Na tento test som sa tešil. Francúzske SUV ma zaujalo ihneď po predstavení (aj keď už nie je čerstvou novinkou) svojim dizajnom a technológiami. Na rovinu, prvá generácia krásou neoplývala, a preto je tá druhá (resp. jej pokračovanie) od podlahy iná, pôsobí majestátnejšie a reprezentatívnejšie. Teória a fotografie sú však jedna vec a praktická skúsenosť tá druhá. A tak prišiel na rad očakávaný test.

Týždeň nie je dlhá doba, ale ak ho máte nabitý, najmä čo sa cestovania týka, tak vám auto dokáže ukázať viaceré stránky. Dobré i zlé. Ja som presne taký týždeň mal, čo je v podstate výhoda, aj keď občas náročná. Prvý deň sme sa zoznamovali, oťukávali a ja som zistil, že veľa vecí je fajn, ale s mnohými som vôbec nepočítal.

Dizajn

Dizajn sa podaril. Koleos je robustné a svojím spôsobom aj reprezentatívne SUV. Okamžite zaujme grafika predných a zadných svetlometov, ktorá je síce známa, ale stále pôsobivá. Prednej časti dominuje masívna maska chladiča s prvkami chrómu, ktorá je opticky spojená so svetlometmi. Samozrejmosťou je veľký emblém Renault, v ktorom je zakomponovaná predná kamera. Spodnú časť celého auta, vrátane blatníkov, lemuje nelakovaný plast, ktorý má ochranný charakter. Tento prvok v teréne určite oceníte. Predná časť je zvýraznená podnárazníkom v striebornej farbe, ktorý opticky rozširuje predok.

Z profilu nemá Koleos výrazné prelisy, ktoré by som pri pohľade spredu a zozadu očakával. Sú iba jemné a nijako nebijú do očí. Azda najvýraznejším prvkom je chrómová lišta, ktorá prechádza od svetiel až po predné dvere, kde je zakončená „hákom“, v ktorom je logo s označením výbavy – Initiale. Toto logo vás bude sprevádzať všade, naozaj všade. Z výrazných prvkov stojí za povšimnutie kaskádovitý bočný rez kapoty a prelisy prednej kapoty, od ktorých sa pekne odráža svetlo. V bielej perleti vyzerá Koleos výborne, ale umývanie si zadajte do kalendára s častejším opakovaním.

„Koleos stojí na aliančnej platforme CMF-D, na ktorej je postavený aj Talisman, Espace, ale i Nissan X-Trail, s ktorým má Koleos najviac spoločného.“

Zadná časť je opticky nafúknutá. Elegantné svetlá dopĺňa logo značky a označenie modelu. Piate dvere sú doplnené o spojler (predĺženie strechy), ktorý má pekné dvojité lakovanie a nepochybne aj vplyv na aerodynamiku. Strecha je už klasicky obohatená o koľajnice na uchytenie strešného nosiča. Dizajn exteriéru je podarený, ale jeden výstrelok mi strašne bije do očí. Chrómová lišta na zadnom podnárazníku, ktorá má (pravdepodobne) imitovať koncovky výfukov je nevkusná a zle umiestnená. Spomenúť treba aj veľké spätné zrkadlá, ktoré poskytujú dobrý rozhľad nad okolím auta, ale ich uchytenie by mohlo byť lepšie. Počas jazdy zvyknú vibrovať.

Interiér a batožinový priestor

Výbava Initiale Paris je najvyššia, ale stále existuje viacero prvkov, za ktoré si budete musieť priplatiť. Interiér je spracovaný dobre, pôsobí luxusne, ale má pár nedostatkov. Pochvalu si zaslúži komfortné sedenie a kvalitná koža, ktorá pokrýva sedadlá a menšie prvky interiéru. Koža je na sedadlách perforovaná a vyhotovená v dvoch farbách, ktoré sú spojené tieňovaním. Vyzerá to luxusne. Perforovanie je prítomné vďaka funkcii odvetrávania sedadiel. Samozrejmosťou je vyhrievanie predných, ale aj zadných bočných sedadiel. Ovládanie ohrevu zadných sedadiel je špecificky zakomponované do lakťovej opierky. Aby to bolo kompletné, tak vyhrievaný je aj volant a čelné sklo (Pack Winter Initiale Paris). Palubnej doske dominuje hlavne stred, v ktorom je osadený veľký dotykový LCD displej s informačno-multimediálnym systémom R-Link 2. Displej je uložený vertikálne a nastavený neutrálne. To my trošku prekážalo, prijal by som väčšiu orientáciu na vodiča.

Počas testu som ocenil viacero odkladacích priestorov, ale v takto veľkom a rodinnom aute mi chýbala veľká klimatizovaná priehradka, ako to má napr. Peugeot 5008 (Recenziu nájdete > TU). Tento prvok je v lete neoceniteľný! Palubovka a výplne dverí sú vyhotovené z mäkčeného plastu a občas narazíte aj na prvky čalúnené kožou. Pekným doplnkom sú okrasné lišty palubovky so vzorom „initiale“. Stredový tunel pokrýva veľká lišta v klavírnym lakom, ktorý je pekný, ale vidieť na ňom všetky nečistoty. Najhorší prvok interiéru – madlo, ktoré prepája stredový tunel s palubnou doskou.

Pochopím jeho prítomnosť na strane spolujazdca, ale na strane vodiča nie. Vodič sa drží volantu, nie madla. Celý týždeň sa mi oňho tlačilo koleno a pokiaľ som nezapol tempomat, tak to bolo nepríjemné. Posed za volantom je inak príjemný a ani po dlhšej ceste nevysadnete vyslovene unavení. Sedadlo vodiča, ako aj spolujazdca, je nastaviteľné elektricky a s dobrým rozsahom. Svoju polohu som si našiel pomerne rýchlo. O komfort sa starajú aj hlavové opierky typu relax. Tie však ocení skôr spolujazdec.

Rozmery – Renault Koleos

„Konkurent pre českého velikána? Jednoznačne! Z pohľadu priestoru a komfortu cestovania je Koloes nadštandardom v danej triede (až na to nešťastné madlo, ktoré tlačí)“

Sedenie vzadu je na tom podobne, vyniká hlavne komfortom. Prekvapením bol životný priestor, ktorý má veľmi blízko k českej konkurencii. Zmestím sa sám za seba, čo sa mi v tejto kategórii stáva iba zriedka. V zásade mi vzadu nič nechýbalo, mal som dostatok priestoru na nohy, ako aj hlavu. K dispozícii sú aj výduchy ventilácie s regulovaním prietoku vzduchu, dva USB-A porty na nabíjanie zariadení, jeden 3,5 mm audio výstup a 12V zásuvka. Nechýbajú ani ISO Fix úchyty a lakťová opierka s držiakom na 2 nápoje.

Trošku mi však chýbala variabilita, resp. možnosť polohovať operadlá a posúvať sedadlá. Taktiež by som prial iné delenie sedadiel. V tomto prípade je delenie v pomere 60:40 a chýba aj samostatný otvor pre dlhé predmety. Zadné operadlá sa sklápajú z kufra alebo integrovanou pákou. Batožinový priestor je veľký, ako inak.

V základe má objem 663 litrov a po sklopení zadných operadiel získate viac ako dvojnásobok objemu a takmer rovnú plochu. Kufor má dvojité dno. Pod podlahou sa nachádza polystyrénová vaňa s rôznymi priečinkami pre drobnosti a potrebné náradie. Pod vaňou je dojazdové koleso a v ňom subwoofer. Rezervné koleso je výhodou a praktickým doplnkom najmä pri dlhých cestách. V kufri nájdete aj rôzne doplnky na uchytenie nákladu.

Motor, prevodovka a spotreba

Pod kapotou bol najvýkonnejší naftový 4-valec (1995 cm3) s výkonom 128 kW (175 hp) a max. krútiacim momentom 380 Nm. Tento agregát je kombinovaný s automatickou prevodovkou CVT (X-Tronic). Prevodovka simuluje 7 stupňov, čo je cítiť a páči sa mi, že nevytvára čisto vysávačový efekt. Nastavenie prevodovky je prekvapivo príjemné a pracuje bezproblémovo. Motor sa snaží držať v nízkych otáčkach, ale ak to je potrebné, tak vie upustiť zo svojich nárokov na úspornosť a pustiť otáčky vyššie. Samozrejme, v rámci možností. V určitých situáciách by som však prial vyšší výkon a rýchlejšie reakcie akcelerátora. Treba ale dodať aj to, že vo väčšine situácií je výkon aj pri takto veľkom aute dostačujúci. To platí aj pre jazdenie v teréne, kde som nepociťoval deficit výkonu. Táto motorizácia je všestranná, jazdil som veľa po okresných cestách, diaľniciach a nevynechal som ani dlhšie „prechádzky“ terénom (áno, 6-valec pod kapotou by mi „chutil“ viac).

Na mieste je aj otázka spotreby, ktorá zaujíma (takmer) každého. Počas testu sa držal priemer na úrovni 8 litrov. Pod túto hodnotu sa mi podarilo klesnúť iba zriedka, ale dá sa to. Ak chcete nižšiu spotrebu, je potrebné dávať si väčší pozor na pravú nohu, inak to nejde. Pomôcť vám v tom môže aj režim ECO, ktorý sa stará o ekonomickejšou prevádzku. Jeho aktivácia je tlačidlom pod ovládaním klimatizácie. Počas testu som jazdil bežným štýlom a nejak som sa neobmedzoval, takže k danej spotrebe nemám zásadné výhrady. Na tak veľké auto je spotreba primeraná.

LED svetlomety

Ak jazdíte veľa a často aj večer, resp. v noci, tak LED svetlá sú povinnou jazdou. Koleos disponuje LED svetlometmi s označením – LED PURE VISION. Ich svietivosť, ako aj dosah je výborný (v rámci danej triedy) a počas častých nočných jázd som ich skutočne ocenil. Praktickým doplnkom je automatické prepínanie medzi stretávacím a diaľkovým režimom, ktorý funguje bezproblémovo. Zostatok svetelnej techniky tvoria hmlové svetlá s funkciou prisvietenia do zákrut vpredu a klasické hmlové svetlo vzadu. Zadné je na atypickom mieste, v strede spodnej časti. Azda najpôsobivejším detailom je denné LED svietenie vpredu, a tiež známa grafika koncových LED svetiel.

Podvozok a pohon všetkých kolies 

Výhoda Koleosu spočíva v pohone všetkých 4 kolies, ktorý funguje výborne. Očakávania boli menšie, ale výsledok príjemne potešil. Už pravidelnou disciplínou je kríženie náprav, kde sa Koleosu darilo veľmi dobre. Pohon všetkých kolies v automatickom režime prerozdeľoval krútiaci moment na tie kolesá, ktoré to skutočne potrebovali a na vrchol som sa dostal bez väčšej námahy. V bežnom, resp. ľahšom teréne neváha a plynulo prechádza všetky prekážky. Ak príde na rad ťažší terén, zapadnutie a pod., tak určite príde vhod možnosť zvoliť namiesto automatického režimu 4-kolky stály pohon všetkých kolies (4WD Lock), ktorý si poradí aj s o niečo ťažším terénom. Samozrejme, v rámci možností. A keď vyjdete na bežné cesty, tak je možné prepnúť iba na pohon prednej nápravy, čo dopomôže k lepšej spotrebe. Režim pohonu sa prepína tlačidlom na ľavej strane, pod volantom. Takáto možnosť je v danej kategórii skôr vzácnosťou a za to si Renault zaslúži pochvalu!

Podvozok je ladený do komfortu, filtrovanie nerovností je dostatočné a do kabíny sa výrazný hluk a buchot neprenáša. Komfortne ladený podvozok a výšku auta je cítiť najmä pri ostrejšom prechádzaní zákrut. Náklony karosérie nie sú príjemné a celé to nejak kolíše. Lepšie povedané, viac ako som očakával. Počas ostrejšieho prechádzania zákrut, ktoré nemajú ideálny povrch, ako väčšina ciest na Slovensku, som občas zaznamenal aj citeľné odskakovanie prednej nápravy. Zavesenie prednej nápravy je typu MacPherson s trojuholníkovým spodným ramenom. Zadná náprava je viacprvková.

Celkové ovládanie a reakcie riadenia sú prijateľné a s Koleosom sa aj napriek jeho veľkosti dobre manipuluje. Na športovú jazdu to však nie je. Ak obľubujete príjemnú a komfortnú jazdu, tak vám bude nastavenie podvozku vyhovovať. Poznamenať treba, že na aute boli obuté 19“ disky, ktoré vyzerajú dobre a v ľahkom teréne ma nijako výrazne neobmedzovali. To je dané pneumatikami s vyšším profilom (225/55/19).

Asistenčné systémy 

V najvyššej výbave nemôžu chýbať ani rôzne asistenčné systémy, ktoré sa starajú o pohodlie, ale hlavne o bezpečnosť celej posádky. V ponuke je viacero užitočných systémov, ale od vrcholnej verzie som očakával ešte viac. Základom je dobre fungujúci adaptívny tempomat, ktorý reaguje na smerovky, resp. zmenu jazdného pruhu. K nemu prislúcha aj nemej používaný obmedzovač rýchlosti. Nepáči sa mi však aktivácia týchto funkcií za pomoci prepínača pri páke automatickej prevodovky. Do luxusne smerovaného auta to mohlo byť zmenené, rovnaký systém využíva XY starších modelov, vrátane úžitkových vozidiel tejto značky. Chcelo by to zmenu – na volante je miesta dostatok.

Samozrejmosťou je sledovanie mŕtveho uhla, sledovanie pozornosti vodiča, protikolízny systém s aktívnym brzdením (to nerád skúšam 🙂 ), kontrola tlaku v pneumatikách, asistent rozjazdu do kopca, a tiež rozpoznávanie dopravných značiek s varovaním o prekročení povolenej rýchlosti. Rozpoznávanie dopravných značiek funguje dobre, pričom registruje aj dočasné dopravné značenie. Nechýba ani parkovací asistent s možnosťou autonómneho parkovania (pozdĺžne, priečne a kolmo). Parkovací asistent má k dispozícii viacero PDC senzorov v okolí celého auta a jednu kameru v zadnej časti. Rozlíšenie kamery je priemerné, ale na účel parkovania dostačujúce. V prípade väčšieho SUV by potešil kompletný kamerový systém, ktorý by zobrazoval auto z vtáčej perspektívy. 

Komfortná výbava

Pohodlie, priestor a rôzne prvky výbavy vás budú celkom slušne rozmaznávať. Bežným základom je 2-zónová klimatizácia s funkciou sledovania kvality vzduchu vo vozidle, podľa čoho sa prispôsobuje jej funkčnosť. V zime oceníte vyhrievanie čelného skla, sedadiel (vpredu i vzadu), ale aj volantu. Ten je samozrejme multifunkčný a dobre sadne do rúk. V lete oceníte aj odvetrávané predné sedadlá. Pozor však na chrbát, prudké schladenie rozhorúčeného tela nie je ideálne. Sedadlá sú v elektrike, rovnako ako veko batožinového priestoru, ktoré sa dá otvoriť tlačidlom zvnútra, zvonka alebo podkopnutím nohy pod zadný nárazník.

Pri zatváraní kufra mi chýbalo tlačidlo, ktoré by automaticky uzamklo aj celé auto. Ešte dodám, že všetky okná sú elektricky ovládané, ale iba vodičové má automatické doťahovanie – tento základný prvok by malo obsahovať každé nové auto! Samozrejmosťou je aj bezkľúčový prístup a štartovanie. Bezkľúčové otváranie je pomocou tlačidla na šoférových a spolujazdcových dverách. Kľúč v tvare karty je pre Renault typický a v tomto prípade nechýba ani funkcia Welcome Scenario (ak sa priblížite k vozidlu, vyklopia sa spätné zrkadlá a auto sa odomkne, ak sa vzdialite, zamkne sa).

Multimediálny a informačný systém  

Základom celého systému je vertikálne uložený, 8,7“, dotykový LCD displej s dotykovými tlačidlami po jeho pravej strane. Umiestnený je v strede palubnej dosky a nijako nebráni výhľadu z vozidla. Nevkusne pôsobia iba veľké a nijak nevyužité rámiky okolo displeja. Pred šoférom je digitálny prístrojový panel (7“), na ktorom sa zobrazujú všetky elementárne informácie o stave a prevádzke vozidla. Prístrojový panel vie meniť aj grafiku – po aktivácii režimu ECO alebo po aktivácii režimu SPORT, resp. aktiváciou manuálneho radenia. Po bokoch displeja sú analógové ukazovatele stavu paliva a teploty chladiacej kvapaliny. Veľký displej v strede palubnej dosky disponuje inovovaným systémom R-Link 2, ktorý pracuje celkom dobre. Prijal by som však rýchlejšiu odozvu systému.

Na centrálnom displeji sa nastavujú pokročilé funkcie vozidla, vrátene asistenčných systémov, multimédií a navigácie. Predinštalovaná navigácia ma potešila výbornou funkčnosťou a presným navádzaním do jazdných pruhov. Zaujme aj pekná grafika a zobrazenie 3D budov. Praktickou funkciou je plánovanie trasy, ktoré sa môže riadiť podľa aktuálnej dopravnej situácie (TomTom HD Traffic).

Zaujímavosťou tohoto systému je možnosť sťahovať aplikácie zo špeciálneho obchodu, ktorých síce nie je veľa, ale občas sa môžu hodiť. My sme mali predinštalovanú aplikáciu kalkulačka a Coyote. Minimálne kalkulačka vie byť užitočná. Na aplikácie a ich súbory sú k dispozícii 3GB. Veľmi dôležitý prvok, ktorý by som si prial v každom aute, je podpora aplikácií Apple Car Play a Android Auto. Vďaka nim je možné využívať smartfón v spojení s autom plnohodnotnejšie a nahradiť natívnu navigáciu napr. aplikáciou Google mapy, Waze alebo Apple Mapy. Samozrejmosťou je Bluetooth konektivita, ale aj dva USB-A vstupy a slot pre SD kartu. Tieto porty sú ukryté v lakťovej opierke. Milovníkov dobrej hudby poteší audio systém BOSE s 12 reproduktormi, vrátane subwoofera, ktorý je ukrytý v batožinovom priestore. Počas jazdy som ocenil rýchly a prehľadný prístup k hláseniam, či už z telefónu alebo zo systému vozidla. Počet hlásení sa zobrazuje v stavovej lište na vrchu displeja. Stačí kliknúť na ikonu a v okamihu ste v centre hlásení.

K dispozícii je aj dvojica aplikáciíMY Renault a R & Go. Prvá ponúka základnú funkcionalitu, resp. informácie o vozidle, nasledujúcom servise, novinkách a pod. Druhá menovaná poslúži na rýchly prístup k rôznym funkciám, napr. k navigácii, médiám a pod. Jej aktívne používanie je však otázne. Jednoduchšie mi príde použiť klasické ovládanie cez systém. A keď už prepojenie so smartfónom, tak využitie aplikácií Apple Car Play alebo Android auto. Renault by mohol svoje aplikácie inovovať a doplniť skutočne užitočné funkcie, ako sledovanie polohy, stav paliva, informácie o zámkoch, svetlách a pod.

Hodnotenie TOUCHIT

Týždeň s „najväčším“ Renaultom bol veľmi rýchly a zanechal vo mne rôznorodé pocity. Ostatne, ako všetky autá. Po stránke dizajnu sa mi páči a je vidieť, že Renault sa posúva dobrým smerom. Z technického pohľadu som vytýkal pár vecí podvozku, resp. jeho správaniu sa, ale naopak, prekvapením bol pohon 4×4, ktorý pracoval veľmi dobre. Praktickým doplnkom je možnosť meniť režim pohonu, čo by som uvítal v každom SUV. Motor a prevodovka pracovala počas testu bezproblémovo a spotreba bola v rámci kategórie prijateľná. Koleos prišiel na test v ten týždeň, v ktorý som cestoval viac ako zvyčajne. Na základe toho som sa viac zameriaval na praktickú využiteľnosť pre rodinu (cestoval som s deťmi).

Oceniť musím veľký priestor v každom smere, pričom sa ani viacčlenná rodina nebude musieť veľmi obmedzovať. Zadní pasažieri majú dostatok, občas aj nadbytok, životného priestoru na dlhé cesty, čím Koleos konkuruje českej automobilke, resp. jej najväčšiemu SUV (Recenziu Škody KodiaQ nájdete > TU). A to je už čo povedať. Z pohľadu šoféra ma najviac iritovalo madlo, o ktoré som si tlačil nohu, inak to bolo v poriadku a Koleos je slušné SUV. Samozrejme, ideálne pre toho, kto preferuje francúzske autá. A technológie? R-Link 2 nie je najrýchlejší systém, ale obsahuje všetky podstatné prvky, vrátane výbornej navigácie a aplikácií Apple Car Play a Android Auto.

Cena testovaného modelu: 39 660 Eur

Automobil do testu zapožičala spoločnosť: Renault Slovensko

Fotogaléria Renault Koleos

Prečítajte si aj:

VIDEO TOUCHIT: Peugeot Traveller Business VIP – Cesta je cieľ

Miroslav Illéš

Miroslav Illéš
OUTDOOR | PRÍRODA | AUTOMOBILY | TECHNOLÓGIE

Nechajte nám správu