Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Spoločnosť plánuje rozšíriť závod Martorell s cieľom vyrábať v ňom vyše 500.000 elektrických automobilov ročne.

  • Wayne Griffiths: „Tento projekt sa má stať motorom transformácie španielskeho automobilového priemyslu. Vyžaduje si podporu zo strany španielskej vlády a Európskej komisie“
  • CUPRA Tavascan rozšíri modelový program značky v roku 2024
  • CUPRA plánuje v roku 2022 vstúpiť na austrálsky trh a tým posilniť globalizáciu značky
  • Faceliftované modely SEAT Ibiza a Arona sa začnú predávať v tomto roku
  • Carsten Isensee: „Naše podnikanie je solídne a máme predpoklady pre návrat do ziskovosti v roku 2021“

Spoločnosť SEAT S.A. oznámila, že v roku 2025 uvedie na trh nový mestský elektrický automobil. Týmto modelom španielska značka vstúpi do cenového segmentu približne 20.000 – 25.000 eur, čo má zásadný význam pre masové sprístupnenie elektromobility a splnenie cieľov celoeurópskej stratégie Green Deal. V najbližších mesiacoch bude oznámené, v ktorom závode sa nový model bude vyrábať.

Na dnešnej výročnej tlačovej konferencii 2021 španielska automobilka predstavila ambiciózny plán, pomenovaný Future Fast Forward (Zrýchlene do budúcnosti), ktorý má viesť elektrifikáciu automobilového priemyslu v Španielsku. Základným elementom tohto plánu je výroba mestských elektrických automobilov v Španielsku od roku 2025.

Wayne Griffiths, predseda predstavenstva spoločnosti SEAT S.A., k tomu povedal: „Chceme vyrábať elektrické automobily v Španielsku od roku 2025. Našou ambíciou je vyrábať vyše 500.000 mestských elektrických automobilov v závode Martorell aj pre koncern Volkswagen, ale na to potrebujeme jasný prísľub zo strany Európskej komisie.“

Spoločnosť SEAT S.A. chce nielen vyrábať elektrické vozidlá ale aj zastrešovať vývoj celého projektu v rámci koncernu Volkswagen. „Našim plánom je transformovať naše technické centrum, ktoré je jedinečné v južnej Európe a je zásadnou základňou výskumu a vývoja v regióne,“ povedal Wayne Griffiths. „Myslíme si, že je to súčasť našej zodpovednosti za elektrifikáciu individuálnej mobility v Španielsku. Pred 70 rokmi sme túto krajinu postavili na kolesá. Teraz je našou ambíciou postaviť Španielsko na elektricky poháňané kolesá.“

Mestský elektrický automobil je veľkým projektom z hľadiska potenciálneho objemu výroby. Predstavuje dôležitý míľnik na ceste k udržateľnej mobilite a v boji proti klimatickým zmenám a má potenciál stať sa motorom transformácie španielskeho automobilového priemyslu.

„Vypracovali sme plán, máme správnych partnerov na jeho realizáciu a sme pripravení investovať. Tento projekt má ambíciu stať sa motorom transformácie španielskeho automobilového priemyslu. Na prijatie konečného rozhodnutia pre tento celoštátny a multisektorový plán zo strany koncernu Volkswagen je potrebná podpora zo strany španielskej vlády a Európskej komisie,“ zdôraznil Wayne Griffiths.

Ako druhý najväčší automobilový výrobca v Európe má Španielsko veľkú zodpovednosť za splnenie cieľov European Green Deal do roku 2030. Na to projekt zahŕňa vytvorenie ekosystému elektrických vozidiel, stimuláciu dopytu a rozvoj verejnej nabíjacej infraštruktúry. Ďalším krokom bude koncentrácia na lokalizáciu reťazca tvorby hodnoty pri výrobe elektrického vozidla, počínajúc ekosystémom batérie.

Plán Future Fast Forward bude slúžiť ako hybná sila, ktorá bude generovať zamestnanosť, predovšetkým pre mladých ľudí. Projekt zahŕňa spoločnosť  SEAT S.A., štátnu správu, technologické centrá, ako aj veľké, stredné a malé podniky. Plán podporuje 15 zúčastnených spoločností zo 6 rozličných branží: Aeorum, Antolín, Asti Mobile Robotics, CaixaBank, Delta Vigo, Ficosa, Fisas Navarro, Gestamp, Iberdrola, Lithium Iberia, Mind Caps, Sayer Technologies, SEAT S.A., Sesé a Telefónica.

CUPRA Tavascan, sen sa stáva skutočnosťou

Počas výročnej tlačovej konferencie Wayne Griffiths oznámil, že značka CUPRA v roku 2024 uvedie na trh sériový model Tavascan. Bude to druhý elektrický model mladej španielskej značky po kompaktnom elektromobile CUPRA Born, ktorý sa začne predávať koncom tohto roka.

„Náš sen sa stane skutočnosťou: CUPRA Tavascan bude realitou. Bude navrhnutý a vyvinutý v Barcelone na báze modulárnej platformy pre elektrické vozidlá MEB koncernu Volkswagen a v Európe i na zámorských trhoch sa začne predávať v roku 2024,“ povedal Wayne Griffiths.

V tomto roku bude značka CUPRA hrať dôležitú rolu v zlepšení finančných výsledkov spoločnosti. Plánuje zdvojnásobiť svoj predaj a viac ako dvojnásobne zvýšiť obrat, ktorý v roku 2020 dosiahol približne 900 miliónov eur. Podiel predaja značky CUPRA na celkovom predaji SEAT S.A. vzrastie z 5 na 10 %.

Značka CUPRA okrem toho otvorí dvere na trhy najviac elektrifikovaných krajín, ako aj na úplne nové trhy. V roku 2022 značka spustí predaj svojich modelov v Austrálii ako základ pre expanziu v ázijsko-pacifickom regióne.

„Austrália je mladý trh a CUPRA je mladá značka. Zákazníci hľadajú nové značky, spoločnosť je progresívna a úroveň príjmu obyvateľstva je vyššia ako stredná. Preto sme presvedčení, že CUPRA bude mať v tejto krajine úspech,“ povedal Wayne Griffiths.

Cieľ: návrat do ziskovosti v roku 2021

Pandémia COVID-19 dočasne zastavila pozitívny trend SEAT S.A. uplynulých rokov a výrazne ovplyvnila finančné výsledky v roku 2020(*). Španielska spoločnosť vykázala operatívnu stratu 418 miliónov eur (v roku 2019: zisk 352 miliónov eur) a stratu po zdanení 194 miliónov eur (2019: zisk 346 miliónov eur).

Tieto výsledky boli očakávané, pretože najdôležitejšie trhy ako Španielsko, Veľká Británia a Taliansko patrili k štátom najviac postihnutým pandémiou na svete. Predaj značky nasledoval celkový trend automobilového trhu. Napriek úsiliu a pozitívnym výsledkom predaja po uvoľnení obmedzení značka predala 427.000 automobilov, čo je o 25,6 % menej ako v predchádzajúcom roku (2019: 574.100 automobilov).

Zníženie predaja sa premietlo do zníženia obratu na 8,784 miliardy eur, čo predstavuje pokles o 21 % oproti predchádzajúcemu roku (2019: 11,157 miliardy eur). Operatívny výsledok ďalej negatívne ovplyvnili výdavky súvisiace s emisiami CO2 vo výške vyše 260 miliónov eur.

Ako povedal Carsten Isensee, člen predstavenstva SEAT S.A. pre financie a IT: „Veľkou výzvou roku 2020 bolo spočiatku splnenie limitu flotilových emisií CO2. Predaj elektrifikovaných modelov SEAT a CUPRA sa začal až koncom roka  2020. Tohto roku v súvislosti s uvedením modelov CUPRA Formentor e-HYBRID a CUPRA Born očakávame, že splníme limit flotilovej emisie CO2 pre rok 2021.“

Wayne Griffiths, predseda predstavenstva SEAT S.A., povedal: „Našim cieľom je zvýšiť predaj a vrátiť sa na úroveň pre pandémiou COVID-19. V roku 2021 sa musíme vrátiť do ziskovosti. To je náš finančný cieľ. Tvrdo pracujeme, aby sme sa vrátili do čiernych čísel čo najskôr.“

„Hlavnou pákou na dosiahnutie profitability v roku 2021 bude nárast mixu vozidiel PHEV a uvedenie elektrického modelu CUPRA Born, čo nám umožní splniť limit flotilovej emisie CO2. Okrem toho budeme venovať pozornosť zníženiu režijných nákladov a manažmentu zisku, sústredením sa na najdôležitejšie trhy a distribučné kanály,“ dodal Wayne Griffiths.

Napriek zložitej situácii si spoločnosť v roku 2020 udržala svoj celkový trhový podiel v Európe a dokonca zvýšila svoj trhový podiel na niektorých trhoch ako Nemecko, Taliansko, Rakúsko, Švajčiarsko, Izrael a Turecko. Okrem toho sa výrazne zvýšila miera zisku. Uplynulých niekoľko rokov reflektuje jednoznačný prínos ofenzívy SUV a od roku 2018 aj dobrú cenotvorbu a manažment zisku, ako aj prínos novej značky CUPRA.

Výkonnosť značky CUPRA bola pozoruhodná s predajom 27.400 automobilov v roku 2020, čo predstavuje dvojciferný rast o 11 % oproti roku 2019. CUPRA bola jednou z mála značiek v Európe, ktorej predaj v Európe rástol počas krízy  COVID-19. Od založenia v roku 2018 doteraz značka CUPRA predala vyše 70.000 automobilov, čím prekonala všetky pôvodné očakávania.

Rok 2020 priniesol aj pozitívne výsledky. Zisk pred úrokmi, zdanením, odpismi a amortizáciou dosiahol 157 miliónov eur, čo predstavuje 1,8 % tržieb z predaja. „To je indikátor, že naše podnikanie je napriek zlým výsledkom v roku 2020 robustné. Máme základ pre návrat k pozitívnym výsledkom v najbližších rokoch,“ zdôraznil člen predstavenstva SEAT S.A. pre financie a IT.  

Spoločnosť SEAT S.A. niekoľko uplynulých rokoch realizovala investície do výroby, výskumu a vývoja na vysokej úrovni, pričom v roku 2020 investovala vyše 1 miliardy eur. Bol to tretí rok za sebou s investíciami nad hranicou 1 miliardy eur. Túto úroveň bude spoločnosť udržiavať aj v blízkej budúcnosti v zmysle investičného plánu, oznámeného v júli minulého roku, ktorý predpokladá pre investovať 5 miliárd eur do roku 2025.

Operatívny zisk v roku 2020 dosiahol hodnotu 466 miliónov eur. „Toto číslo je v kontexte ekonomickej a zdravotnej krízy veľmi pozitívne a predstavuje základný kameň pre realizáciu nášho ambiciózneho strategického plánu. Pokračujeme v prípravách na výzvy, ktoré pred automobilovú branžu kladie technologická transformácia, na ktorú musíme udržať úroveň investícií dosiahnutú v uplynulých rokoch,“ zdôraznil Carsten Isensee.

Silná spoločnosť s dvoma dobre definovaný i značkami

S dvoma značkami SEAT a CUPRA je spoločnosť silnejšia a má najlepší modelový program v histórii, čo je predpokladom pre obnovenie úrovne predaja a návrat do ziskovosti. V tomto roku bude Formentor kľúčovým modelom pre zdvojnásobenie predaja značky CUPRA s predpokladaným podielom 50 % z predaja CUPRA. Výrobca predpokladá, že polovica zákazníkov tohto modelu sa rozhodne pre verziu s pohonom plug-in hybrid. V tomto roku sa začnú predávať aj faceliftované verzie modelov SEAT Ibiza a Arona. Tieto dva malé automobily sú veľmi dôležité pre SEAT, pretože zhmotňujú ducha modernej značky z Barcelony.

Okrem toho značky SEAT a CUPRA rozšírili portfólio automobilov s pohonom plug-in hybrid (PHEV) na 6 modelov: SEAT Leon, SEAT Leon Sportstourer, SEAT Tarraco, CUPRA Leon, CUPRA Leon Sportstourer a CUPRA Formentor. A koncom roka značka CUPRA uvedie na trh svoj prvý model s elektrickým pohonom – CUPRA Born.

(*) SEAT S.A. vypracúva svoje individuálne finančné správy podľa všeobecných španielskych účtovných predpisov bez zahrnutia svojich dcérskych spoločností.

Značky: