Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Prvýkrát zažiarila na ženevskom autosalóne v roku 1994. Toyota RAV4 odštartovala históriu populárnych kompaktných SUV.

Nápad vytvoriť takýto model sa zrodil dávno predtým, v roku 1986. O tri roky neskôr predstavili Japonci koncept na autosalóne v Tokiu. Ich vozidlo otvorilo éru segmentu SUV.

Názov RAV4 je skratkou  Recreational Active Vehicle with 4-wheel drive, čiže rekreačné vozidlo s pohonom 4×4 pre aktívnych ľudí.  Pohodlie osobného auta, priestor minivanu a schopnosť jazdiť na nespevnených cestách – pre tieto vlastnosti sa SUV stalo pre vodičov vysnívaným autom. RAV4 sa vyvíjala 24 rokov. Dnes je vozidlom, ktorý doplnil najlepšie vlastnosti originálu ešte väčším pohodlím, výbornými jazdnými vlastnosťami a atraktívnym dizajnom.

  1. generácia – začiatky segmentu SUV

Prvá verzia RAV4 mala osvedčené prvky niekoľkých modelov Toyoty: podlahovú plošinu z Corolly,   motor zo spoľahlivej Cariny a zavesenie kolies zo športového modelu Celica GT-Four. Spočiatku mala 3-dverovú karosériu s dĺžkou 3 695 mm, bola o 25 cm kratšia ako dnešný Yaris. Auto bolo skonštruované pre 4 cestujúcich. O rok neskôr sa dostal do predaja 4-dverový model pre päť cestujúcich, dlhší o 40 cm. Pod kapotou pracoval  16-ventilový štvorvalcový  motor 2.0.  Prvý model RAV4 mal pohon 4×4 s päťstupňovou manuálnou alebo štvorstupňovou automatickou prevodovkou.

Vozidlo sa rýchlo stalo hitom. Za prvý mesiac dosiahol počet objednávok 8 000 kusov – dvakrát viac ako bola plánovaná výroba. Za rok sa predalo až 53 000 kusov  a po troch rokoch narástol predaj modelu trojnásobne. Obrovský úspech Toyoty pritiahol pozornosť konkurenčných automobiliek,  ktoré začali pracovať na svojich kompaktných SUV.

V roku 1997 sa objavil model s elektrickým pohonom, vybavený batériou NiMH, ktorá po piatich hodinách nabíjania zaručovala dojazd 193 km. O rok neskôr prešla RAV4 liftingom a získala väčší výkon, aj novú bezpečnostnú výbavu. V ponuke sa objavila tiež verzia so sťahovacou plátennou strechou, ktorú majitelia radi využívali najmä v známych európskych letoviskách.

  1. generácia – krok pred konkurenciou

V roku  2001 dozrel čas na novú generáciu. RAV4 už nebola na trhu jediná, preto výrobca dbal, aby bola o krok vpredu pred konkurenciou. Až 70 percent vozidla tvorili celkom nové komponenty. Nový SUV bol priestrannejší, dlhší a širší, no hmotnosť so zachoval.

Dvoj- a štvordverový variant vyrábali s bočným otváraním zadných dverí. Oba modely mali nastaviteľné zadné sedadlo, ktoré bolo možné rozdeliť, posunúť alebo demontovať, čím sa zväčšil batožinový priestor. Pohon všetkých kolies s centrálnym diferenciálom bol z Lexusu RX 300. Nový 2-litrový benzínový motor mal výkon 150 koní a variabilný časovač ventilov (VVT). Ekonomickejšou verziou bol dieselový model 2.0 D-4D common rail s výkonom 116 koní. Tretia verzia mala benzínový motor s výkonom 125 koní a pohon predných kolies.

Na americkom trhu mali v ponuke verziu s 2,4-litrovým benzínovým motorom s výkonom 163 koní, s päťstupňovou manuálnou alebo štvorstupňovou automatickou prevodovkou. V USA sa Toyota RAV4 stala jedným z najpopulárnejších automobilov medzi ženami.

  1. generácia – s elektrickou podporou

V roku 2005 sa objavila RAV4 tretej generácie, dvojdverová verzia iba na domácom trhu. Dominantným modelom bola 4-dverová verzia s dvoma typmi rázvoru. V Európe ponúkali autosalóny kratší model, v Amerike a Austrálii dlhší.  V USA sa objavila aj verzia s tretím radom kresiel.

Skelet karosérie bol o 76 % tuhší, čím sa zvýšila bezpečnosť a zredukovala hlučnosť i vibrácie. Po prvýkrát v Toyote s pohonom všetkých kolies použili elektrický posilňovač riadenia.

Tretia generácia modelu ponúkala najväčší sortiment motorov. K dispozícii boli štyri benzínové a štyri dieselové jednotky. Poháňaný benzínom bol 2,0 VVT-i (152 k), 2,4 (170 k) a 2,5 (181 k) a 3,5 V6 (273 k). Dieselový sortiment Diesel zahŕňal motory D-4D: 2,0  (116 k) a 2,4 v rôznych variantoch výkonu (136, 150 a 177 k). Pohonné jednotky spolupracovali s päť- a šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, a tiež štvor-, päť- a šesťstupňovou automatickou prevodovkou. Na základe tohto modelu vznikla v spolupráci so spoločnosťou Tesla Motors  druhá generácia elektrického variantu RAV4 EV s výkonom 156 kW, poháňaná lítium-iónovými batériami a dojazdom 182 km.

V rokoch 2008 a 2011 prešlo vozidlo faceliftom. Prvýkrát sa zmenila predná časť, potom zadná časť auta.

  1. generácia – už aj hybrid

Prvýkrát ju predstavili na autosalóne v Los Angeles v novembri 2012. V Európe debutovalo auto o rok neskôr v Ženeve. Tentoraz bol model  RAV4 postavený na platforme Avensis a predĺžili ho na  457 cm, kufor získal obsah 547 l. Aj napriek tomu si vozidlo zachovalo manévrovaciu schopnosť kompaktného modelu  Auris.

Pod kapotou štvrtej generácie RAV4 pracoval benzínový motor 2.0 Valvematic s výkonom 152 koní. Na výber boli aj dva naftové motory:  nový 2.0 D-4D s výkonom 143 koní a maximálnym krútiacim momentom 310 Nm dostupným od 1600 ot./min., ako aj už predtým známy motor 2.2 D-4D s výkonom 150 koní. V roku 2014, pri príležitosti 20. výročia modelu, boli k v ponuke aj jubilejné verzie výbavy.

V roku 2015 na autosalóne v New Yorku predstavili verziu po facelifte. Po prvýkrát v histórii v modeli RAV4 použili hybridný pohon, ktorým sa už dlhší čas pýšili modely Toyoty a Lexusu.  Pohonný systém pozostáva z benzínového štvorvalca 2,5 VVT-i s úsporným Atkinsonovým cyklom (112 kW, 206 Nm), predného elektromotora (105 kW, 270 Nm) a zadného vysokootáčkového elektromotora (50 kW, 139 Nm).  Zrýchlenie na stovku trvá 8,3 sekundy, pričom maximálna rýchlosť je 180 km/h. Takto vznikla najsilnejšia verzia RAV4 v histórii.

Rozšírenie ponuky verzií o hybridný pohon znamenal revolúciu. V ponuke sa objavil elektronický systém E-Four, ktorý utiahol príves s hmotnosťou do 1 650 kg.

Posledný facelift nebol obmedzený iba na rozšírenie typov pohonu. RAV4 narástol o  35 mm, získal sviežejší vzhľad a nový multimediálny systém Toyota Touch 2. Cenník zahŕňa balík bezpečnostných systémov Toyota Safety Sense s použitím kamery a radar pracujúci v pásme milimetrových vĺn. Balík zahŕňa systém automatického brzdenia zabraňujúci kolíziám, systém výstrahy pri zmene jazdného pruhu s funkciou návratu na pôvodnú dráhu,  automatické prepínanie svetiel pri strete s iným vozidlom, asistenta rozpoznávania dopravných značiek a aktívneho tempomatu.  Novinkou je aj monitor s panoramatickým 360-stupňovým zobrazením, ktorý pomáha pri parkovaní.

  1. generácia – štýlovejšia, dynamickejšia

Toyota RAV4 piatej generácie, predstavená na newyorskom autosalóne v roku 2018, je nové auto s novým štýlom, vzhľadom trochu pripomínajúce Lexus NX. Postavená na platforme TNGA (Toyota New Global Architecture) poskytuje väčší komfort jazdy,  vyššiu úroveň bezpečnosti a lepšie jazdné vlastnosti. V Európe sa dostane do predaja v prvom štvrťroku 2019.

Získala nielen nový vzhľad, ale aj ešte väčšiu svetlú výšku a rázvor (o 30 mm), je tiež o 10 mm širšia (celkovo 1 855 mm šírky) a má kratší predný a zadný previs. Jej dĺžka  (4 600 mm) je takmer rovnaká ako pri súčasnom modeli. Vo svojej bohato vybavenej kabíne poskytuje viac priestoru a disponuje väčším kufrom (580 l).

Súčasťou ponuky bude naďalej hybrid s 2,5-litrovým benzínovým motorom, ktorý spolupracuje s elektromotorom, rovnako ako aj s bežným 2-litrovým benzínovým motorom. V ponuka bude  manuálna aj automatická prevodovka.

Najnovšia generácia Toyoty RAV4 Hybrid jazdí dynamickejšie. Využitie platformy TNGA s nižším ťažiskom, optimálnym rozložením hmotnosti a väčšou tuhosťou karosérie citeľne prospela dynamike vozidla – v zákrutách je stabilnejšie a okamžite reaguje na každý pohyb volantu.  Hybridná verzia má nový systém  elektrického pohonu, ktorý využíva energiu efektívnejšie.

Nová Toyota RAV4 je už dostupná v predpredaji a prvé vozidlá začnú do predajní prichádzať koncom januára 2019.

Značky: