Focus2Move zverejnil najnovšie údaje z globálneho automobilového trhu. V prvom štvrťroku  2021 sa Toyota umiestnila na prvom mieste nielen v rámci značiek, ale aj výrobcov. Model Yaris sa zaradil na zoznam 10 najpopulárnejších automobilov na svete ku Corolle, RAV4 a Camry. Víťaz súťaže Auto roka 2021 postúpil medziročne až o 7 miest. Týmto sa však skvelé výsledky Japoncov nekončia – v TOP 10 sa nachádzajú aj Honda CR-V a Civic.

Corolla, ktorá sa už niekoľko rokov umiestňuje na prvom mieste, zaznamenala za január až marec 2021 predaj 303 808 kusov, čím medziročne získala 12,2 %. Druhé miesto patrilo Toyote RAV4 s výsledkom 267 913 áut a 19,1 %, čím predstihla Ford F Series. Americká automobilka, ktorá  uzatvára stupne víťazov, predala 238 854 kusov tohto modelu (-2 %). Honda CR-V postúpila zo 6. na 4. miesto (206 239 predaných áut, +53,8 %), a piaty bol Ram Pick-up (170 504 predaných áut, +18,2 %).

Veľkým víťazom prvého štvrťroka 2021 bol model Yaris, ktorý medziročne vzrástol na 71,2 % a postúpil až o 7 miest na šiestu priečku. Ten sa v marci stal aj Európskym autom roku 2021 a v prvých 3 mesiacoch sa predalo 168 077 exemplárov. O prvenstvo bojoval s Toyotou Camry, ktorej predaj dosiahol 153 305 áut (+19 %). Ďalší pick-up, Chevrolet Silverado stratil 6,7 % a klesol až o 4 miesta s predajom 145 089 kusov. Prvú desiatku uzatvárajú Volkswagen Tiguan (142 475 predaných áut, +18,3 %) a Honda Civic (130 912 predaných áut, +7,6 %).

Najobľúbenejšie značky na svete

Toyota kraľuje svetovému rebríčku popularity značiek minimálne od roku 2010, odkedy Focus2Move uverejňuje globálne výsledky predaja. V prvom štvrťroku Toyota medziročne zvýšila svoje tržby o 8,3 % a dosiahla  predaj 2,06 milióna áut. To predstavuje na svetovom trhu podiel 11,3 %. Volkswagen dosiahol  iba 6,6 % a zákazníkom dodal 1,2 milióna vozidiel (+6,1 %). Na treťom mieste sa umiestnil  Ford s 1,01 milióna predaných áut (-0,2%). Americká značka ako jediná v Top 10 predala v prvom štvrťroku 2021 menej automobilov ako rok predtým.

Do prvej päťky sa dostali aj Hyundai (950 730 predaných áut, +13,8 %) a Nissan (885 051 predaných vozidiel, +9,4 %). Na ďalších priečkach sa umiestnili Honda (862 105 predaných kusov, +13,6 %), Chevrolet (742 607 predaných automobilov, +1,2 %), Kia (658 573 predaných vozidiel, +3,2 %) a Mercedes (608 973 predaných áut, +12,9 %). Prvú desiatku uzatvára BMW, ktoré zaznamenalo veľmi vysoký nárast, až o 19,1 %, pri predaji 516 541 automobilov.

Najväčšie automobilové koncerny

Toyota Group je stále najväčším výrobcom automobilov na svete.  Od januára do marca tohto roku dodali Japonci zákazníkom 2,3 milióna vozidiel (+7,9 %), čo im zabezpečilo podiel na trhu 12,6 %. Koncern Volkswagen predal 2 milióny áut, o 6,9 % viac ako pred rokom. Nemecký výrobca mal v prvom štvrťroku trhový podiel 11,4 %. Zákazníkom Renault Nissan Alliance bolo dodaných 1,8 milióna automobilov, o 10 % viac ako rok predtým.  Koncern Stellantis, ktorý vznikol 16. januára po zlúčení FCA a PSA, dosiahol predaj 1,8 milióna áut (+9,8 %).

Hyundai-Kia skončila štvrtá. Kórejčania predali 1,7 milióna áut, čo je o 11,2 % viac ako pred rokom. Zákazníci General Motors si kúpili 1,5 milióna automobilov (medziročný nárast o 15,1 %). Ešte v roku 2010 predával americký výrobca najviac automobilov na svete. Vďaka širokému portfóliu značiek a modelov si udržiaval náskok pred konkurenciou neuveriteľné dve desaťročia. Kvôli nízkej ziskovosti však GM obmedzil rozsah a modelový rad, predal značku Opel skupine PSA a uvoľnil tak cestu na vrchol Toyote a Volkswagenu.

Druhý americký výrobca, Ford Group, predal 1 milión automobilov, o 0,4 % menej ako rok predtým. Honda medziročne získala 14,3 %, zákazníkom poskytla 905 000 áut, zatiaľ čo dopyt po automobiloch Mercedes Daimler sa zvýšil o 13,8 % na 620 000. Rebríček Top 10 uzatvára BMW s výsledkom 587 000 automobilov (+17,2 %).

Značky: