Reklamy na elektronické cigarety by si mal stanoviť každý štát EÚ samostatne.
Tak znie vyhlásenie poslanca Európskej komisie Johana Nissinena, ktorý to povedal v rozhovore pre webový server Euractiv. Reakcia zo strany zákonodarcov na sebe nenechala dlho čakať. Je to najmä z dôvodu prudkého nárastu obľuby elektronických zariadení v súvislosti s užívaním nikotínu (do toho spadajú elektronické cigarety a vapovacie nástroje). Dodal, že nechce aby Únia definovala konkrétny rámec opatrení, pretože „každá krajina je iná a má iné problémy s tabakom.“
Jedným z nápadov, ako docieliť znižovanie škôd spojených s poškodzovaním zdravia užívateľov týchto výrobkov, je zvyšovanie daní. Tie výrobcovia premietnu do koncovej ceny svojich výrobkov. Eurobarometer má k dispozícii výsledky štúdie z roku 2021, ktorá hovorí, že 76 % európskych fajčiarov prestalo s týmto zlozvykom bez akejkoľvek pomoci. Len 13 % z fajčiarov prestalo s týmto škodlivým návykom pomocou nikotínových náhrad a 11 % pomocou vapingu. Problém ale je, že s vapingom začínajú ľudia, ktorí by inak nefajčili.
Vyjadril sa aj o potrebe uplatniť rovnaké zákony aj na sociálnych sieťach. Tam by mali platiť rovnaké pravidlá ako v TV, tlači alebo iných médiách a propagovanie výrobkov na fajčenie alebo užívanie tabaku či nikotínu, by malo byť zakázané.
Problém vidí aj v tom, že sa elektronické cigarety a vaping prezentuje ako „zdravšia“ alternatíva. Výrobcovia sa predháňajú vlastnými výskumami o znížení škodlivých účinkov oproti tradičným cigaretám. O zdraví a použití slova zdravie v akejkoľvek spojitosti s užívaním vyššie uvedených výrobkov ale nemôže byť ani reč.
K tejto téme sa vyjadrila aj eurokomisárka Stella Kyriakidesová, „Keďže deväť z desiatich prípadov rakoviny pľúc spôsobuje fajčenie, chceme, aby bolo fajčenie čo najmenej atraktívne, aby sme chránili zdravie našich občanov a zachraňovali životy.“
Zdroj: Euractiv
Prečítajte si aj: