RS – dve písmená, ktoré fanúšikov značky ŠKODA „elektrizujú“

0

ŠKODA 130 RS ako prvý míľnik v štyridsaťpäťročnej histórii športových modelov RS. Na niektorých trhoch predstavuje verzia RS až 20 % predajov modelu OCTAVIA tretej generácie. OCTAVIA RS iV pokračuje v úspešnej histórii po prvý raz aj ako RS s plug-in hybridným pohonom

Už viac ako 45 rokov „elektrizujú“ písmena RS fanúšikov športových modelov značky ŠKODA. Skratka RS znamená Rally Sport a popri úspešných závodných špeciáloch, ako bola legendárna ŠKODA 130 RS od roku 2000 označuje tiež najšportovejšie verzie modelov českej automobilky. V úspešnej histórii RS bude teraz, dvadsať rokov po debute prvej generácie verzie OCTAVIA RS, pokračovať štvrtá generácia modelu ŠKODA OCTAVIA, a to po prvý raz s plug-in hybridným pohonom.

So svojou RS rodinou oslavuje ŠKODA už viac ako 45 rokov úspechy na súťažných tratiach a pretekárskych okruhoch. Sériové modely RS ponúkajú rozumnú mieru športového charakteru aj na bežných cestách. História skratky „RS“ začala v roku 1974. Vtedy automobilka použila skratku pre „Rally Sport“ po prvý raz ako modelové označenie vtedajších súťažných prototypov ŠKODA 180 RS a 200 RS. Táto dynamická skratka sa aj vďaka veľkým úspechom vozidla ŠKODA 130 RS v sedemdesiatych a osemdesiatych rokoch minulého storočia stala legendárnym synonymom motoristického športu. Od roku 2000 v tejto histórii pokračovali dôsledne športovo ladené sériové modely RS – v modelovej palete sa tak objavili verzie OCTAVIA RS, FABIA RS či KODIAQ RS.

 Míľnik: ŠKODA 130 RS

Po úspešných skúškach so súťažnými prototypmi 180 RS a 200 RS predstavila ŠKODA v roku 1975 vozidlo ŠKODA 130 RS, vyvinuté pre pravidelné nasadzovanie v pretekoch. Dvojdverové kupé, vychádzajúce zo sériového modelu ŠKODA 110 R, vďaka dôsledne odľahčenej konštrukcii z hliníka (strecha a vonkajšie panely dverí) a laminátu (blatníky a kapota) vážilo iba 720 kilogramov a stalo sa úspešným vozidlom. Pretekársky špeciál s pohonom zadných kolies disponoval motorom s objemom 1,3 litra s výkonom 140 konských síl a do roku 1983 oslávil rad úspechov na medzinárodných súťažných tratiach a pretekárskych okruhoch. V roku 1977 prišiel špeciál 130 RS na legendárnu Rally Monte Carlo na prvých dvoch miestach vo svojej kategórii a vyhral aj na Rallye Akropolis. Na okruhoch bolo toto vozidlo v roku 1981 víťazom celkového hodnotenia Majstrovstiev Európy cestných vozidiel.

Hviezda: ŠKODA OCTAVIA RS

V roku 2000 vstúpila ŠKODA do majstrovstiev sveta v automobilových súťažiach s vozidlom OCTAVIA WRC a skratku RS súčasne po prvý raz použila pre sériový model. Kombinácia písmen od tej doby označovala vždy najšportovejší variant príslušného modelového radu, ktorý v sebe vždy dokonale spája potešenie z jazdy aj tradičnú praktickosť vozidiel značky ŠKODA. Prvým modelom tejto veľmi úspešnej rodiny bola pred 20 rokmi ŠKODA OCTAVIA RS. O športové jazdné vlastnosti sa vtedy postaral preplňovaný motor s objemom 1,8 litra s výkonom 132 kW (180 k). Ponúkal sa najprv ako liftback, o rok neskôr tiež vo verzii COMBI, do roku 2005 bolo vyrobených viac než 17 600 vozidiel. V druhej generácii modelu OCTAVIA RS mal preplňovaný benzínový motor s objemom 2,0 litra výkon už 147 kW (200 k), po prvý raz sa pod kapotou objavil aj motor vznetový: agregát 2,0 TDI mal výkon 125 kW (170 k). Zákazník si mohol aj tu voliť medzi karosárskymi variantmi liftback alebo kombi. Celkovo z linky zišlo viac než 87 800 exemplárov, čím OCTAVIA RS už vo svojej druhej generácii prekonala hranicu 100 000 vyrobených vozidiel.

Ešte úspešnejšia je od roku 2013 vyrábaná OCTAVIA RS tretej generácie, ktorá ako prvá mala červenú odrazku cez celú šírku zadného nárazníka, ktorá je od tej doby pre modely verzie RS charakteristická. Motor 2,0 TSI mal najprv výkon 162 kW (220 k), motor 2,0 TDI mal výkon 135 kW (184 k) a po prvý raz bol k dispozícii aj s pohonom všetkých štyroch kolies. Výkon benzínového motoru neskôr vzrástol na 169 kW (230 k), vo verzii OCTAVIA RS 245 dokonca až na 180 kW (245 k). Aj tretia generácia bola k dispozícii v karosárskom variante liftback a kombi a tešila sa veľkej obľube medzi fanúšikmi. V Nemecku, Veľkej Británii a Švajčiarsku tvorí verzia RS viac než 20 % predajov modelového radu OCTAVIA. Celkovo ŠKODA vyrobila 172 000 exemplárov modelu OCTAVIA RS tretej generácie.

Prírastok do rodiny: ŠKODA FABIA RS

V roku 2003 rozšírila ŠKODA svoju rodinu verzie RS o model FABIA RS. Tento model bol predstavený na ženevskom autosalóne a bol základným modelom súčasne predstaveného súťažného špeciálu FABIA WRC. Motor 1,9 TDI, ktorý bol v modelovom rade FABIA exkluzívne montovaný do verzie FABIA RS, mal výkon 96 kW (130 k) a kombinoval veľmi dobré jazdné vlastnosti s nízkou spotrebou (iba 5,6 litra na 100 km). Štandardné zrýchlenie z 0 na 100 km/h zvládala FABIA RS za 9,6 s, maximálna rýchlosť predstavovala 204 km/h. V roku 2010 bola uvedená druhá generácia modelu FABIA vo variante RS s benzínovým motorom s objemom 1,4 litra s výkonom 132 kW (180 k), kombinovaným preplňovaným turbodúchadlom a kompresorom a sedemstupňovou prevodovkou DSG. Po prvý raz bola FABIA RS k dispozícii dokonca aj vo verzii COMBI.

Držiteľ rekordu: ŠKODA KODIAQ RS

KODIAQ RS, predstavený v roku 2018, je prvým SUV v rodine RS. Svoj športový charakter preukázal rekordným časom sedemmiestneho SUV na 20,832 kilometrov dlhej legendárnej Severnej slučke Nürburgringu – 9:29,84 minúty. Jeho motor 2,0 TDI s výkonom 176 kW (240 k) pôsobivo kombinuje výkonnosť so šetrnosťou k životnému prostrediu. Emocionálny dojem najsilnejšej verzie modelu KODIAQ akusticky dokresľuje Dynamic Sound Boost.

Pokračovanie: ŠKODA OCTAVIA RS iV

Štvrtá generácia modelu ŠKODA OCTAVIA čoskoro otvorí ďalšiu kapitolu úspešnej histórie RS. Po prvý raz sa v špičkovom športovom modeli ŠKODA objaví plug-in hybridný pohon. ŠKODA OCTAVIA RS iV bude mať premiéru na autosalóne v Ženeve, ktorý sa koná od 3. do 15 marca 2020.

Značky:

O autorovi

Máme radi najnovšie technológie a žijeme s nimi. Prinášame informácie o najnovších produktoch a technológiách priamo k vám, objektívne a ľudsky, pretože robíme to, čo nás baví. Sme energický tím plný odhodlania a veríme, že je s nami aj sranda. :)

Pridaj komentár