Minulý týždeň zverejnilo Apple finančné výsledky za prvý kvartál tohto roku. Vyplýva z nich, že aj keď zisky majú naďalej stúpajúcu tendenciu, predaj iPhonov klesá. Najvýraznejší pokles zaznamenal obľúbený výrobca zo Silicon Valley na čínskom trhu, kde sa medziročne znížili predajné výsledky o 14%. Prečo sa Apple v jednej z najľudnatejších krajín sveta nedarí?
Šéf Apple Tim Cook vidí dôvod vo veľkých očakávaniach príchodu desiatej generácie kultového iPhonu, ktorý má byť predstavený tradične v septembri tohto roku. Niektorí pre zmenu vidia dôvod v agresívnej cenovej politike čínskych výrobcov ako Xiaomi, Huawei, Oppo či ZTE. Treba uznať, že oba argumenty sú logické. Prečo je ale prepad iPhonu taký výrazný práve v Číne a nie v iných kútoch sveta? Veď na jubilejný iPhone 8, alebo možno iPhone X, čakajú rovnako aj v USA a Európe. Nedá sa pritom tvrdiť, že Číňania sú na tom ekonomicky horšie ako povedzme pred dvoma rokmi, odkedy u nich klesol predaj smartfónov s logom nahryznutého jablka už o 33%. Práve naopak, čínska ekonomika každým rokom rastie. Kde teda hľadať ten zásadný rozdiel?
Odpoveďou je WeChat. Kým priaznivci iPhonu vo väčšine ostávajú verní dnes už kultovej značke kvôli dokonalej vyladenosti ekosystému iOS, v Číne je Apple len ďalším výrobcom, ktorý ponúkne takmer totožný pocit z práce s touto aplikáciou, ako mnohí ďalší. Na rozdiel od zvyšku sveta, používatelia v Číne nevnímajú operačný systém ako jeden z podstatných faktorov ovplyvňujúcich kúpu smartfónu. Integrácia aplikácie WeChat do dennodenného života ľudí je tu taká rozsiahla, ako si len málokto z nás dokáže predstaviť.
WeChat tu už zďaleka nie je iba komunikačnou aplikáciou slúžiacou na chatovanie. Keď pred 6 rokmi štartovala, mohli ste cez ňu posielať jedine textové správy. Na čo všetko môže poslúžiť dnes? Zaplatenie elektriny, skontrolovanie stavu dopravy prostredníctvom online kamier, nahlásenie zločinu polícii, čítanie dennej tlače, privolanie najbližšej taxi služby, platenie cez QR kód v kamenných predajniach, prevody peňazí medzi jednotlivými používateľmi, odoslanie pošty v papierovej forme, objednanie jedla, rezerváciu stola v reštaurácii, sledovanie stavu prepravy tovaru k vám domov, trackovanie prejdenej vzdialenosti a kvantum ďalších.
Aplikácia WeChat je v Číne jednoducho stredobodom všetkého diania a neustále pridáva nové funkcie. Obhospodaruje viac ako miliardu účtov, z ktorých 846 miliónov sú jej aktívnymi používateľmi. Rozsahom použitia sa nedá porovnať s využívaním smartfónov a aplikácií, ktoré sú samozrejmé pre nás v Európe. Integráciou množstva funkcionalít sa tak stáva na jednej strane problémom pre prémiových výrobcov smartfónov, medzi ktorých Apple právom patrí, a na druhej strane inšpiráciou pre ostatných veľkých softvérových hráčov, ktorých cieľom je dosiahnúť, aspoň čiastočne, podobne fungujúci monopol.
Aplikácia, ktorá podporuje až 20 jazykových lokalizácií, je bezplatne dostupná na stiahnutie pre obe najpopulárnejšie platformy aj u nás. Samozrejme, s výrazne oklieštenou funkcionalitou. Vyskúšať si ju môžete po kliknutí na odkazy nižšie.