Renault Clio 1.3 TCe R.S. Line: Najdôležitejší model značky sa opäť podaril

0

Modernizácia 5. generácie vyšla na výbornú. Nové Clio pôsobí v akejkoľvek verzii hodnotnejšie a dravšie ako predchodca, pričom prináša viacero užitočných inovácií, technológií a kvalitnejšie vyhotovený interiér.

To nie sú iba slová výrobcu, ale z veľkej časti aj realita, o ktorej som sa presvedčili rovno dvakrát. Prvé jazdy s touto novinkou vo mne zanechali pozitívne dojmy, ktoré som nechal utíchnuť a následne som ich hodnotu preverili ešte raz – počas redakčného testu. Zhoda nastala už v priebehu druhého dňa, nové Clio je jednoducho podarené (malé) auto z „B“ segmentu, ktoré zaujme dizajnom, jazdnými vlastnosťami, výbavou a v neposlednom rade aj špecifickou charizmou. Ak by ste náhodou nevedeli, tak Clio je jedným z najdôležitejších modelov značky.

Dizajnéri sa s touto novinkou vyhrali do sýtosti, a preto sa vôbec nečudujem tým americkým (alebo skôr francúzskym?) úsmevom na tvárach majiteľov predošlých generácií. V strede týždňa som vyrazil na dlhšiu cestu mimo mesta a na výjazde z BA som stretol fanúšika tohto modelu, ktorý otáčal krkom viac ako je bežné a s úsmevom na tvári dával palec hore. No jasné, veď testované Clio v prevedení R.S Line pôsobí veľmi dravo, no zároveň si ponecháva kus nutnej elegancie.

V prednej časti sú azda najvýraznejším prvkom Full-LED (LED PURE VISION) svetlomety s efektným denným LED svietením v tvare písmena „C“, čo korešponduje s aktuálnym dizajnovým jazykom Renaultu. Svetlá vyniknú aj vďaka upravenej maske chladiča s výrazným logom značky a celý nárazník dostal zaujímavejšie tvary, ktoré ho opticky rozširujú. Dizajnéri sa pohrali aj so zakomponovaním hmlových LED svetlometov, ktoré sú hranicou pre veľkú papuľu v spodnej časti nárazníku – v strede tejto časti sa nachádza aj radar adaptívneho tempomatu, ktorý spolupracuje aj s inými asistenčnými systémami.

Bočná línia je elegantne čistá, bez zbytočností, čo je pozitívum. Za výraznejšiu črtu možno považovať chrómovú lištu okolo okien, ktorá je nerušivo zakomponovaná a profil auta pekne dopĺňa. Toto som spomínal už počas prvých jázd – ak ste reportáž nevideli, tak je čas to napraviť – „Prvé jazdy Renault Clio“. Spodná línia okien smerom dozadu výrazne stúpa, čoho výsledkom je zaujímavejší tvar, ale horší výhľad z druhého radu – deti sa tomu veľmi nepotešia, no je to daň za dizajn. Zo 4. generácie sa preniesla aj kľučka zadných dverí, ktorá je zakomponovaná v hornej časti a je takmer neviditeľná.

Zadky mám rád! 🙂 A tento je naozaj vydarený. Zadná časť je príjemne nafúknutá, v nárazníku nechýba elegantný difúzor a priznaná koncovka výfuku. Keď R.S. Line, tak nech to nejako vyzerá! Všimnúť si treba aj líniu v tvare vlny na 5 dverách, ktorá prechádza až na vysoký zadný nárazník a „podopiera“ koncové svetlá, ktoré sa vymykajú šedému priemeru a sú, pochopiteľne, LEDkové. Veľmi dobre!

Jediné, čo sa mi na testovanom modely nepozdávalo bola farba. Silno modrá metalíza (IRON) je fajn, lebo veď modrá je dobrá, ale mne nesedela. Je nevýrazná a Clio si pýta niečo výrazné, atraktívne, ako napr. krásnu oranžovú metalízu (VALENCIA), ktorá patrí medzi novinky.

Už ste sa vynadívali? Dobre, tak sa presuňme do interiéru, ktorý je zásadne prerobený a bude vás baviť – mňa bavil.

Už na prvý pohľad a následne dotyk je poznať použitie mäkčených materiálov vo väčšej miere, no najviac v tých miestach, kde k dotyku počas prevádzky reálne dochádza. Je to príjemná zmena, ktorá v tomto segmente rozhodne poteší. Okrem toho je kompletne prerobená palubná doska, ktorá je viac smerovaná na vodiča, čo je z pohľadu ovládania a prehľadu vítaný ťah. Všetky ovládače sú dobre viditeľné, ľahko hmatateľné a zapamätateľné. Cenín klasické ovládače nastavenia klimatizácie (rovnaké sú použité v novej DACII), ako aj fyzické ovládače dôležitých funkcií pod veľkým dotykovým LCD displejom. Tieto dve časti + malý úložný priestor a konzola automatickej prevodovky tvoria jeden celok, ktorý je vyššie položený, čo má pozitívny vplyv na komfort.

R.S. Line je výzorom najšportovejšie prevedenie, (aj v interiéri), ktoré ponúka rôzne zaujímavé prvky výbavy, ako napr. športové sedadlá s výraznejším bočným vedením. Tie sú výborne spracované, ale na moju postavu trošku úzke. Lepšie som sa cítil na klasických sedadlách v bežnej „ne-eres“ verzii. Vyhotovenie sedadiel je kombináciou látky a kože – výborná kombinácia, moderná a praktická. Dôležitým faktom je aj to, že sedadlá sú oproti minulej generácii kompletne prepracované a sedenie je citeľne komfortnejšie.

„Rekonštrukciou prešiel celý interiér, ktorý pôsobí hodnotnejšie, nájdete tu viac mäkčených materiálov, lepšie rozloženie ovládačov, nový multimediálny systém, digitálny prístrojový štít, viac odkladacích priestorov a hlavne je palubná doska viac orientovaná na vodiča. „

Posed za volantom je však príjemný a svoju polohu som si našiel celkom rýchlo. Ešte k tomu volantu – aj ten je úplne nový, samozrejme multifunkčný a vďaka hrubšiemu vencu veľmi dobre sadne do rúk. Dôležitá informácia – tlačidlo ovládania tempomatu/obmedzovača rýchlosti je konečne na volante! To trvalo! Teraz je všetko tak, ako má byť. Čo dodať? Celý interiér je precízne vypracovaný, čo sa v tejto triede úplne nenosí – pričom to nie je iba viditeľné, ale hlavne citeľné. Potešilo ma aj viacero odkladacích priestorov a malá lakťová opierka (pozor – nie je súčasťou všetkých výbav).

Sedenie vpredu je pohoda, ale čo zadní pasažieri? V druhom rade je príjemne tvarovaná lavica pre tri osoby, ale reálne to vidím skôr pre dve dospelé osoby alebo dve deti v sedačkách. Počas testu som v druhom rade vozil dospelých aj deti. 2 deti v 2 autosedačkách sú úplne v pohode, takže vašej manželke bude nové Clio vyhovovať (viete, Vianoce sú blízko). Dospelí sa sem zmestia tiež, ale ideálne za spolujazdca. Zhrnul by som to tak, že všetko záleží od objemnosti a množstva posádky – treba si to určite vyskúšať. Menej priestoru v druhom rade je pochopiteľný, je to predsa B segment. Ešte dodám, že nechýbajú ani ISOfix kotviace body, no výduch ventilácie pre zadných pasažierov chýba, čo je škoda. Batožinový priestor má objem 391 litrov a po sklopení zadných operadiel (delenie 60:40)  je to viac ako dvojnásobok. A áno, odniesol som kočík, batožinu a dokonca aj veľkú kolobežku (samostatne). Ak by bol nakladací otvor väčší, tak by som sa nehneval :).

Motor & Prevodovka & Podvozok

Pod kapotou testovaného modelu šepotala najvýkonnejšia benzínová motorizácia s označením TCe 130. Ide o 1,3-litrový benzínový 4-valec (dopovaný turbom) s výkonom 96 kW (130 ps) a max. krútiacim momentom 240 Nm. Tento motor, ale v iných výkonnostných verziách, som testoval už viackrát a považujem ho za veľmi podarený. V tomto prípade bol kombinovaný so 7-stupňovou (dvoj-spojkovou) automatickou prevodovkou EDC. Automat pracoval väčšinu času bezproblémovo, má príjemné správanie a motor sa nesnaží extrémne podtáčať. Musím ale dodať, že občas mierne váhal. Počas rozbiehania treba počítať aj s menšou „turbodierou“. 130 koní je v prípade takto malého auta dostatočná hodnota, čo ihneď pocítite na dynamike a pružnosti auta. Motor je v bežnej prevádzke nekonfliktný, kultivovaný a vo vyšších otáčkach s ním zažijete aj trošku zábavy.

Nie je to žiadny športovec, ale poutekať vie, čo sa v hustej premávke na okresných cestách môže hodiť – predbiehať sa s ním dá aktívne, o tom nepochybujte. Ak si však chcete užiť dynamickú jazdu, tak sa vydajte na cestu bez pasažierov, až vtedy si to užijete. Dvoch, troch ľudí na palube motor celkom cíti. Stále je pružný, ale už to nie je to „pravé orechové“, skôr makové..:). Spotreba nebola žiadnym prekvapením, s týmto motorom sa pohybuje takmer vždy v okolí 6 až 6,5l/100km, čo sa opäť potvrdilo. Ide o kombinovanú spotrebu s veľa kilometrami po meste, bez ohľadu na ECO jazdu. Ak ju chcete ešte trošku vylepšiť, tak si zapnite ECO režim. Kompletný Multi-Sense nebol prítomný.

V rámci tejto sekcie nevynechám ani podvozok, ktorý je slušne odhlučnený a komfortne naladený. Priečne nerovnosti zvláda až prekvapivo dobre, pričom do kabíny neprenáša žiadne tupé zvuky. Bratislavské cesty sú často silnou previerkou podvozku a tento to zvládol na známku: 2+. Na komforte neubrali ani štýlové 17“ disky. Ak vaša trasa povedie cez oblasť plnú zákrut, tak sa nebojte trošku experimentovať a zákruty aktívne rezať, podvozok to ustojí a vy budete prekvapení, ako Clio drží.

Technológie & Asistenčné systémy

Ako som už vyššie uviedol, nové Clio je komplexne prekopané, čo znamená aj nával nových technológií a multimédií. Základom celého systému je veľký (vertikálne uložený) LCD displej zakomponovaný v strede palubnej dosky, ktorý má 9,3“ a úplne nový softvér s označením – Renault Easy Link (k dispozícii je aj menšia 7“ verzia). Tento systém má nové používateľské rozhranie, ktoré sa snaží podobať smartfónom – k dispozícii sú prispôsobiteľné stránky a tzv. widgety, ktoré si môžete vyskladať podľa potreby. Najviac cením podporu aplikácií Apple Car Play a Android Auto, ktoré sú prudko návykové.

Samozrejmosťou je aj natívna navigácia, ktorá zostala nezmenená a funguje bezproblémovo. Z pohľadu konektivity je samozrejmosťou Bluetooth, 2 USB-A porty a 3,5 audio konektor. Testovaný model bol vybavený aj priečinkom s bezdrôtovým Qi nabíjaním. V tomto smere plnohodnotná výbava, akurát by bolo vhodné použiť aspoň jeden USB-C konektor. Displejov je však viac, testovaný model mal namiesto analógových budíkov základný digitálny prístrojový panel, ktorý dokáže meniť grafiku, resp. farebné škály.

Áno, už aj „B“ segment oplýva asistenčnými systémami a nové Clio je toho jasným dôkazom. Dôležitým základom je proaktívne sledovanie okolia vozidla s detekciou chodcov/cyklistov a autonómnym brzdením v prípade núdze, rozpoznávanie dopravných značiek, aktívne udržiavanie vozidla v jazdnom pruhu, asistent rozjazdu do kopca, monitorovanie mŕtvych uhlov, adaptívny tempomat a funkciou stop&go, automatické prepínanie svetiel a pokročilý parkovací asistent s možnosťou zobrazenia okolia vozidla prostredníctvom 4 kamier.

Toto ma veľmi príjemne prekvapilo. Kamery majú priemerné rozlíšenie, ale inak nemám žiadne výhrady. S Cliom sa parkuje kvôli malým rozmerom veľmi dobre a s takýmito asistentami to je úplná malina – dokonca vie zaparkovať aj samostatne, to bude vaša žena milovať J. Oceňujem aj prítomnosť systému E-Call, ktorý dokáže autonómne privolať pomoc v prípade autonehody a samozrejmosťou je bezkľúčový vstup + štartovanie.

Záver testu jednou vetou: Renault si dal záležať, najdôležitejší model značky sa podaril!

Základná technická špecifikácia: Renault Clio R.S. Line 1.3 TCe 130 EDC

  • Motor: 1333 cm3 / 4-valec / 96 kW / 240 Nm
  • Prevodovka: 7-stupňový automat / EDC
  • Poháňaná náprava:predná
  • Rozmery:dĺžka – 4050 mm / šírka – 1988 mm / výška – 1440 mm / rázvor – 2583 mm
  • Pohotovostná hmotnosť: 1233 kg
  • Objem batožinového priestoru: 391 l
  • Objem palivovej nádrže: 42 Litrov
  • Maximálna rýchlosť:  200 km/h
  • Zrýchlenie 0-100 km/h: 9 sekúnd

Automobil do testu zapožičala spoločnosť: Renault Slovensko

Cena testovaného modelu: 19 880 Eur (cena verzie R.S Line bez opcií: 17 950 Eur)

Prečítajte si aj:

Dacia Duster 1.3 TCe Techroad: Najrýchlejší Duster s prémiovým motorom

O autorovi

Svet technológií a automobilov je to, čo ma baví a napĺňa. Z oblasti technológií ma to najviac ťahá k ovociu , dronom, fotoaparátom a inteligentným zariadeniam (IoT). Svet automobilov, ale aj motoriek ma zaujíma od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád fotografujem, cestujem, testujem a píšem.

Pridaj komentár

Objednajte si ročné predplatné časopisu TOUCHIT, teraz s užitočnou príručkou
Začíname so smartfónom.Iba za 22,99 €.
Kliknite a zistite viac>>