Prvé jazdy na Slovensku s novým BMW 6 Gran Turismo a BMW X3

0

Spoločnosť BMW predstavila na tohtoročnom autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom úplne nové BMW radu 6 Gran Turismo a po jeho boku aj nové BMW radu X3

Obe predstavené novinky sú už aj na našom trhu a my sme si vo štvrtok boli vyskúšať, ako chutí radosť s jazdy s BMW. Absolvovali sme prvé jazdy na Slovensku, ktoré mali zväčša voľný priebeh, pričom sme si mohli na pár hodín vyskúšať, čo všetko tieto novinky prinášajú, ako sa správajú v bežnej premávke, v prípade X3 aj v ľahkom teréne a čo ponúknu budúcim majiteľom. Počas prvého zoznámenia sme nevynechali ani informačno-multimediálny systém iDrive, ktorý má množstvo noviniek. Samozrejme, jeden deň na obsiahly a plnohodnotný test nestačí, ale prvé dojmy máme zaryté do pamäti veľmi hlboko.

BMW 6 Gran Turismo

BMW radu 6 Gran Turismo  (ďalej „GT“) je úplnou novinkou, ktorá nepriamo nahradila BMW 5 GT. Nepriamo z toho dôvodu, že BMW 5 GT bolo mohutné a výzorom ťažkopádne vozidlo, ktoré bolo síce priestranné a jazdnými vlastnosťami špičkové, ale tvary karosérie úplne nekorešpondovali so športovým duchom automobilky. To sa však zmenilo a BMW 5 Gran Turismo je minulosťou, ktorú nahradila špičková prítomnosť v podobe BMW 6 Gran Turismo a veríme, že toto umelecké dielo bude mať aj ďalších nástupcov.

Vozidlá typu Gran Turismo charakterizuje dlhá línia strechy, ktorá je prirodzene potiahnutá až k veku batožinového priestoru a veľmi pekne zvýrazňuje individualitu danej kategórie. V tomto prípade je však výzor a postoj vozidla diametrálne odlišný ako v prípade BMW 5 GT. Nová šestka pôsobí športovejšie, je ladnejšia a celkovo výraznejšia. Pomohli jej v tom aj proporčné zmeny – 6 GT je oproti 5 GT dlhšia (+ 87 mm) a nižšia (- 21 mm), šírka zostala zachovaná. Presnejšie je to 5091 mm dĺžka, 1902 mm šírka a 1538 mm výška.

Medzigeneračne nastala aj redukcia hmotnosti a 6 GT je až o 150 kg ľahšia ako predchodca (6 GT – 1880 kg). To je spôsobené novou štruktúrou karosérie (Efficient Light Weight), ktorá je kombináciou hliníka (dvere/kapota/kufor + časť podvozku a konštrukcie motora) a vysokopevnostnej ocele. Zachované zostali aj bezrámové dvere, čím Gran Turismo pôsobí ako skutočné kupé, avšak rodinnejšie a priestrannejšie. V ponuke sú tri úrovne výbavy a vonkajšieho vzhľadu – Sport Line, Luxury Line a M Sport Packet, ktoré je možné individuálne dopĺňať o príplatkovú výbavu.

Športového ducha novej šestky doplnili aj odvetrávacie otvory v predných blatníkoch a výsuvný zadný spojler, ktorý sa automaticky vysúva po dosiahnutí rýchlosti 120 km/h a zasúva sa pri rýchlosti pod 80 km/h, pričom ho je možné otvárať/zatvárať aj manuálne. Novinkou sú aj aktívne lamely chladiča, ktoré sa prispôsobujú automaticky. Oproti predchodcovi klesol aj koeficient odporu vzduchu, a to z 0,29cd na 0,25cd.

V kategórii vozidiel s označením – GT – je veľkým benefitom priestor pre pasažierov sediacich v druhom rade sedadiel. To platí aj pre BMW 6 GT, ktoré ponúka v druhom rade sedadiel skutočne nadpriemernú vzdušnosť a veľkolepý priestor. Takže ani dlhá cesta nebude pre viacčlennú posádku utrpením, práve naopak. Ak k tomu pridáme komfortnú, resp. vyššiu príplatkovú výbavu, tak pasažieri na zadných sedadlách budú zažívať veľmi príjemné chvíle.

Luxus si, samozrejme, užije aj posádka vpredu, ktorú budú rozmaznávať výborné spracované a pohodlné sedadlá s výrazným bočným vedením a funkciou masírovania. Spomenúť musíme aj batožinový priestor, ktorý oproti predchodcovi narástol o 110 litrov a aktuálna verzia ponúkne úctyhodných 610 litrov, pričom po sklopení zadných sedadiel je to až 1800 litrov. Zadné sedadlá sú delené v pomere 40:20:40. Keďže je karoséria typu Liftback, tak poteší aj obrovské (elektricky ovládateľné) veko batožinového priestoru, cez ktoré sa budú pohodlne nakladať aj väčšie predmety.

Vo výbave testovaných modelov nechýbali ani rôzne komfortné prvky, ako aj bohatá nádielka asistenčných systémov a najmodernejší informačno-zábavný systém iDrive, ktorý je integrovaný v 10,25-palcovom centrálnom displeji. Tento systém môže byť ovládaný dotykom, joystickom s integrovaným touchpadom alebo gestami.

Už bežnou súčasťou je aj plne digitálny prístrojový panel (veľkosť 12,3-palca) s jemným rozlíšením a pútavé ambientné podsvietenie. BMW 6 Gran Turismo je z pohľadu výbavy kombináciou radu 5 a 7, pričom príplatková výbava je viac než obsiahla. Už v základnej výbave však potešia Full LED svetlomety a za „menší“ príplatok si môžete vychutnávať nočnú jazdu s adaptívnymi svetlometmi s dosahom až do 500 metrov. Zadné svetlomety taktiež používajú LED technológiu.

Počas krátkeho flirtovania s automobilom sme vyskúšali aj asistenčné systémy, ktoré spolupracujú s mnohými senzormi a stereo-kamerou, ako napr. držanie v jazdnom pruhu, adaptívny tempomat s automatickým brzdením, nočné videnie za pomoci infračervenej kamery, rozšírenú detekciu chodcov a zvierat, ale aj výborný parkovací asistent. Všetko fungovalo bezproblémovo, ale na aktívnejší test týchto systémov sme nemali veľa času, čo však dobehneme pri redakčnom teste.

Testované vozidlo malo nový kľúč s označením – BMW Display Key, ktorý je možné využiť na zaparkovanie/vyparkovanie vozidla (podľa výbavy) a na jeho displeji vidíte rôzne užitočné údaje o vozidle, ako je stav paliva, informácie o zabezpečení a svetlách, možnosť nastavenia kúrenia/klimatizácie a pod. Taktiež treba spomenúť aj aplikáciu pre smartfóny, BMW Connected App, ktorá ponúka množstvo funkcií v spojení s automobilom, ale aj mimo neho, pričom máte vaše vozidlo pod neustálym drobnohľadom.

Celý informačno-multimediálny systém vám podrobne predstavíme v redakčnom teste a verte, že sa je načo tešiť, nakoľko tento systém od BMW je výnimočný. V skratke spomenieme ešte nový a farebný head-up displej, ktorého plocha bola zväčšená o 70%, ovládanie vykurovania/klimatizácie cez samostatný dotykový LCD panel, integrované vône kazety a aparatúru Bowers&Wilkins s výkonom 1 400 wattov a 16 podsvietenými reproduktormi. Jednoducho povedané, táto zostava hrá famózne.

Prejdime k motorizáciám, ktorých bude viacero, ale v našom prípade to bola verzia 630d XDrive. Pod kapotou sa teda nachádzal trojlitrový preplňovaný šesťvalec a výkonom 195 kW a krútiacim momentom 620 Nm. Motor je spriahnutý s 8-stupňovou automatickou prevodovkou StepTronic od ZF a už štandardne nechýba „obľúbený“ režim Start&Stop. Za príplatok môžete mať aj radenie pod volantom (StepTronicPlus), ktoré sme si patrične užili. Prevodovka pracuje excelentne a na každý povel akcelerátora reaguje promptne, k tomuto netreba nič viac dodať. BMW 6 GT bude v ponuke s viacerými benzínovými a naftovými agregátmi, ktorých ponuka sa časom pravdepodobne ešte rozšíri – 630i, 640i, 64Oi XDrive, 630d, 630d XDrive. Dodajme, že všetky budú dodávané výhradne s automatickou 8-stupňovou prevodovkou StepTronic.

Zaujal nás aj vyladený adaptívny podvozok, pričom už v základe má zadná náprava pneumatické pruženie. Priplatiť si však môžete vzduchové pruženie oboch náprav alebo aktívne stabilizátory s elektromotormi, ktoré obmedzia náklon karosérie. V ponuke príplatkovej výbavy nájdete aj natáčanie zadných kolies, ktoré môže byť kombinované aj s pohonom Xdrive.  Ten, samozrejme, nechýbal ani testovanému vozidlu. Vlastnosti podvozku a inteligentného pohonu všetkých kolies sme z časti preverili na kľukatých cestách pezinskej baby. K adaptívnemu podvozku patria aj rôzne prednastavené režimy alebo skôr komplexné prispôsobenie jazdných vlastností vozidla, z ktorých so vyberie každí. V ponuke sú režimy – Eco Pro, Comfort, Comfort+, Sport a Adaptive.

V kocke – nové BMW 6 Gran Turismo je športovec, ale nie pretekár, ide o veľmi komfortne ladené vozidlo určené na dlhé trasy, pri ktorých vás bude rozmaznávať. Samozrejme, ak aktivujete režim Sport, dokáže vás aj patrične zabaviť. Plnohodnotne si ho však preveríme v redakčnom teste.

Fotogaléria BMW 6 Gran Turismo

BMW X3 – tretia generácia

Ako druhý, poobedňajší chod nasledovalo BMW X3 tretej generácie. V novom šate na nás pôsobí X3 ako zmenšená X5, čo sa nám, subjektívne, páči. Vidieť v nej krásnu dravosť, dávku agresivity, ale aj uhladenosť a elegantné línie karosérie. Obľúbené SAV má však zmien viacero, ale proporcie vozidla zostali až na pár detailov rovnaké. Zmenila sa dĺžka, pričom nová X3 narástla o 24 mm, rozšírila sa o 10 mm a rázvor sa predĺžil o 54 mm. Rozmery – 4708 mm dĺžka , 1891 mm šírka, 1676 výška, 2864 mm rázvor.

Novú X3 sme zobrali aj do ľahšieho terénu, v ktorom sa cítila ako doma a nepochybne by toho zvládla ešte viac. Tretia generácia BMW X3 má kratší predný previs, optimálne rozloženú hmotnosť 50:50, svetlú výšku podvozku 204 mm a brodivosť až 500 mm. O tom, že sa táto „herečka“ cíti dobre aj v teréne svedčia lepšie nájazdové uhly (25,7° predok / 22,6° zadok) a prejazdový uhol s hodnotou 19,4°. Vývojárom sa tiež podarilo znížiť koeficient odporu vzduchu na 0,29 cd a mierne zredukovať hmotnosť, presnejšie o 55 kg.

Samotná karoséria je výraznejšia a ako celok je X3 plnohodnotným súperom pre konkurentov v danej triede. Väčšia je aj predná maska, resp. typické „ľadvinky“ s aktívnymi lamelami, ktoré sa prispôsobujú automaticky. Predné svetlomety sú užšie, ale pôsobia výraznejšie. Vo vyššej, resp. príplatkovej výbave nechýbajú predné svetlomety s Full LED technológiou, ktorá je použitá aj na zadných svetlometoch, ktoré, subjektívne, vyzerajú famózne.

Tretia generácia X3 zaujme z každej strany, pričom budú mať potencionálni záujemcovia na výber z troch úrovní vonkajšieho vzhľadu a výbavy – Luxury Line, xLine a M Sport Packet. Tieto úrovne je možné dodatočne doplniť o ďalšie prvky bezodnej príplatkovej výbavy. My sme testovali verziu Luxury Line, ktorá je doplnená a viaceré chrómové prvky. Nové modely dostali do vienka aj dve koncovky výfukov a strešný spojler na piatych dverách, ktorý im pridáva na športovom charaktere.

Z pohľadu priestoru a vzdušnosti kabíny je nová X3 v danej triede veľkorysá, ale objemnejší pasažieri si v druhom rade sedadiel veľa luxusu neužijú. A to najmä vtedy, ak je objemnejšia aj posádka vpredu, čo sme si vyskúšali. Treba však uznať, že pracovisko vodiča, ako aj miesto spolujazdca ponúka veľkorysí priestor a veľmi pohodlné sedenie aj pri dlhých cestách. Tomu dopomáhajú aj výborne tvarované a plne elektrické sedadlá.

Objem batožinového priestoru zostal zachovaný a ponúka 550 litrov, resp. 1 600 litrov po sklopení zadných operadiel. Tie sú polohovateľné a delené v pomere 40:20:40. Veko batožinového priestoru je elektricky ovládateľné a nakladacia hrana nie je príliš natiahnutá, čo pridáva na praktickosti vozidla.

Komfortná výbava vozidla ponúkne pasažierom trojzónovú klimatizáciu, ventilované sedadlá, vyhrievané sedadlá vpredu/vzadu alebo aj nový kľúč – BMW Display Key. Ten ponúka rovnaké možnosti ako v prípade 6 GT. Chýba mu iba možnosť autonómneho vyparkovania/zaparkovania, čo však nemáme na 100% overené a v doplnkovej výbave sa táto možnosť nachádzať môže.

Z asistenčných systémov (Personal CoPilot) je v ponuke autonómne držanie v jazdnom pruhu, adaptívny tempomat s automatickým brzdením, rozšírená detekcia chodcov, zvierat a únavy šoféra, výborný parkovací asistent, asistenčné riadenie v kolónach, a tiež asistent zmeny jazdného pruhu (od decembra 2017). Nechýba ani farebný Head-Up displej, ktorý má väčšiu plochu o 70%. Väčšinu systémov sme si z časti vyskúšali, ale na hodnotenie je ešte priskoro.

Nová X3 dostala do vienka aj najmodernejší informačno-multimediálny systém iDrive, ktorý je integrovaný do 10,25-palcového centrálneho displeja. Ten dopĺňa 12,3-palcový displej virtuálneho prístrojového panelu s jemným rozlíšením a možnosťou prispôsobenia. Celý systém je možné ovládať viacerými spôsobmi – dotykom, joystickom s integrovaným touchpadom alebo gestami. Pri dlhých nočných cestách vám vytvorí príjemnú atmosféru ambientné podsvietenie.

Samozrejmosťou je možnosť prepojenia vozidla s aplikáciou BMW Connected App, ktorá ponúka zaujímavé možnosti a prehľad o stave automobilu. Prehľad o vozidle môžete mať aj pomocou smartwatch. BMW Connected ponúka aj možnosť hlasového ovládania viacerých funkcií automobilu cez zariadenia Amazon Echo, resp. virtuálnu asistentku Alexa. Jedinečnou novinkou je spolupráca BMW s Microsoftom, čo umožní zabezpečené prepojenie medzi Office 365 a systémom automobilu. Takýmto spôsobom môžete mať v automobile synchronizovaný balík Exchange (mail/kalendár/kontakty). S týmto súvisí aj možnosť vytvorenia Wi-Fi hot-spotu s vysokorýchlostným 4G (LTE) internetom. Samozrejmosťou sú aj funkcie ako Apple CarPlay a Android Auto.

Tretia generácia SAV strednej triedy má v ponuke viacero naftových a benzínových agregátov, ktoré automobilka doplnila aj o ostrú verziu z divízie M, ktorá má označenie BMW X3 M40i. Toto vozidlo bola aj na prezentácii a budúci majitelia sa majú načo tešiť. V nami testovanom vozidle bol naftový preplňovaný šesťvalec s výkonom 195 kW a krútiacim momentom 620 Nm. Motor bol spriahnutý s 8-stupňovou automatickou prevodovkou StepTronic, s možnosťou manuálneho radenia pod volantom – StepTronicPlus. Ako pri 6 GT, tak aj v tomto prípade pracovala prevodovka excelentne, akurát sme mali pocit rýchlejšieho nástupu výkonu. To je však dané o niečo nižšou hmotnosťou X3. V aktuálnej ponuke agregátov sa nachádza – sDrive 2.0i / xDrive 2.0i / xDrive 3.0i / M40i / xDrive 2.0d / xDrive 3.0d.

Všetky modely disponujú inteligentným pohonom všetkých kolies xDrive, okrem verzie sDrive, ktorá sa dodáva výlučne s pohonom zadných kolies. Pohon xDrive sme si vyskúšali v ľahšom teréne a myslíme si, že X3 má potenciál aj v tomto smere, aj keď by sme prijali samostatný režim Off-Road. Každopádne sa tento systém správa ukážkovo a pomer hnacieho momentu prerozdeľuje v krízových situáciách dostatočne rýchlo. V štandardných podmienkach však uprednostňuje pohon zadnej nápravy. V teréne môže prísť vhod aj Hill-Holder alebo asistent jazdy z kopca HDC (Hill Descent Control). Flotilu asistenčných systémov dopĺňa elektronicky riadený diferenciál ADB-X (Automatic Differential Brake) a systém pribrzďovania kolies v zákrutách DBC (Dynamic Brake Control).

Vo výbave testovaného vozidla nechýbali ani adaptívne tlmiče s dynamickou kontrolou, resp. podvozok, ktorý je možné prispôsobovať vo viacerých prednastavených režimoch (Eco Pro, Comfort, Sport, Sport+) alebo v režime Adaptive. Týmto sa však nemenia iba vlastnosti podvozku, ale aj kompletná charakteristika vozidla.

Nové BMW X3 sa stáva dospelejším mestským SUV alebo SAV, ako ho označuje automobilka. Pôsobí dynamickejšie, má dávku exkluzivity a črty väčšieho súrodenca X5. V každom smere je tretia generácia inovatívna, čo jej pomôže v konkurenčnom súboji o zákazníka. Už po pár hodinách jazdy sme si obľúbili dynamiku naftového agregátu a agilitu podvozku, resp. riadenia. Novinka sa nebojí preukázať svoju odolnosť ani v teréne a pre športovo založených majiteľov je k dispozícii ostrá verzia X3 M40i z divízie M.

Fotogaléria BMW X3

O redakčný test oboch vozidiel sme požiadali a veríme, že sa k nemu dostaneme už začiatkom roka 2018.

Za pozvanie na prvé jazdy ďakujeme spoločnosti – BMW Slovensko

Zdroj obrázkov: caricos.com

O autorovi

Technológie, to je moje. Zaujíma ma úplne všetko, no najviac sa venujem smartfónom, internetu vecí, gadgetom, rôznemu príslušenstvu a inteligentným zariadeniam. Okrem zhotovovania recenzií a testov sa vo voľnom čase venujem servisu mobilných zariadení, a taktiež ma baví fotografovanie a svet automobilov.

Pridaj komentár