Autá v mrazivom počasí trpia omnoho viac ako počas letných horúčav.
S nástupom zimy sa treba zaoberať tým, ako svoje vozidlo pripraviť na chladnejšie počasie a čomu sa dá takouto prevenciou predísť. Autá sú totiž v zime oveľa náchylnejšie na poškodenie a celkovo sú výrazne viac namáhané ako v lete. S príchodom chladných dní je vhodné zmeniť aj štýl jazdy. Najväčším strašiakom je zvládnutie jazdy na klzkej alebo zasneženej vozovke, ale číhajú tu aj iné riziká, ktoré môžu majiteľom áut výrazne skomplikovať deň.
„Dodržiavanie základných pravidiel pri starostlivosti o auto v zimnom období, ako aj obozretná jazda za zhoršených podmienok na cestách sa v konečnom dôsledku určite vyplatia. Chránite si tak auto pred fyzickým poškodením a predchádzate tak zbytočným vysokým výdavkom na prípadnú opravu vozidla. A samozrejme, ohľaduplná jazda je v záujme bezpečnosti a zdravia všetkých účastníkov cestnej premávky,“ prízvukuje Petr Vaněček, prevádzkový riaditeľ siete autocentier AAA AUTO, ktorá patrí do skupiny AURES Holdings.
- Počítajte s tým, že automobil stojaci cez noc na ulici, môže byť ráno celý premrznutý a stuhnutý. Všetky komponenty sú potom pri jazde oveľa viac namáhané. Zmrznutý motor, prevodovka, ale aj časti podvozku sa zahrievajú pomalšie a sú tak citlivejšie na poškodenie.
- Nenechávajte auto, aby sa zahrialo pri státí na voľnobeh, motoru to príliš neprospieva a hlavne motor nie je jediná súčasť vozidla, ktorá sa musí zahriať. Vhodnejšie je bez väčších odkladov pozvoľným tempom vyraziť na cestu a nevytáčať pritom motor do vyšších otáčok. Týmto spôsobom sa všetky komponenty – nielen motor, ale aj prevodovka, diferenciál či tlmiče, pomaly zahrejú súčasne a auto je tak po 10 až 20 minútach jazdy pripravené na plné nasadenie.
- Parkovacie miesto treba, v rámci možností, vyberať s rozumom, čo ešte viac než v lete platí v zime. Zaparkovať auto napríklad v zákrute znamená, že pri prvej námraze vám do auta môže niekto „ťuknúť“.
- Nebezpečné je parkovanie pod stromami obťažkanými snehom. Riskantné môže byť zaparkovanie auta pod strechou. Vždy sa presvedčte, že nehrozí pád hromady snehu či ľadu, ktorá môže nielen poškodiť vaše auto, ale aj niekoho vážne zraniť.
- Nechajte si čas na očistenie zasneženého a zamrznutého auta. Mnohí uponáhľaní vodiči zbytočne riskujú, keď si v záujme úspory času vyškriabu na predné sklo len takzvaný priezor. Kto z auta poriadne nevidí, ten je nebezpečný nielen sám pre seba, ale aj pre ostatných účastníkov premávky.
- Metlička na ometanie auta a škrabka na okná by mali byť v chladnom období samozrejmou výbavou každého šoféra.
- Prispôsobte svoj štýl jazdy aktuálnym podmienkam. Je potrebné predvídať, napríklad na klzkej vozovke musíte počítať s dlhšou brzdnou dráhou, a to nielen vašou, ale aj áut okolo vás.
- Ideálne je, ak si na nejakej voľnej ploche pokojne vyskúšate, ako sa vaše auto na snehu či poľadovici správa, ako zatáča a brzdí (či skôr nezatáča a nebrzdí). Za zváženie stojí aj využitie kurzu školy šmyku, kde vás naučia, ako tieto situácie zvládať.
- Plynulosť jazdy je základ. Volant a pedále ovládajte citlivo, vyhnite sa trhavým a prudkým pohybom, ktoré môžu auto na klzkom povrchu ľahko vyviesť z rovnováhy a následne vás aj s autom vyniesť z cesty do zvodidiel alebo do priekopy.