Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Keď sa hovorí o elektromobilite, väčšinou si pod týmto pojmom predstavíme osobné autá na elektrický pohon ako napríklad modely Tesla alebo aj v našich končinách predávané Citroën C-Zero, Nissan Leaf alebo e-Golf či e-up! z Volkswagenu.

Málokto však vie, že slovenská spoločnosť Voltia (predtým Greenway) vyvinula jedinečný podnikateľský model, ktorý rozširuje elektromobilitu do kategórie dodávkových vozidiel, prevažne do 2 – 3,5 tonových dodávok Citroen Jumper. Tieto elektrické dodávky spoločnosť svojim zákazníkom predovšetkým z radov podnikateľov ponúka ako službu. Významnou súčasťou tejto úspešnej služby, za ktorú sa Voltia v júni tohto roku dostala medzi trojicu finalistov súťaže Sustainable Energy Europe Awards 2016, vyhlásenej Európskou úniou, je aj hardvérovo-softvérové riešenie spoločnosti Aliter Technologies.

Jednou z veľkých úloh, ktorým Voltia čelila, bolo skrátenie doby nabitia batérií dodávkových automobilov. Viete si predstaviť manažment firmy, ktorý by v pohode akceptoval prestoj v niekoľkých desiatkach minút potrebný na nabitie batérií automobilu na plnú kapacitu? Voltia však vyvinula systém výmeny celého bloku batérií (tzv. batterypack): vodič príde na stanicu, kde samoobslužne vymení batterypack s nízkou kapacitou za nový, plne nabitý batterypack a pokračuje v jazde s plnou „šťavou“. Celý proces výmeny niekoľkostokilogramového bloku batérií trvá obdivuhodných 7 minút!

Na to, aby vodič vedel, v akom stave sú batérie, aký dojazd vozidla mu aktuálna kapacita batérií poskytuje, kedy a kde si má batérie vymeniť a množstvo ďalších informácií, musí byť automobil vybavený systémom, ktorý tieto informácie zbiera a údaje posiela vodičovi i do vzdialeného dispečingu, tzv. backendu. Takýto systém na mieru vyvinula spoločnosť Aliter Technologies.

„Naša spolupráca trvá viac ako päť rokov,“ hovorí Roman Noskovič, manažér projektu. „Aliter Technologies navrhol kompletne celú infraštruktúru fleet management systému, aby auto bolo monitorované po celú dobu jazdy a informácie sa prenášali medzi automobilom a backendom, a zároveň aj kompletné riadenie a manažment dobíjacieho procesu. V súčasnosti Aliter Technologies dokončil vývoj novej riadiacej jednotky, pri ktorom reagoval na nové potreby a požiadavky prevádzkovateľa služby.“

Vývoj novej riadiacej jednotky viedol ku vzniku nového prototypu Fleet Management and Controll Unit (FMCU).  Medzi požiadavkami spoločnosti Voltia bola minimalizácia, rozšírenie použiteľnosti nielen v dodávkových ale aj v osobných automobiloch a nižšia cena.  Špecialisti Aliter Technologies vyvinuli rýchle riešenie elektromotive, skryté do malej vzhľadnej krabičky s rozmermi 6 x 9 centimetrov, ktorá sa jednoducho a rýchlo montuje do automobilu. Zariadenie slúži na zber údajov o automobile, ako napríklad snímanie polohy auta, spôsob jazdy, samozrejme stav batérií a mnohé ďalšie. „Ide o viac ako päťdesiat parametrov, ktoré zariadenie sleduje a z auta prenáša pomocou mobilnej siete na server,  kde sa údaje vyhodnocujú a sú dostupné prevádzke a dispečerom“ dopĺňa Roman Noskovič. Nové riadiace jednotky FMCU spoločnosti Aliter Technologies sa do flotily elektrických dodávok spoločnosti Voltia budú montovať už v letných mesiacoch tohto roka, vďaka čomu bude využitie elektrických dodávok dostupnejšie a ekonomickejšie.

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.