Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Nakupovanie na internete je pre slovenských zákazníkov bežnou súčasťou každodenného života. Z e-shopov si tovar objednáva 92 percent ľudí, ktorí v priemere uskutočnia dva nákupy mesačne.

Najobľúbenejší spôsob platby je pritom karta, pomocou ktorej najčastejšie nakupuje 69 percent zákazníkov. Na vzostupe sú hlavne digitálne peňaženky a moderné platobné metódy ako Click to Pay, ktoré umožňujú rýchlu a bezpečnú platbu online bez zdĺhavého odpisovania údajov z platobnej karty. Vyplýva to z najnovšieho prieskumu Mastercard.[1]

Ľudia nakupujú na internete predovšetkým kvôli pohodliu. Môžu ľahko porovnávať ceny a nájsť najnižšiu možnú cenu produktov. Ďalej si cenia širší výber tovaru a možnosť nakupovať kedykoľvek a odkiaľkoľvek bez toho, aby museli opustiť svoj domov. Rovnaké pohodlie očakávajú aj od procesu platby. Vadí im napríklad, keď musia hľadať svoju kartu v peňaženke a potom ručne zadávať údaje do platobnej brány.

Prostredníctvom platobnej karty najčastejšie nakupuje 69 percent zákazníkov. V posledných rokoch však pribúda tých, ktorí namiesto odpisovania čísla karty využívajú najrôznejšie digitálne peňaženky. V roku 2020 pomocou nich platilo 12 percent zákazníkov, dnes už je to 32 percent. Od tohto roku ponúka Mastercard na Slovensku inovatívnu platobnú metódu Click to Pay, ktorá funguje na zariadeniach všetkých výrobcov a umožňuje nákup na pár kliknutí bez nutnosti zadávania hesiel alebo ručného vkladania údajov z platobnej karty.

„Cieľom spoločnosti Mastercard je poskytnúť zákazníkom pri platení na internete rovnaký komfort, ako pri nákupoch v kamenných obchodoch, kde stačí priložiť bezkontaktnú platobnú kartu k terminálu. Tokenizáciu, teda nahradzovanie kariet najmä v online prostredí ich zabezpečenými digitálnymi odtlačkami, sme zaviedli už pred desiatimi rokmi a ide o trend, ktorý sa postupne stáva vo svete aj u nás štandardom. Pre zákazníkov totiž pri nakupovaní na internete prináša presne to, čo vyžadujú: bezpečnosť, rýchlosť a pohodlie,“ hovorí Jana Lvová, generálna riaditeľka spoločnosti Mastercard pre Slovensko a Českú republiku.

Proces tokenizácie nahradzuje citlivé dáta platobnej karty jedinečným identifikátorom, čiže tokenom. Tento proces zvyšuje bezpečnosť platieb tým, že chráni skutočné údaje karty pred zneužitím pri online a bezkontaktných transakciách. Použitie tokenu znižuje riziko podvodov a zlepšuje ochranu osobných údajov spotrebiteľov.

Spoločnosť Mastercard navyše nedávno zverejnila svoju víziu stopercentnej tokenizácie online elektronického obchodu v Európe do roku 2030. Táto vízia je súčasťou globálneho cieľa úplne odstrániť nutnosť ručného zadávania údajov platobnej karty, vďaka čomu bude elektronický obchod nielen bezpečnejší, ale aj výrazne dostupnejší. Na Slovensku sa podiel platieb uskutočnených tokenom za posledného dva a pol roka zdvojnásobil.

V posledných rokoch u nás rastie tiež obľúbenosť nakupovania priamo z mobilných aplikácií. Tento spôsob využívajú 4 z 10 zákazníkov. Naopak, stále menej ľudí si objednáva tovar na dobierku a keď túto možnosť zvolia, platia kartou, nie hotovosťou. Medzi hlavné dôvody, prečo ľudia volia práve dobierku, patrí nedôvera ku konkrétnemu obchodníkovi a možnosť neplatiť za tovar vopred, ale až v momente, keď naozaj príde.


[1] Prieskum Mastercard iResearch každoročne mapuje trendy v oblasti bezhotovostného platenia na reprezentatívnej vzorke viac ako 1 200 Slovákov.

Značky: