Väčšina Slovákov a Čechov by za dlžníka politickú stranu nechcela.

V oboch krajinách by politickým zoskupeniam neboli ochotné požičať viac ako dve tretiny občanov. Nadpolovičná väčšina opýtaných nedôveruje ani systému kolektívnych pôžičiek, pričom Slováci tomuto novému spôsobu požičiavania nedôverujú ešte viac ako Česi. Vyplýva to z reprezentatívneho prieskumu spoločnosti NMS Market Research pre ZUNO banku.

„Čísla ukazujú, že ľudia sa v postavení veriteľov správajú veľmi nedôverčivo a obozretne. Za najdôveryhodnejších dlžníkov považujeme rodinných príslušníkov. Zaujímavé je zistenie, že až  16 % ľudí by nepožičalo peniaze vôbec, čo platí pre obe krajiny,“ komentoval výsledky výkonný riaditeľ pre obchod a marketing ZUNO banky Peter Lakata.

TAB 1_TS Slováci by politickým stranám peniaze nepožičali_web2016_3_nowat

Nedôveryhodné sú aj nebankovky

Kolektívne pôžičky, ale najmä nebankové spoločnosti, majú zlý zvuk v oboch bývalých krajinách Československa. Dvojtretinový podiel respondentov by si nepožičal od nebankovej spoločnosti, dôvera v systém kolektívnych pôžičiek je rôzna podľa krajiny. Mierne odlišné výsledky ukázal prieskum aj v preferenciách pôžičiek od kolegov v práci a od najbližších priateľov.

„Nebankovky sú jasným lídrom rebríčka nedôveryhodnosti a prieskum ukázal, že zatiaľ sa neuchytil ani systém kolektívnych pôžičiek. Teší nás, že banky, ktoré komunikujú na rovinu a bez rôznych háčikov v ponukách, sú drvivou väčšinou klientov akceptované ako férový partner,“ povedal Lakata.

TAB 2_TS Slováci by politickým stranám peniaze nepožičali_web2016_3_nowat

Na otázku „Dôverujete svojej banke, že ponúka produkty bez skrytých podmienok a poplatkov?“ totiž jednoznačné ‘Áno‘ povedala v Čechách aj na Slovensku takmer polovica občanov. Nedôveru vyjadrila približne štvrtina respondentov. K pozitívnej skúsenosti s prehľadnosťou produktov a cenníkov prispela u respondentov aj zmena banky (ČR 6 %, SR 3 %).

TAB 3_TS Slováci by politickým stranám peniaze nepožičali_web2016_3_nowat

Online prieskum pre ZUNO banku vykonala prostredníctvom Slovenského a Českého národného panelu agentúra NMS Market Research v prvej polovici tohto roka. Prieskum sa uskutočnil na reprezentatívnej vzorke  (vek, pohlavie, vzdelanie, kraj, veľkosť miesta bydliska) online populácie SR a ČR. V oboch krajinách vzorka predstavovala 1000 obyvateľov.

Značky: