Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Internetový trh na Slovensku každým rokom napreduje.

Uplynulý rok dokonca dosiahli e-shopy s elektronikou 10-percentný nárast. Slováci nakupujú čoraz drahšie spotrebiče, o čom svedčí zvyšujúca sa priemerná cena zakúpených produktov. Jednotkou na trhu je stále IT príslušenstvo, no skokanom roka 2016 sa stali elektrické zubné kefky a kávovary.

Údaje agentúry GFK, ktorá zbiera dáta najväčších e-shopov na Slovensku i v Českej republike, potvrdzujú, že internetový trh neustále rastie. Obe krajiny dosiahli vlani až 10-percentný medziročný nárast predaja. Českí a slovenskí spotrebitelia sa dokonca zhodujú aj v tom, že do košíčka si najčastejšie vhadzujú smartfóny a notebooky.

Stále drahšie spotrebiče

Vlani sa predalo dokopy viac než 170-tisíc smartfónov, čo je síce menej ako rok predtým (2015 = 175-tisíc ks), no podľa štatistík nakupujú Slováci čoraz drahšie produkty. Priemerná cena smartfónu bola vlani 176€, pričom v roku 2015 bola o 20€ nižšia. Rovnaký trend vykazujú aj ďalšie produkty zo sveta elektroniky. Veľkej obľube sa tešia aj notebooky, ktorých priemerná cena dosiahla minulý rok 465€. Rok predtým však bola táto hodnota o 37€ nižšia. Prekvapujúci výsledok dosiahli vlani kávovary, ktorých sa predalo o takmer sedemtisíc kusov viac, než v roku 2015 (23-tisíc ks). S počtom predaných kusov však priamoúmerne rastie aj ich priemerná cena. V roku 2016 kupovali Slováci kávovar v priemere za 157€, zatiaľ čo v roku 2015 zaň zaplatili o 9€ menej. Markantný nárast predaja kávovarov hlási za rok 2016 aj e-shop Hej.sk. ,,Kávovary dosiahli v medziročnom porovnaní až 55-percentný nárast. Čoraz viac sa však do popredia u spotrebiteľa dostáva kvalita produktu. Sledujeme, že naši zákazníci si neváhajú priplatiť za kvalitnejší produkt a vyberajú teda elektroniku z vyššej cenovej kategórie,“ hodnotí Vladimír Sušil, riaditeľ internetového obchodu Hej.sk, ktorý v závere minulého roka vykazoval lepšie výsledky ako celkový internetový trh. Celkový predaj na Hej.sk v roku 2016 totiž vzrástol o 22 percent.

Skokan roka 2016 = elektrické zubné kefky

Minulý rok si významne polepšili i spotrebiče, ktoré sú určené na starostlivosť o telo. Na pozícii „skokan roka“ sa však stále držia elektrické zubné kefky, ktoré oproti roku 2015 vykázali až 61-pecentný medziročný nárast v rámci internetového trhu. Vyššia pozornosť sa nedostáva len bielym zubom a dokonalému úsmevu. Značný nárast predaja vykazujú aj spotrebiče určené na epiláciu, holenie či zastrihávanie a tepelnú úpravu vlasov. Segment malej bielej techniky si však celkovo na slovenskom trhu polepšil. Pri porovnaní rokov 2015 a 2016 dosiahol podľa štatistík GFK až 24-percentný nárast, čo znamená, že tento segment rastie rýchlejšie ako trh s IT príslušenstvom, ktorý je dlhodobo jednotkou.

To, že nákup cez internet sa stáva čoraz obľúbenejším, dokazuje aj fakt, že spotrebitelia sa nestránia ani objednávaniu veľkých spotrebičov. Táto kategória produktov vlani dosiahla 15-percentný nárast. ,,Tento trend sme minulý rok sledovali aj v rámci predaja Hej.sk. Potvrdzovali to najmä čísla predaja sušičiek a práčok, ktoré medziročne dosiahli vysoký nárast,“ dodáva riaditeľ Hej.sk. Sušičky si na Hej.sk polepšili o 52 percent, práčky o 49 percent. Takýto pozitívny výsledok Sušil pripisuje najmä otvoreniu centrálneho skladu v Senci, vďaka ktorému majú zákazníci objednaný tovar k dispozícii do 24 hodín a môžu si vyberať zo širokej ponuky.