V priebehu posledných dvoch rokov boli firmy pracujúce v kanceláriách nútené reagovať na veľké zmeny a rýchlo sa prispôsobiť práci na diaľku. Globálna realitno-poradenská spoločnosť CBRE zisťovala, ako sa firmy s touto výzvou popasovali a ako pracujú dnes. Odpovede našla vo svojom najnovšom prieskume „EMEA Office Occupier Sentiment Survey“.

Ukázalo sa, že firmám sa nepodarilo dostať svojich zamestnancov späť do kancelárií tak rýchlo, ako si  mysleli. Rovnaký prieskum, ktorý CBRE realizovala minulý rok totiž ukázal, že firmy dúfali v plnohodnotný návrat do kancelárií ešte v druhej polovici minulého roka. Vzhľadom na príchod Omicronu však museli plány odložiť. Tohtoročné výsledky prieskumu však ukazujú, že od nich neupustili. Až 68 % firiem plánovalo aktívny návrat zamestnancov do kancelárií ešte v prvej polke roka. Zaujímavé je aj zistenie, že aj keď majú firmy stanovené časové harmonogramy na návrat zamestnancov do kancelárií, napriek tomu im stále dávajú možnosť voľby. Len 6 % firiem totiž od zamestnancov vyžaduje návrat do kancelárie na plný úväzok. Až 70 % im, naopak, dáva na výber a ich návrat je dobrovoľný, prípadne majú možnosť flexibilnej práce.

LEN 6 % FIRIEM VYŽADUJE OD ZAMESTNANCOV POTVRDENIE O ÚPLNOM ZAOČKOVANÍ

Aj keď je načasovanie návratu zamestnancov do kancelárií vo firmách rôzne, zhodujú sa na tom, že by malo byť dôsledne plánované a koordinované. Uvedomujú si, že kvôli skúsenostiam s koronakrízou ich zamestnanci začali viac prehodnocovať svoje pracovné priority. Podľa firiem sú zásadnými predpokladmi na úspešné zavedenie nových pracovných princípov do praxe práve zrozumiteľné a konzistentné vedenie firmy (63 %), ale aj jej jasná komunikácia a stratégia (55 %). Výsledky ukázali aj to, že firmy si v tomto prípade uvedomujú aj dôležitosť technológií. Celkom 48 % uviedlo, že podstatné je aj efektívne zosúladenie a technické zabezpečenie práce z domu a z kancelárie (48 %). Len 6 % spoločností pritom od svojich zamestnancov vyžaduje, aby sa pred návratom preukázali potvrdením o úplnom zaočkovaní, pričom 43 % tento aspekt nerieši. Tretina firiem tiež ponúka testovanie priamo v práci a štvrtina tvrdí, že ich zamestnanci majú aj možnosť očkovania priamo v ich priestoroch.

AŽ 92 % FIRIEM PLÁNUJE ZMENIŤ SVOJE WORKPLACE STRATÉGIE

Kvôli nástupu koronakrízy museli firmy svoje stratégie v mnohom zmeniť. Podľa CBRE však so sebou pandémia priniesla aj pozitíva. „Až 92 % firiem potvrdilo, že plánuje zmeny vo svojich workplace stratégiách. Zároveň, 63 %  tiež zdôraznilo, že v budúcnosti bude čoraz viac akceptovať flexibilnú prácu. Z nútenej zmeny, s ktorou sme sa pasovali počas pandémie, sa tak stal nový a pozitívny trend,“ uvádza Tomáš Pecek, riaditeľ oddelenia architektúry a projektového manažmentu, CBRE Slovensko. Priamo s tým súvisia aj ďalšie zistenia. Celkom 45 % firiem totiž uviedlo aj to, že budú klásť väčší dôraz na tzv. workplace stratégie a 41 % tvrdí, že budú v rámci nich viac dbať na zdravie a pohodu zamestnancov. Rovnaké percento tiež uvádza, že plánuje renováciu kancelárií a 26 % sa už nechce viazať dlhodobými prenájmami. „Inými slovami, agilita a možnosť rýchlych zmien v pracovnom prostredí, sa pre firmy stávajú čoraz cennejším aspektom,“ dodáva Tomáš Pecek.

PLÁNY FIRIEM SÚ PREVENTÍVNE, ALE AJ EXPANZÍVNE

CBRE prieskum zisťoval aj to, aké sú priority firiem v ich ďalších strategických rozhodnutiach. Podľa výsledkov budú klásť apel hlavne na preventívne a expanzívne plány. Takmer polovica sa bližšie pozrie na svoje nájmy, nadbytočné firemné priestory či krátkodobé náklady na obnovu priestorov. Zároveň, 27 % spoločností uviedlo, že zvažuje sťahovanie do lokalít v iných mestách, prípadne do kancelárií s nižšími nákladmi. „Pre firmy nie je dôležitá iba cena priestorov či prevádzkové náklady, ale aj štruktúra firmy a oblasť  podnikania. Jedna z piatych firiem sa plánuje presťahovať práve do priestorov vyššej kvality. Je to aj následkom toho, že sa im osvedčili formy hybridnej práce. Preto, cielia na iné pracovné priestory, napríklad z hľadiska rozlohy, s potrebou funkčnej reorganizácie, čo v prieskume potvrdila veľká časť firiem,“ dopĺňa Pecek.

AŽ 72 % FIRIEM FĽADÁ FLEXIBILNÉ A OTVORENÉ PRACOVNÉ PRIESTORY

Toto tvrdenie potvrdzujú odborníci, ale aj zistenia tohtoročného prieskumu v porovnaní s výsledkami spred dvoch rokov. Počet firiem s flexibilnými kanceláriami viditeľne stúpa. Tieto zmeny podľa CBRE vychádzajú z viacerých motívov, napríklad možnosti vstupu na nové trhy, neistého dopytu či zníženia výdavkov. Tieto aspekty, vrátane výhody agility, pritom spĺňajú práve flexibilné kancelárie. „V prieskume sme zisťovali aj to, aké sú hlavné kritéria firiem pri výbere kancelárskych budov. Až 72 % sa vyjadrilo, že hľadá flexibilné a otvorené pracovné priestory, ktoré môžu v budúcnosti podľa potrieb jednoducho prekonfigurovať. Celkom 61 % tiež tvrdí, že sú pre nich dôležité aj priestory vhodné na súkromné rozhovory či stretnutia a polovica udáva, že dôležitá je pre nich aj kvalita vzduchu v interiéri. Na čoraz väčšej dôležitosti naberajú aj technológie,“ hovorí.   

HYBRIDNÁ PRÁCA NIE JE LEN KRÁTKODOBOU ZÁLEŽITOSŤOU

Výsledky hovoria jasnou rečou. Až 72 % firiem plánuje prejsť na model hybridného pracoviska (minulý rok to zvažovalo 55 %). Zároveň, 64 % potvrdzuje, že hybridná práca počas pandémie nabrala na sile. Otázkou ostáva, či tento trend firmy riešia aj formálne. Ukázalo sa, že 56 % firiem už má pripravené, prípadne už pracuje, na formálnych pravidlách. Zvyšných 44 % sa spolieha na rozhodnutia zamestnancov či komunikáciu manažérov. Tak či onak, najväčšie percento firiem (43 %) preferuje cestu, v rámci ktorej budú zamestnanci povinní prísť do kancelárie presne určený počet dní v týždni.

Ako však nastoliť rovnováhu medzi pravidlami firmy a osobnými preferenciami zamestnancov? Odpoveď ešte nie je úplne jasná, keďže efektívne nastavenie hybridnej práce je v mnohých firmách ešte len v začiatkoch a fáze testovania. Zdá sa, že väčšina firiem sa bude snažiť nastaviť optimálny mix práce z domu vs. z kancelárie (51 %). Celkom 38 % zase tvrdí, že ich zamestnanci budú pracovať z kancelárie 3, alebo viac dní týždenne. Len 12 % uvádza, že budú pracovať primárne na diaľku. „Tieto zistenia naznačujú, že firmy budú svoje kancelárie využívať v budúcnosti menej intenzívne. Jednoznačne sa však potvrdzuje aj to, že kancelárie budú aj naďalej zohrávať veľmi dôležitú úlohu a pravidlom nemusí byť ani to, že sa budú len zmenšovať,“ vysvetľuje ďalej Tomáš Pecek.

WORKPLACE STRATÉGIE FIRIEM PRECHÁDZAJÚ ZMENAMI

Ukazuje sa, že firmy si uvedomujú dôležitosť potreby zmien vo svojich workplace stratégiách. Spoločnosť CBRE sa ich v prieskume pýtala, aké sú najzásadnejšie elementy ich aktuálnej stratégie. Medzi najčastejšie patria aspekty ako zväčšenie či zlepšenie priestorov na spoluprácu (navýšenie na 63 % z pôvodných 36 %), ale aj zmena dizajnu (nárast z 22 % na 50 %). Nárast bol zaznamenaný aj v oblastiach ako zlepšenie vybavenia kancelárií (z 9 % na 36 %) či zmena rozloženia pracoviska tak, aby ponúkalo viac otvoreného priestoru (31 %). Samozrejmosťou sú aj zmeny v rozložení či forme pracovných miest na sedenie zamestnancov. Podľa CBRE bude nosná väčšia rozmanitosť či možnosť výberu miesta. Väčšina firiem sa v prieskume zhodla na tom, že svojim zamestnancom plánuje poskytnúť viac možností a miesta, napríklad formou tzv. activity-based workingu, hotdeskingu či cielenej mobility. Navyše, takmer 80 % firiem uviedlo, že zníži počet vyhradených miest pre zamestnancov.

Značky: