Lukáš Horák (LH) je majiteľom spoločnosti PLATFORM. Navštívili sme ho v centrále firmy na Bajkalskej ulici v Bratislave, aby sme zistili, ako je možné dosiahnuť medzinárodný úspech aj zo Slovenska.
TOUCHIT: Môžete nám povedať, v čom podnikáte?
LH: Sme špecializovaná spoločnosť, pre náš typ činnosti sa najčastejšie používa označenie dizajnová agentúra. Nejde však iba o vizuálny dizajn. Klientom prostredníctvom rôznych dizajnových princípov zvyšujeme zisky.
TOUCHIT: Počuli sme o vašich medzinárodných úspechoch, všimli sme si, že na stránke máte adresu v San Franciscu. Akých máte teda klientov?
LH: Vyhľadávajú nás najmä zahraničné spoločnosti, ktoré si uvedomujú návratnosť investície do dizajnu. Medzi našich klientov patria aj globálne spoločnosti ako sú Spotify, americký Hewlett-Packard, Adobe, Huawei, najväčší certifikačný program Texas Teachers, popredné svetové agentúry a rýchlo rastúce technologické spoločnosti – startupy. Väčšina klientov je zo San Francisca, kde máme obchodné zastúpenie.
TOUCHIT: Ako je to s vašou prítomnosťou na americkom kontinente?
LH: V tomto čase stabilizujeme svoju prítomnosť na trhu v USA. Máme pobočku v San Franciscu, kde pracujú Američania. Produkcia ostáva na Slovensku, no niekoľkokrát za rok vycestujú do USA aj naši dizajnéri zo Slovenska. Čoskoro sa presúva do San Francisca aj náš produktový riaditeľ Filip Francisty, ktorého cieľom je zastupovať našu spoločnosť na americkom kontinente a prinášať nové obchodné príležitosti.
Dnes pôsobíme teda skôr ako americká firma, čo nám pomáha rýchlejšie získavať nových klientov a ozývajú sa nám stále zaujímavejšie spoločnosti. Nedávno nás priamo oslovila napríklad aj spoločnosť LinkedIn.
TOUCHIT: Neprekáža americkým klientom, že ste v skutočnosti na Slovensku?
LH: Práve naopak. Vďaka nášmu procesu sú klienti informovaní lepšie, ako keby robili s lokálnou agentúrou. Sami nám to potvrdzujú. Posielame im denné reporty a pravidelne aj hmatateľnú ukážku prác z posledného týždňa. Klienti z východného pobrežia s nami môžu komunikovať cez Skype, Google Hangout a rôzne iné komunikačné nástroje takmer počas celého dňa.
Väčší časový posun, ktorý máme so západným pobrežím, sme využili v náš prospech – klienti posielajú spätnú väzbu často na konci ich pracovnej doby, teda v našich ranných hodinách. Keď sa zobudia, tak už nájdu vo svojej emailovej schránke vypracované riešenie. Po prvýkrát sú väčšinou veľmi prekvapení.
TOUCHIT: Máte aj klientov na Slovensku?
LH: Áno, pracujeme aj so slovenskými firmami. Na Slovensku je to jedna z popredných bánk a zopár malých inovatívnych firiem. Ak nás osloví klient zo Slovenska so zaujímavým projektom, sme vždy naklonení spolupráci.
TOUCHIT: Máte aj skúsenosti z iných častí sveta?
LH: Áno, pracovali sme s firmami po celom svete. Desiatky projektov sme vytvárali pre klientov v Austrálii, pracovali sme s tímami v Indii, zopár klientov sme mali aj v Azií, Veľkej Británií či dokonca v Afrike. No nie vždy je to jednoduché. Napríklad keď sme pracovali na webstránke pre jedného známeho japonského výrobcu hier, veľmi ťažko sme sa prispôsobovali ich vkusu. Páčil sa im dizajn, ktorý bol moderný v roku 2005. Bola to pre nás pomerne nepríjemná skúsenosť.
Nedávno náš riaditeľ dizajnu Stano Bagin a produkčný riaditeľ Filip Francisty strávili niekoľko týždňov v Indii, kde zaškoľovali interný tím nášho klienta. Dozvedeli sme sa, že v Indii takmer nikto nechce byť dizajnérom. Okrem toho je táto krajina kultúrne veľmi odlišná oproti Európe a Amerike. Počuli sme to od viacerých klientov, ktorí po zlých skúsenostiach, začali vyhľadávať tieto služby radšej v Európe.
TOUCHIT: Ako sa u vás pracuje?
LH: Naši ľudia majú veľkú flexibilitu. Do práce môžu chodiť v podstate kedykoľvek. Nemáme presne stanovenú pracovnú dobu. Ak je niekto ranné vtáča, príde skôr. Ak niekomu vyhovuje pracovať vo večerných hodinách, pokojne môže prísť aj o druhej poobede.
Okrem toho stále viac podporujeme vzdialené pracoviská, tzv. remote working. Naši dizajnéri a programátori môžu pracovať odkiaľ chcú – z domu, z kaviarne, z hotelovej izby v Tatrách či z pláže v Thajsku. Nepotrebujeme manažovať ich stoličky.
Dôležité sú výsledky. K tomu si predstavte čerstvé raňajky na každý deň, plnú chladničku rôznych nápojov, hraciu konzolu, rôzne hudobné nástroje, pravidelné štvrtkové posedenia pri vínku, kreatívne prostredie a množstvo ďalších benefitov.
TOUCHIT: Čo v praxi tvorí dizajnová agentúra?
LH: Veľmi jednoducho povedané, našou prácou je vytvárať dizajn webstránok a mobilných aplikácii, ktorý viete ľahko používať. To však dokáže veľa dizajnových agentúr. My okrem estetického a intuitívneho dizajnu dokážeme našim klientom výrazne zlepšiť podnikanie. Väčšinou ide o zvýšenie počtu požadovaných konverzií.
Konverziou môže byť nákup na stránke, nový registrovaný používateľ, zdieľanie obsahu, žiadosť o vypracovanie cenovej ponuky a množstvo iných cieľov. Dokážeme to prostredníctvom rôznych dizajnových princípov, obsahových zmien či psychologických a biznisových stratégií. Výsledkom je nakoniec zvýšenie zisku našich klientov..
TOUCHIT: Robíte len UX a vizuálny dizajn alebo aj programujete?
LH: Samozrejme, dizajn vo väčšine prípadov aj naprogramujeme. Programovanie má u nás na starosti náš CTO Andrej Adamčik, ktorý so svojím tímom zabezpečoval programovanie webstránok a mobilných aplikácii pre už spomínané multimiliardové spoločnosti ako sú Spotify, americký Hewlett-Packard, telekomunikačnú spoločnosť Comcast, Avon alebo leteckú spoločnosť Aruba Airlines.
Dizajnujeme a programujeme aj rôzne experimentálne projekty, kde je potrebné pracovať s experimentálnymi technológiami. Väčšinou však zastrešujeme UX dizajn, vizuálny dizajn, interaktívny dizajn a front-end programovanie. To znamená, že máme na starosti tú časť projektu, s ktorou sa dostáva do kontaktu koncový zákazník.
TOUCHIT: Ako to teda vyzerá, keď príde za vami nový klient?
LH: Úvodná fáza projektu je tzv. discovery phase. Pýtame sa množstvo otázok, aby sme čo najlepšie pochopili biznis jeho model, ciele projektu, konkurenčnú výhodu, marketingové kanály, toky príjmov či nastavili kľúčové metriky. Spoločne potom pracujeme na vylepšeniach, kde prispievame najmä našimi rozsiahlymi skúsenosťami v digitálnom svete. Dizajnovali sme viac ako stovku webstránok a ešte väčšie množstvo mobilných aplikácii pre klientov z USA, Veľkej Británie, Austrálie, Japonska a z iných častí sveta.
Po úvodnej fáze a spoločnom vypracovaní špecifikácie projektu sa púšťame do produkcie. Tá je väčšinou rozdelená na týždňové cykly, kde postupne projekt dávame dokopy. Každý týždeň sa snažíme klientovi poslať nejaký uzavretý celok, aby ho rovno mohol otestovať. Často ide o klikateľný prototyp, ktorý si môže vyskúšať priamo vo svojom telefóne alebo v prehliadači. Sme fanúšikmi Agile a Lean Startup metodológie, kde je cieľom projekt čo najrýchlejšie otestovať s reálnymi zákazníkmi.
Po spustení projektu začíname s meraním úspešnosti cez nástroje tretích strán ako sú napríklad MixPanel a Visual Website Optimalizer, ale aj klasické nástroje ako Google Analytics. Následne navrhujeme ďalšie vylepšenia. Spustenie projektu je len začiatok.
TOUCHIT: Aké môže dosiahnuť klient zlepšenie v konverzii?
LH: Býva to zhruba okolo 50 percent, ale pri projektoch v zlom stave dokážeme priniesť aj niekoľkonásobné vylepšenie. Najlepšie sa nám pracuje so zabehnutými firmami, kde sa dá zlepšenie ľahko zmerať.
TOUCHIT: Plánujete sa rozširovať aj do iných častí Európy?
LH: Našim cieľom je stať sa jednou z najrešpektovanejších dizajnových agentúr na svete. K dosiahnutiu tohto cieľa potrebujeme najlepších ľudí. Slováci a Česi sú nesmierne talentovaní, pracovití a spoľahliví. Aj keď som zástancom vzdialených pracovísk, nevylučujem, že budeme v budúcnosti potrebovať kancelárie aj v Českej republike..
TOUCHIT: Čo biznis v Európe?
LH: Ako som spomínal, máme projekt s bankou na Slovensku a vyskúšame si to. Radi by sme mali aj pobočku v Prahe alebo v Brne, ale vyžadujeme vysokokvalifikovaných ľudí, čo je celkom problém. Chceme robiť dizajn úplne najlepší na svete 🙂