Ak ste si mysleli, že vás vo svete elektrických bicyklov už nemá čo prekvapiť, tak pre vás máme jednu zaujímavú novinku, resp. koncept, s ktorým prišla spoločnosť Driven Technologies.

Orbit Drive je inovatívny systém pohonu, ktorý nevyužíva v rámci hnacieho ústrojenstva reťaz ani remeň, ale pevný hnací hriadeľ, ktorý by mal byť zakomponovaný do rámu bicykla. Samozrejme, tak, aby sa dal v prípade potreby relatívne ľahko skontrolovať a opraviť – v autorizovanom servise.  

Orbit Drive
Orbit Drive

Podstata ale spočíva v samotnej prevodovke s motorom. Celý systém je veľmi podobný e-CVT prevodovke, ktorú dobre poznáme zo sveta automobilov, no v tomto segmente sa takýto mechanizmus doposiaľ neobjavil. Orbit Drive využíva na prenos sily pevný hnací hriadeľ a samotný prevodový systém je konštruovaný z množstva planétových ozubených kolies – ide o plne automatickú bezstupňovú prevodovku.

Výrobca tvrdí, že hlavným benefitom je predovšetkým zvýšená efektívnosť, resp. účinnosť systému, a to až o 85%. V rámci tohto tvrdenia zohráva veľkú rolu najmä extra efektívna rekuperácia, ktorá vracia prebytočnú energiu späť do batérie, čím sa zvyšuje dojazd e-bicykla na jedno nabitie. Výrobca tiež tvrdí, že ide o podstatne efektívnejší systém ako akýkoľvek aktuálne štandardne dostupný na trhu. Je však dôležité poznamenať, že systém Orbit Drive môže byť dodávaný aj v kombinácii s reťazovým alebo remeňovým pohonom.

Orbit Drive
Orbit Drive

Konštrukcia pohonu umožní jazdcovi šliapať ako s pomocou elektromotora, tak aj bez nej, pričom by to nemalo byť nijako zložitejšie, resp. namáhavejšie ako v prípade bicyklov s reťazou alebo remeňom. Tento mechanizmus dokáže fungovať, resp. prejsť viac ako 16 000 kilometrov bez akejkoľvek údržby, čo je síce pekné tvrdenie, ale viete ako to býva, ak sa niečo stane, tak je problém.

A ten spočíva hlavne v tom, že v prípade poruchy takejto „hračky“ si s veľkou pravdepodobnosťou nepomôžete na mieste, ale budete musieť zájsť do servisu. Ak sa vám to stane niekde ďalej od domova alebo v lese, tak máte o zábavnú turistiku so záťažou postarané. Klasická reťaz, resp. remeň má v tomto ohľade značnú výhodu. Viac informácií ohľadom výkonu systému na základe použitého motora a pod. nemáme, no v krátkom čase budú určite dostupné a doplníme ich.

Rovnako tak sme zvedaví, či bude táto novinka dostupná pre širšiu verejnosť, resp. či bude nejaký známejší výrobca skúšať niečo nové a osvojí si systém Orbit Drive. Veríme, že to je konštrukčne zaujímavé, no až prax ukáže, kde je pravda.

Zdroj: Insideevs.com

Prečítajte si aj:

Miroslav Illéš

Miroslav Illéš
OUTDOOR | PRÍRODA | AUTOMOBILY | TECHNOLÓGIE