Všetko, čo ste si kúpili na tieto Vianoce, bolo už v momente nákupu staré. Toto sú novinky CES 2017.
Na výstave CES má naša redakcia zastúpenie už tradične, tentoraz sme boli na výstave osobne dvaja z redakcie a ďalší tím spracovával všetky informácie doma. Bol to už výročný, 50. ročník tejto najväčšej výstavy spotrebnej elektroniky na svete a nebyť tu osobne, znamená prísť o výhľad do budúcnosti. Bola to zároveň výstava CES s najväčším počtom predstavených noviniek počas jej trvania. Naozaj výživná a podnetná prezentácia.
Našu reportáž z tejto mamutej akcie popíšeme chronologicky tak, ako sa jednotlivé novinky a služby predstavovali. Ešte pripomeňme, že pred samotnou výstavou boli dva novinárske dni, čo je v podstate celá výstava zhustená do niekoľkých prednáškových miestností umiestnených v hoteloch po celom Las Vegas.
Prečítajte si aj prvý diel: Reportáž CES 2017 – 1. deň
Xiaomi – smartfón aj televízor takmer bez rámčekov
Tak a sme v ďalšom dni výstavy CES, je to prvý deň prístupný verejnosti. Xiaomi malo na výstave CES historicky svoju prvú oficiálnu tlačovú konferenciu a kto očakával oznámenie expanzie na americký trh, ten odchádzal sklamaný. Firma dokonca nepredstavila ani nové smartfóny či tablety – ak nepočítame uvedenie bielej verzie takmer bezrámčekového telefónu Mi Mix. Ten bude v predaji iba v Číne, avšak prvýkrát sme ho videli práve v Las Vegas.
Hlavnou hviezdou prezentácie však bol televízor. Xiaomi Mi TV 4 má rozlíšenie 4K, avšak zaujme hlavne dizajnom. Má hrúbku iba 4,9 mm a podobne ako Mi Mix má veľmi tenký rámik okolo displeja, ktorý takmer nie je vidieť. Druhou zaujímavosťou je však jeho modularita. Pokiaľ budete chcieť v budúcnosti využiť niektoré nové technológie, nemusíte meniť celý televízor.
Displej si necháte, avšak vymeníte základnú dosku alebo procesor, či reproduktory. Všetky tieto komponenty sú umiestnené v soundbare, ktorý je s televíznou obrazovkou spojený jedným káblom. Niečo podobné svojho času skúšal aj Samsung, ale zanechal to.
Vďaka tomuto konceptu tak pôsobí samotná obrazovka uhladene. Z televízora nevychádza spleť káblov, ale iba jeden kábel do soundbaru a druhý kábel do napájania. Zvyšná spleť káblov je skrytá za reproduktorom, pretože práve v soundbare sa nachádzajú všetky konektory a porty. Je to logické, nakoľko obsahuje už spomenutú základnú dosku.
Podobne ako smartfóny, aj Xiaomi Mi TV 4 sa bude predávať iba v Číne. 65-palcový model nebude stáť viac ako 2000 eur, avšak výrobca konkrétnu cenu nedefinoval. K dispozícii bude aj televízor vo verzii bez audiosystému pre domáce kino za cenu do 1500 eur a takisto aj 55- a 49-palcové modely. Operačný systém Android TV je v prípade všetkých modelov značne upravený a obohatený o umelú inteligenciu, ktorá má poskytovať používateľom presnejšie odporúčania obsahu.
Huawei – čierny kôň výstavy
Zatiaľ čo otváraciu prednášku NVIDIE viedol v USA domestikovaný Číňan narodený na Taiwane, o druhú sa postaral čistokrvný Číňan, prezident Huawei, Richard Yu. To samé už znamená niečo zásadné, koleso vývoja IT jasne smeruje k ázijským koreňom. Zatiaľ čo Richarda sme po prvý raz videli na MWC asi pred piatimi rokmi, keď pri svojej prednáške plynulo prechádzal medzi angličtinou a čínštinou, teraz to bola vysoko zrozumiteľná angličtina s prvkami amerického prízvuku. V tomto smere veľké zlepšenie.
Richard Yu sa venoval predstaveniu aktuálnej vlajkovej lode – Huawei Mate 9. Tento telefón sme už v našom médiu predstavili aj testovali, venujme sa tak hlavne novinkám, ktoré zazneli na americkej pôde. Huawei Mate 9, model určený pre USA, teraz podporuje služby Amazon Alexa aj Google Daydream, a to sa pri európskom predstavení v Mníchove nijako nespomínalo.
Tento technologicky nabitý telefón je už dostupný v USA a je to prvý telefón na svete, ktorý bude podporovať hlasového asistenta od Amazonu. Na americký trh príde aj jeho menšia verzia označovaná ako Porsche Design. Dnes má pritom o spoluprácu s Huawei záujem napr. Google, Microsoft, Intel, Leica, Amazon, Audi, ARM a podobní velikáni.
Richard sa venoval aj všeobecným úspechom svojej značky, ktorú v minulosti mnoho ľudí ani nedokázalo vysloviť. V roku 2016 totiž predal Huawei 139 miliónov telefónov zo svojho portfólia, čo predstavuje 29 % medziročný nárast. Je to tretia najväčšia značka smartfónov na svete a zo silných hráčov je v najväčšom náraste. Výraznejšie za svoju popularitu vďačí telefónu Huawei P6 s veľmi tenkým telom. Model Huawei P8 Lite a P9 Lite patrili medzi absolútne najpredávanejšie nielen na slovenskom, ale aj svetovom trhu.
Prečítajte si aj druhý diel: Reportáž CES 2017 – 2. deň
Coolpad – výrazný ťah na Európu a USA
Počas nášho pobytu na CES-e sme sa stretli vo vybranom okruhu novinárov z východnej Európy aj so šéfom spoločnosti Coolpad, pánom Liu Jianfengom. Ten nás prijal vo svojom apartmáne v hoteli Palazo. Ako sme sa od neho dozvedeli, Coolpad to myslí s radikálnym vstupom na európsky trh smrteľne vážne. Je to pre túto značku podstatný zahraničný trh, hneď za vstupom Coolpadu na americkú pôdu. Pri rozširovaní svojho podielu na trhu v EU chce Coolpad postupovať krok za krokom.
Rovnaký postup použil Liu Jianfeng aj vo svojom predchádzajúcom pôsobisku (vo firme Huawei). Liu považuje za jeden z rozhodujúcich prvkov v Európe aj víťazstvo značky Coolpad v hlasovaní komisie európskych novinárov EISA. Na stretnutí sme videli aj novinky z produkcie tejto značky a trend je jasný – orientácia na strednú triedu smartfónov a útok na používateľa cez atraktívnu cenu. K tomu super dizajn a technologické novinky s reálnym využitím v praxi.
Microsoft Showcase – to najlepšie len pre vyvolených?
Ako sme spomínali, Microsoft na CES-e oficiálne nebol. Resp. bol, ale cez partnerov, teda ako nainštalovaný operačný systém na rôznych počítačoch. Ale to si návštevníci CES-u nejako extra nevšímali. Uskutočnilo sa však jedno predstavenie, na ktoré bolo treba mať pozvánku a ako novinári sme boli preverovaní aj preukazmi totožnosti. Nevedno, či to malo dodať punc exkluzivity, v každom prípade toto bol jeden z vrcholov celej výstavy CES. Ale utajený.
Čo teda Microsoft ukázal? Jednoznačne všetky svoje zariadenia Surface, vrátane už skôr spomenutého Surface Studio. Je to super zariadenie – taký All-in-One počítač, ktorého sklon si môžete upraviť. Rozlíšenie displeja je v porovnaní s Dell Canvas zdrvujúcich 4500 x 3000 (viac ako 4K). Je k tomu pero a ten prvok, ktorý v Delli volajú totem a v Microsofte Dial.
Ten mimochodom drží na displeji magneticky, keď ho priložíte na displej, vznikne pod ním aj plocha, v ktorej si vyberáte ďalšie položky. Pár technických parametrov – procesor Intel Core i7, grafická karta NVIDIA GeForce GTX 980, až 2 TB disk a 32 GB RAM v najvyššej výbave.
Zaujímavé je, že keď sklopíte displej pod uhol vyšší ako 45°, tak dial svojou váhou z displeja odpadne a nikomu (v Microsofte) to nejako neprekážalo. Kúpiť sa zatiaľ nedá, ale môžete si ho dopredu objednať. Tak či onak, Surface Studio bol jedným z najrevolučnejších zariadení na tohtoročnom CES-e. Keď ho uvidíte, budete si to pamätať, také rozlíšenie vám vyrazí dych.
Druhou novinkou bol netradičný počítač od MSI. Je to počítač, ktorý si dáte na chrbát ako ruksak, pripojíte si k nemu napr. okuliare pre virtuálnu realitu a máte krásny zážitok. Niečo takéto sme zatiaľ na sebe ešte nemali, ale Vegas je Vegas.
Názov tohto čuda je MSI VR One a videli sme ho vo finálnej verzii. Potvrdzujeme, že sa dá nosiť na chrbte veľmi ľahko (s batériami má 3,6 kg), vo vnútri je najnovší procesor Intel Core i7, grafická karta GTX 1070, na hornej strane je rad prepojovacích portov vrátane 4 x USB 3.0 a jeden HDMI.
Počítač beží na batériu, tá je duálna (dve 8-článkové po stranách „ruksaku“). Po vybití jednej batérie, môžete bez prerušenia práce počítača pokračovať na druhú a pôvodnú vymeniť. Celková doba prevádzky na dvojicu batérií je podľa výrobcu 90 minút. Jeho cenu odhadujeme na 2400 eur.
O virtuálnej realite to bolo celé aj na tejto prezentácii Microsoftu. Na jednom mieste sme videli koncepty okuliarov pre virtuálnu realitu od viacerých výrobcov. Bolo to ich úplne prvé predstavenie pred novinármi. Prinášame vám ich galériu.
Okuliare pre virtuálnu realitu, zľava ide o model od firmy Acer, ďalej Dell, HP a Lenovo
Lenovo na tomto stretnutí ukázalo svoje nové herné notebooky Legion. Zaujal nás Legion Y720, ktorý tu bol aj s pripojenými okuliarmi pre virtuálnu realitu. Ten má displej s uhlopriečkou 15,6 palca a UHD rozlíšenie. Zaujala nás aj kvalita zvuku, sprevádzajúca moderné hry. Podporu Dolby Atmos sme si vychutnali cez slúchadlá. Poháňaný je 7. generáciou procesorov Intel Core a vo vnútri je diskrétna grafická karta NVIDIA GTX 1060.
A môžete ho mať aj s SSD diskom s kapacitou až 1 TB. Hry vo virtuálnej realite tento notebook zvládal bez trhania. Ako to už pri lepšom hernom notebooku býva, môžete si používateľsky nastaviť podsvietenie kláves a klávesnica je kvalitne vyhotovená. Rovnako výrobca riešil aj chladenie notebooku s výraznými výduchmi.
Na stánku spoločnosti Lenovo sme si neskôr pozreli aj vynovenú verziu konvertibilného Windows tabletu s označením Lenovo Miix 720. Ten nadväzuje na veľmi dobrý Lenovo Miix 700. Novinkou tejto verzie je najmä vyšší výkon vďaka procesorom až do Intel Core i7, a to 7. generácie. Tablet má teraz navyše infračervenú kameru, takže sa môžete prihlásiť do svojho konta len pohľadom do kamery.
Ďalšou novinkou je stylus Lenovo Active Pen 2 s až 4096 úrovňami citlivosti tlaku. Tablet poteší aj hmotnosťou, s klávesnicou váži 1,1 kg, hrúbka je 14,6 mm.
Autori: Roman Kadlec, Ondrej Macko, Michal Reiter, Miroslav Illéš
Pokračovanie reportáže CES 2017 budeme publikovať postupne.
Tento článok vyšiel aj v tlačenom januárovo-februárovom vydaní TOUCHIT č. 1-2/2017, preto sa niektoré skutočnosti uvedené v článku, môžu odlišovať oproti aktuálnemu dátumu publikovania.