnice.
Notebook sa dá prepnúť do tichého režimu, kedy sa z neho stane rovnako tichý notebook ako pri ultrabookoch na cestovanie. V kancelárskom režime, dokonca aj keď na počítači nič nerobíte, sú ventilátory počuť. Hliníkové telo je jednak pevné, zároveň ale veľmi dobre chladí. Zaujímavosťou je, že s výkonnejšou kartou má ešte dlhšiu výdrž, ako model od Lenova v našom teste a síce výkonnou, no staršou kartou GTX. Rozdiel je ale v hrubej sile a to v batérii, ktorá je tu takmer dvakrát väčšia.
Na lepšie chladenie je potrebné minimálne štandardný režim, inak sa bude mierne zahrievať aj klávesnica a opierka na ruky. Touchpad je presný a dobre sa s ním pracuje, vľavo hore je v jeho časti čítačka odtlačkov. Webová kamera je netradične nad klávesnicou. Bude vás vidno veľmi dobre, čo nebýva celkom samozrejmosťou.
Počítajte ale s tým, že ak máte dve brady, budú definitívne vidno obe. Kamera sa dá zakryť posuvným prvkom. Za zmienku stojí nadštandardná výbava portov a vylepšený zvuk. Reproduktorový systém sa dá naozaj používať, nie je to len nutné zlo, ktoré akceptujete.
Verdikt
Gigabyte Aero 15 OLED XC je super výkonný stroj vyladený tak, aby poskytol čo najväčší výkon pri renderovaní 3D scén a využíval schopnosti karty pri Ray-Traicingu.
Na takomto stroji môžete strihať video v 4K, pracovať v CAD aplikáciách alebo pracovať v AfterEffects na zložitých efektoch bez toho, aby ste strácali čas čakaním.