Na Slovensku existujú firmy, ktoré majú svojich zákazníkov na celom svete.

Majú aj viacero pobočiek vo svete, dokonca organizujú vlastné konferencie v zahraničí. Príkladom takejto firmy je Resco a my sme sa rozprávali s riaditeľom tejto firmy, pánom Radomírom Vozárom (RV).

TOUCHIT: Čím presne sa zaoberá spoločnosť Resco, koľko má zamestnancov a akí sú hlavní zákazníci ako aj partneri?

RV: Resco je poskytovateľom platformy pre rýchly vývoj mobilných CRM aplikácií, pričom väčšina našich zákazníkov využíva našu natívnu podporu integrácie do CRM systémov ako Microsoft Dynamics, Salesforce alebo Oracle. Momentálne máme viac ako 1700 firemných zákazníkov z celého sveta. Medzi našich zákazníkov patria napríklad Heineken, Bridgestone, KPMG Switzerland, Bayer CropScience, Danone, Husqvarna a mnohí ďalší. Máme sieť vyše 500 partnerov vo viac ako 70 krajinách sveta, ktorí naše riešenie implementujú pre koncových zakazníkov. Vo firme Resco pracuje spolu viac ako 50 zamestnancov na rôznych oddeleniach a dokonca v rôznych častiach sveta. Hlavná centrála, kde prebieha celý vývoj a väčšina aktivít firmy je však v Bratislave. Okrem toho máme obchodné zastúpenie v Bostone v USA.

TOUCHIT: CRM je teda základ vášho biznisu. Povedzte nám viac o tom, čo to CRM je a ako sa dá využiť v dnešnej mobilnej dobe?

RV: CRM, voľne preložiteľné ako manažér vzťahov so zákazníkmi je softvér, ktorý vám umožňuje mať všetky dôležité dáta na jednom mieste. Nejde už len o zákazníkov a informácie o nich. CRM spoľahlivo obsiahne celú agendu obchodu, technických pracovníkov alebo marketingu či komunikácie s partnermi. Má širokú škálu využitia, a to sa bavíme zatiaľ len o CRM v počítačoch. Keď dáte CRM mobilitu a dostanete ho z desktopu do mobilných zariadení, získate tak prístup ku všetkým potrebným firemným údajom nech ste prakticky kdekoľvek. Mobilné CRM zvyšuje efektívnosť obchodných zástupcov tým, že redukuje administratívu na minimum a produkuje cenný čas, ktorý by inak zostal nevyužitý. Resco Mobile CRM umožňuje prístup k firemným CRM dátam z akéhokoľvek miesta, aj bez pripojenia na internet. Môžete si prezrieť podrobnosti o servisných aktivitách, zákazníkoch alebo súčiastkach, ktoré potrebujete objednať napríklad vtedy, pokým čakáte v zápche. Vďaka súboru inteligentných pravidiel môžete automatizovať vaše úlohy. Napríklad doručovacia adresa môže byť vyplnená dopredu ak si vytvoríte objednávku pre náhradné diely. Alebo záznam nebude uložený pokiaľ nebude správne vyplnený a tak ďalej.

Radomír Vozár

TOUCHIT: Na akých konferenciách sa zúčastňujete a ako je pre vás dôležitý obchod mimo Slovenska. Kde najviac v zahraničí pôsobíte?

RV: Zúčastňujeme sa na rôznych, prevažne partnerských konferenciách po celom svete. Takmer každý mesiac sú naši kolegovia na služobných cestách s prezentačným stánkom a materiálmi, aby udržiavali a budovali nové partnerské a klientské vzťahy. Dokonca sami organizujeme dve konferencie pre našich partnerov a klientov: jednu v Európe a jednu v USA (tento rok to bude Amsterdam a Atlanta). Väčšina našich obchodných vzťahov je práve mimo Slovenska, takže to je hlavný dôvod organizácie a zúčastňovania sa konferencií práve v zahraničí. Potrebujeme sa k svojim obchodným kontaktom dostať bližšie. Väčšina našich klientov je z Európy a Severnej Ameriky.

TOUCHIT: V čom je slovenský trh iný ako v ostatnej Európe a USA?

RV: Slovenský trh je pochopiteľne oveľa menší, než zahraničný a to sa týka aj CRM. Navyše, pokiaľ ide o technológie, preberá ich pomalšie, ako napríklad trh v USA. Špecifický je azda tým, že vo veľa prípadoch ide o dcérske spoločnosti veľkých medzinárodných koncernov, kde rozhodovacie právomoci preberá materská firma. To zväčša dosť komplikuje obchodnú stratégiu. Každopádne sa aj u nás na Slovensku chceme presadiť. Preto sa chceme viac pričiniť o to, aby sme zvýšili osvetu o mobilných informačných systémov na Slovensku. Nemusí isť len o úzku špecializáciu typu CRM. Máme množstvo skúsenosti s tým, ako sa dá použiť mobilný informačný systém v podnikaní, a v tomto smere sa chceme angažovať u nás.

TOUCHIT: V akých oblastiach nájdeme nasadené riešenie Resco na Slovensku a v zahraničí?

RV: Resco CRM nájdete po celom svete nasadené v najrôznejších oblastiach: obchod, technické zabezpečenie, verejná správa, poisťovníctvo, bankovníctvo, zdravotníctvo i výroba. Tým, že je Resco CRM prispôsobiteľné, dá sa „ušiť“ na ľubovoľnú sféru podnikania či tam, kde je potrebná komunikácia s ľuďmi. Naše riešenia sa dajú aplikovať takmer na všetky firmy akéhokoľvek zamerania. Vďaka mobilným aplikáciám viete komunikovať so svojimi zákazníkmi, dodávateľmi či partnermi, alebo inými súčasťami celého vášho ekosystému.

Prvá perlička na Slovensku je naša spolupráca s firmou Kodys, ktorá vďaka Resco CRM poskytuje svoje cloudové riešenie pre servisné firmy, umožňujúce efektívne riadenie servisných technikov v teréne (Field Service). Celý systém je postavený na našej platforme, ale riešenie je prebrandované a prevádzkované Kodysom. Prvé výsledky našej spolupráce sú veľmi dobré. Zdá sa, že v oblasti servisných firiem je o toto riešenie mimoriadny záujem.

TOUCHIT: Vyzerá to na dobre rozbehnutý stroj. Aké sú vaše plány do budúcna?

RV: Pochopili sme, že mobilné CRM je iba malá časť toho, čo všetko firmy v mobilnom svete potrebujú. Firma skutočne prichádza do styku s mobilitou na rôznych úrovniach. Mobilná aplikácia v telefóne môže slúžiť aj ako skvelý marketingový kanál. Naším cieľom je rozšíriť technológiu tak, aby sme vedeli byť platformou pre kompletnú firemnú mobilnú stratégiu. Zdá sa, že máme k tomu dobre našliapnuté. Máme rozpracovaný jeden krásny projekt v Británii, kde obyvatelia v rámci okresu budú môcť reportovať problémy – susedia sú hluční, lampa na ulici nesvieti – a zodpovední pracovníci okresu sa vďaka inej mobilnej aplikácii, postavenej tiež na našej technológii, môžu k tomu okamžite dostať a riešiť problém. Tento rok chceme prejsť obrovský kus cesty, získať vzorových zákazníkov, ktorými sa budeme môcť odprezentovať.

Tento článok vyšiel aj v tlačenom júlovo-augustovom vydaní TOUCHIT č. 7-8/2017, preto sa niektoré skutočnosti uvedené v článku, môžu odlišovať oproti aktuálnemu dátumu publikovania.

Značky:

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.