Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Už minuloročná predvianočná sezóna priniesla výrazný nárast záujmu spotrebiteľov nakupovať online. Hoci takto pred rokom ešte neplatil lockdown, pokračoval trend častejšieho nakupovania na diaľku. Tento rok, v čase, keď je väčšina kamenných prevádzok zatvorená, môžeme predpokladať ešte väčší nápor na online predaj. V tejto súvislosti apelujeme na klientov, aby v domnienke časovej tiesne či snahy ušetriť nenaleteli podvodníkom.

Pri nedostatočnej pozornosti si totiž môžu pridať nielen starosti s nedodaným tovarom alebo jeho zlou kvalitou, ale aj prerobiť ak naletia podvodníkovi cieliacemu na údaje o platobnej karte. Môžeme potvrdiť, že práve predvianočné obdobie je tým, kedy počet reklamácii transakcií platobnými kartami práve pre nedostatok pozornosti stúpa o desiatky percent,“ uvádza v tejto súvislosti hovorkyňa ČSOB Anna Jamborová.

Platba kartami na internete je mimoriadne pohodlná, rýchla, vďaka vysokej úrovni zabezpečenia zo strany banky bezpečná a výhodná aj v prípade, ak klientovi objednaný a zaplatený tovar či služba nedorazia, pretože vďaka službe chargeback, garantovanej kartovou spoločnosťou, dostane svoje peniaze späť. Štandardne si zákazník alebo zákazníčka prostredníctvom svojho bezpečného mobilného zariadenia otvorí webstránku alebo aplikáciu svojho obľúbeného  e-shopu. Vyberie si tovar, spôsob jeho dopravy a platby a s kvalitou objednaného tovaru a službami daného e-shopu je zákazník úplne spokojný.

Na druhej strane, práve v predvianočnom období, spojenom často s menšou pozornosťou, pribúdajú scenáre, ktoré sú menej ideálne, keď klienti riešia to, že tovar, za ktorý zaplatili vopred, nedorazil alebo boli ich údaje o platobnej karte zneužité. „Nie je ničím výnimočným, že sa hackeri snažia falošnými webstránkami napodobniť legitímne e-shopy, s cieľom získať buď peniaze a tovar nedodať alebo získať od spotrebiteľa citlivé údaje o platobnej karte,“ dodáva Jamborová. V obidvoch prípadoch je nevyhnutné okamžite kontaktovať svoju banku, zablokovať svoju platobnú kartu a spísať reklamáciu.

Som na stránke legitímneho e-shopu?

V tomto prípade sa nestačí spoliehať iba na grafiku  a formát webstránky, pretože hackeri ich dokážu jednoducho skopírovať. Treba si všímať v prvom rade  riadok s adresou webstránky, či je legitímna a neobsahuje napríklad pozmenené . Či sa začína reťazcom https://, čo znamená, že údaje vymieňané medzi klientom a e-shopom sú pre hackera, ktorý by ich chcel odchytiť, nečitateľné.

Obzvlášť opatrní by mali byť spotrebitelia v prípade, ak sa chystajú nakupovať kliknutím na odkaz v e-maile alebo správe, či na sociálnych médiách. Ani inzercia e-shopu na sociálnej sieti nie je zárukou, že ide o legitímny obchod. Link si preto dôkladne skontrolujte a dôrazne odporúčame navštíviť webovú stránku priamym zadaním adresy do prehliadača. Pretože prostredníctvom prelinkov podvodník vie svoju obeť jednoduchšie naviesť na podvodný e-shop alebo pri kliknutí na link inštalovať  do zariadenia škodlivý softvér.

„Pri platbe kartou je tiež veľmi dôležité si vždy pred potvrdením transakcie SMS kódom, biometriou alebo jedinečným overovacím kódom z mobilnej aplikácie banky, skontrolovať popis platby, ktorú overujete a hlavne sumu, menu a názov obchodníka. Evidujeme totiž prípady, kedy klienti potvrdili obchodníkovi-podvodníkovi rádovo vyššiu sumu, ako pôvodne chceli,“ dodáva Jamborová.

Baka sa stretáva s prípadmi, keď si klient alebo klientka neskoro uvedomili, že naleteli podvodníkovi a žiadajú banku o stornovanie už autorizovanej platby kartou. V tejto súvislosti však upozorňujeme, že banka nemôže takúto platbu stornovať a podľa zákona je povinná riadne autorizovanú transakciu dokončiť a zúčtovať. Klient preto musí požiadať o vrátenie platby priamo obchodníka. V prípade, ak sa mu to nepodarí, vtedy odporúčame podať reklamáciu v banke. Už potvrdená platba sa nedá zastaviť ani rýchlym zablokovaním karty, avšak rýchla blokácia karty ochráni pred jej ďalším zneužitím.

Ako nakupovať bezpečne?

  • Preferujte webstránky e-shopov začínajúce sa https://
  • Ak si sťahujete do zariadenia aplikáciu e-shopu, inštalujte si ju iba z oficiálnych zdrojov ako je Google Play, App Store, Huawei AppGallery a podobne
  • Nenakupujte na neznámych WiFi sieťach. Použite radšej bezpečné VPN pripojenie alebo mobilné pripojenie.
  • Dávajte si pozor na phishingové odkazy a prílohy (napr. ponuka zľavových kupónov, nereálne vysoké ponuky zliav a súťaží na sociálnych sieťach a pod.).
  • Po ukončení nákupu sa vždy odhláste zo svojho zákazníckeho účtu.
  • Neklikajte na odkazy s až príliš dobre znejúcou ponukou, ktoré vám boli poslané napríklad cez WhatsApp, Messenger, či Instagram. A je pritom jedno, či ide o neznámeho odosielateľa, Vášho priateľa alebo organizátora nejakého podujatia. Riskujete, že zaplatíte za tovar, ktorý Vám nedorazí či zneužitie údajov o platobnej karte.
  • Žiada e-shop od Vás ďalšie informácie ako napríklad informácie o bankovom účte, dokladoch totožnosti alebo heslách z iných aplikácií? S najväčšou pravdepodobnosťou nie ste na legitímnom e-shope.

Viac tipov ako sa chrániť na internete, nájdete aj na www.bezpecnenanete.sk.

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.