Stále viac ľudí sa zaujíma o prácu so svojou štátnou e-schránkou.
Telefonickú pomoc pri manipulácii so svojou elektronickou schránkou v tomto roku využilo viac ako 25-tisíc občanov. Na kontaktné centrum Národnej agentúry pre sieťové a elektronické služby (NASES) volá či píše denne takmer tristo občanov, čo je o tretinu viac ako na začiatku roka, a štyrikrát viac ako v rovnakom období minulého roka.
Kontaktné centrum poskytuje telefonický a online servis k práci s e-schránkami a portálom slovensko.sk. Práve pre zvýšený záujem občanov o poradenstvo k e-schránkam agentúra pristúpila k predĺženiu času pre verejnosť. Cez pracovné dni sa občania operátorom dovolajú do 18:00, v stredu až do 21:00. „Chceli sme vyjsť v ústrety aj viac zaneprázdneným občanom, ktorým je pohodlnejšie vybaviť si podobné záležitosti vo večerných hodinách,“ vysvetľuje generálny riaditeľ NASES Norbert Molnár.
Pracovníci kontaktného centra väčšinou riešia požiadavky spojené s prácou v elektronickej schránke alebo pomáhajú občanom s inštaláciou programov potrebných na vstup do schránky či elektronické podpisovanie. Operátori poradia s orientáciou na portáli slovensko.sk. Okrem klasických požiadaviek sa však často objavujú aj sťažnosti, ktoré sú nad rámec kompetencií NASES. Občania žiadajú napríklad právne poradenstvo v susedských sporoch či rady pri majetkovom vysporiadaní, snažia sa riešiť reklamácie kúpeného tovaru alebo podvody pri internetovom predaji. Niektoré požiadavky sú naozaj kuriózne. „Obrátil sa na nás napríklad občan, ktorému vadilo, že na filmy prístupné od 15 rokov chodia do kina aj 10-ročné deti, nech s tým niečo urobíme. V týchto prípadoch však pomôcť nevieme,“ vysvetľuje Norbert Molnár.
Ako vám môže pomôcť kontaktné centrum NASES:
- info o zriadení schránky
- ako vstúpiť do schránky
- funkcionalita schránok, notifikácie, oprávnenia
- pomoc a inštalácia aplikácií potrebných na prihlásenie a podpísanie
- technické problémy – podpisovanie, inštalácia, prihlasovanie
- ako nájsť službu – ako úrad kontaktovať, ktorú službu využiť,
- pomoc pri vypĺňaní formulára
- pomoc pri otváraní elektronicky podpísaných príloh
- zmena PIN-u (BOK, ZEP, PIN) – čo robiť ak sa im zablokuje
- riešenie problémov pri párovaní a prihlasovaní štatutárov do firemných schránok