Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Originálne športové kupé Toyota Sports 800 – víťaz prvého ročníka legendárnych vytrvalostných pretekov Suzuka 500, je na svete. Objavili ho odborníci z  Toyota Gazoo Racing. Vďaka ich úsiliu automobil opäť vyzerá ako kedysi  a znova je pripravený vyraziť na trať.

 Toyota Sports 800 – letecká inšpirácia

Tento model v Japonsku nazývaný Yotahachi bol prvým športovým vozidlom Toyoty. Jeho tvorcom bol Tatsuo Hasegawa, letecký inžinier, ktorého automobilka najala po vojne. Hasegawa má na konte aj také kľúčové modely ako Publica, Corolla, Celica a Carina.

Práve mladému projektantovi vojenských lietadiel  vďačí Toyota Sports 800 za fantastickú aerodynamiku vyvinutú v experimentálnom vzdušnom tuneli. Jeho využitie pri vývoji auta bolo v tom čase revolúciou. Ďalším prelomovým rozhodnutím bolo použitie hliníka pri konštrukcii karosérie, takže auto vážilo iba 580 kg. Motor nemal mimoriadny výkon, ale vďaka nízkej hmotnosti a dokonalej aerodynamike mohlo auto s výkonom 45 koní dosiahnuť rýchlosť 155 km/h, čo bol najlepší výkon v jeho triede.

Suzuka 500 – historická výhra

Vozidlo malo premiéru v roku 1965 a už o rok neskôr revolučne zmenilo motoristický šport v Japonsku.  Shihomi Hosoya za volantom maličkej Yotahachi so sotva 0,8-litrovým motorom porazil v prvých pretekoch Suzuka 500 km takých súperov, ako boli Lotus Racing Elan, Fairlady 1600 alebo Prince Skyline GT s dvojnásobne väčšími motormi.

Pred štartom nikto nedával Yotahachi žiadne šance na týchto prestížnych pretekoch. V druhej polovici 500-kilometrového preteku sa ukázalo, že väčšie autá nemôžu súťažiť so super ľahkým bojovníkom.  Kým sa jedno za druhým zastavovali v boxoch kvôli doplneniu paliva, Sports 800 sa hnalo dopredu. Po prekonaní cieľovej čiary sa Shihomi Hosoya stretol s nedôverou rozhodcov. Podozrievali ho z podvodu. Pri otvorení palivovej nádrže však bolo všetko jasné – v nádrži ostalo ešte 30% paliva natankovaného pred štartom. V automobilke spomienka na tento úspech pretrvala  desaťročia a vývoj  aerodynamickej karosérie bol prioritou pre tvorcov druhej, tretej aj štvrtej generácie modelu Toyota Prius.

Zo športového modelu vyrobili 3 131 kusov a predávali ich výlučne v Japonsku. Autá si kupovala predovšetkým solventná mládež a  vojaci z amerických vojenských základní v Okinawe – špeciálne pre nich vyrobili približne 300 vozidiel s volantom na ľavej strane, ktoré si majitelia vzali do Spojených štátov.

 Začiatky Toyota Sports 800 GR Concept

Pretekársku Toyotu Sports 800 našla skupina japonských inžinierov z tímu Toyota Gazoo Racing. Chátrala v garáži a rozhodne nevyzerala vábne.  Inžinieri si však všimli číslo karosérie UP 15-10007. Vysvitlo, že je to jedna z dvoch Yotahachi, ktoré vyhrali prvé preteky Suzuka 500 a umiestnili sa na 1. a 2. mieste. Neskôr ešte  mnohokrát štartovali na vytrvalostných pretekoch.

Ako zrekonštruovať klasiku?

Cieľom rekonštrukcie bolo pripraviť auto na športovú jazdu, ale zároveň uchovať charakter doby. Viac ako polovicu karosérie starostlivo zrekonštruovali. Tím Gazoo Racing niečo pridal na miestach, ktoré nie sú badateľné na prvý pohľad.  Zrekonštruovaná bola takmer celá náprava a  upravené tlmiče.

„Po tuningu GR som sa nielen mohol na trati rozbehnúť, ale tiež  prudko zrýchliť na verejných cestách a bezpečne sa pohybovať pri akejkoľvek rýchlosti. Auto sme testovali na cestách s  rôznorodým povrchom.  Snažili sme sa zachovať prednosti  Yotahachi a vylepšiť jeho slabšie stránky. Prednosťou Sports 800 je to, že je dobre vyvážené na auto spred 50 rokov.  To je výborný východiskový bod.  Na druhej strane tlmiče mohli byť lepšie, preto sme ich opravili,“ povedal Kajikawa Hitoshi z Toyota Motor Skill Development (Toyota Gazoo Racing), zodpovedný za tuning vozidla.

Auto s dušou

Keď bolo auto hotové, tím Toyota Gazoo Racing pozval na testovacie jazdy niekoľko japonských novinárov z  Japan Automobile Journalist Association a členov výboru ceny Japan Car of the Year.

„Jedným slovom – bolo to super. Existuje čosi také, ako duša športového auta. Aj keď auto nemá veľký výkon, je ľahké a veľmi príjemne sa ovláda. V kabíne si pripadáte trochu ako v lietadle, aerodynamika je fantastická. Možno nie je extrémne rýchle, ale jazda v ňom vzbudzuje radosť”, vyjadril sa Yasuhisa Shimashita.

Séria GR

Inžinieri, ktorí pracujú na Sports 800 GR Concept  považujú za dobré znamenie, že  legendárna Toyota sa objavila v rovnakom čase ako premiéra novej série GR. Dodnes  v Japonsku predstavili 7  športových modelov s podpisom Gazoo Racing  a v budúcnosti nepochybne pribudnú ďalšie. Vylepšené modely s logom GR sa dostanú aj do Európy, čoho predpoveďou je  Yaris GRMN, limitovaná edícia modelu Yaris, ktorá čerpá z riešení získaných počas pretekov WRC  a bola testovaná na pretekárskom okruhu v Nürburgring.

Značky: