Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Nákupy na internete sa tešia stále väčšej popularite. Vyplýva to zo štúdie Mastercard iResearch[1].

Až 91 percent Slovákov nakupuje na internete aspoň občas, podľa nákupných dát spoločnosti Mastercard na e-shopoch zaplatili medziročne o 47 percent viac. Najobľúbenejším spôsobom platby je v 57 percentách prípadov platba kartou cez internet. Naproti tomu, platbu v hotovosti na dobierku zvolilo medziročne o 21 percentuálnych bodov menej zákazníkov, teda len viac ako tretina (38 percent). Ako otravné označilo vypisovanie svojich platobných údajov pri online nákupoch 25 percent respondentov, zatiaľ však len tretina držiteľov kariet využila možnosť tento proces urýchliť bezpečným uložením svojich údajov pre budúce nákupy u internetového predajcu.

Zatvorené obchody a zákaz vychádzania v období pandémie znamenal presun veľkej časti nákupov z kamenných obchodov na internet. Podľa transakčných údajov Mastercard vzrástol obrat slovenských online obchodov v roku 2020 o 47 percent, obchodom s potravinami či športovými potrebami stúpli tržby dokonca na viac ako dvojnásobok. Z prieskumu Mastercard iResearch tiež vyplýva, že až 91 percent Slovákov nakupuje na internete aspoň občas. Všeobecne dôvera v bezpečnosť platieb kartou na internete rastie, iba 15 percent Slovákov vyjadrilo nedôveru.

„Robíme všetko pre to, aby nákupy na internete boli čo najbezpečnejšie a užívateľsky najprívetivejšie. Je to dôležité najmä v čase, keď je obmedzená možnosť nakupovať iným, tradičnejším spôsobom. Pre takmer polovicu zákazníkov je dôležité, aby boli platby čo najjednoduchšie a rýchle. Pri pravidelných nákupoch si tak zákazníci môžu napríklad bezpečne uložiť svoje údaje u obchodníka, čo zrýchli celý proces platby,“ hovorí Michal Čarný, generálny riaditeľ spoločnosti Mastercard pre Slovensko a Českú republiku.

O možnosti uložiť si bezpečne svoje dáta u predajcu vedelo už 73 percent respondentov, využilo ju zatiaľ 33 percent zákazníkov a to najmä pri streamovacích službách. Až 31 percent si svoje dáta u internetových obchodníkov neukladá. Je to jeden zo spôsobov, ako si opýtaní svoje dáta chránia, ďalších 41 percent (v roku 2019 iba 25 percent) respondentov uviedlo, že nakupujú iba u overených predajcov.

Najčastejším spôsobom platenia pri nákupoch na internete bola v minulom roku platba kartou cez internet (57 %). Naproti tomu, platba v hotovosti na dobierku klesla v porovnaní s predchádzajúcim rokom o plných 21 percentuálnych bodov a využila ju viac ako tretina zákazníkov. Kartou na dobierku platilo vlani 25 percent spotrebiteľov, čo je o 16 percentuálnych bodov medziročne viac. V prípade držiteľov kreditných kariet ju k platbám na internete využilo už 66 percent z nich. Čím ďalej viac ľudí tak využíva kreditnú kartu na zvýšenie ochrany nákupov na internete najmä preto, aby platba nebola priamo spojená s ich bežným účtom.

Čo teda odrádza spotrebiteľov od nakupovania na internete? Vzhľadom na to, že rýchlosť, jednoduchosť a bezpečnosť nákupu je priorita, vypisovanie údajov platobnej karty nespĺňa podmienku hneď v prvom bode. Práve to označilo za otravné 25 percent respondentov. Ďalších 25 percent ku internetovým platbám nemá dôveru, 12 percentám opýtaných nevyhovuje, že majú ich dáta okrem banky uložené aj predajcovia a 10 percent považuje celý proces za príliš zdĺhavý. Viac ako tretine držiteľov kariet príde nadbytočné opätovne overovať platby pri pravidelných nákupoch a 42 percent opýtaných by neoverovalo nákupy v hodnote do 20 EUR. Celkom 7 percent ľudí, ktorí nakupujú u internetových predajcov, však cez internet neplatí. Najčastejším dôvodom bol stále strach zo zneužitia osobných dát či krádeže účtu, prípadne nedôvera v samotný nákup, a tak radšej zaplatia až po prevzatí. Na druhej strane, až 33 percentám opýtaných na internetových nákupoch nevadí nič.

[1]Výsledky štúdie iResearch 2020 sú založené na odpovediach 1000 respondentov v produktívnom veku 18-64 rokov metódou Online panel.