Originálne športové kupé Toyota Sports 800 – víťaz prvého ročníka legendárnych vytrvalostných pretekov Suzuka 500, je na svete. Objavili ho odborníci z Toyota Gazoo Racing. Vďaka ich úsiliu automobil opäť vyzerá ako kedysi a znova je pripravený vyraziť na trať.
Toyota Sports 800 – letecká inšpirácia
Tento model v Japonsku nazývaný Yotahachi bol prvým športovým vozidlom Toyoty. Jeho tvorcom bol Tatsuo Hasegawa, letecký inžinier, ktorého automobilka najala po vojne. Hasegawa má na konte aj také kľúčové modely ako Publica, Corolla, Celica a Carina.
Práve mladému projektantovi vojenských lietadiel vďačí Toyota Sports 800 za fantastickú aerodynamiku vyvinutú v experimentálnom vzdušnom tuneli. Jeho využitie pri vývoji auta bolo v tom čase revolúciou. Ďalším prelomovým rozhodnutím bolo použitie hliníka pri konštrukcii karosérie, takže auto vážilo iba 580 kg. Motor nemal mimoriadny výkon, ale vďaka nízkej hmotnosti a dokonalej aerodynamike mohlo auto s výkonom 45 koní dosiahnuť rýchlosť 155 km/h, čo bol najlepší výkon v jeho triede.
Suzuka 500 – historická výhra
Vozidlo malo premiéru v roku 1965 a už o rok neskôr revolučne zmenilo motoristický šport v Japonsku. Shihomi Hosoya za volantom maličkej Yotahachi so sotva 0,8-litrovým motorom porazil v prvých pretekoch Suzuka 500 km takých súperov, ako boli Lotus Racing Elan, Fairlady 1600 alebo Prince Skyline GT s dvojnásobne väčšími motormi.
Pred štartom nikto nedával Yotahachi žiadne šance na týchto prestížnych pretekoch. V druhej polovici 500-kilometrového preteku sa ukázalo, že väčšie autá nemôžu súťažiť so super ľahkým bojovníkom. Kým sa jedno za druhým zastavovali v boxoch kvôli doplneniu paliva, Sports 800 sa hnalo dopredu. Po prekonaní cieľovej čiary sa Shihomi Hosoya stretol s nedôverou rozhodcov. Podozrievali ho z podvodu. Pri otvorení palivovej nádrže však bolo všetko jasné – v nádrži ostalo ešte 30% paliva natankovaného pred štartom. V automobilke spomienka na tento úspech pretrvala desaťročia a vývoj aerodynamickej karosérie bol prioritou pre tvorcov druhej, tretej aj štvrtej generácie modelu Toyota Prius.
Zo športového modelu vyrobili 3 131 kusov a predávali ich výlučne v Japonsku. Autá si kupovala predovšetkým solventná mládež a vojaci z amerických vojenských základní v Okinawe – špeciálne pre nich vyrobili približne 300 vozidiel s volantom na ľavej strane, ktoré si majitelia vzali do Spojených štátov.