Až 86 percent futbalových fanúšikov verí, že vďaka fandeniu majú optimistickejší prístup k životu a 45 percent si myslí, že spoločné fandenie v nich vzbudzuje ešte väčšie nadšenie pre futbal. Práve to vyplynulo z najnovšej štúdie[1], ktorú si spoločnosť Mastercard nechala vypracovať pri príležitosti nadchádzajúceho finálového zápasu Ligy majstrov UEFA. V tomto roku sa budú aj naďalej fanúšikovia stretávať so svojimi tímami predovšetkým virtuálne, spoločnosť Mastercard pre nich preto pripravila hneď niekoľko aktivít, ktoré im umožnia zostať doma a napriek tomu byť v centre diania.
Spoločnosť Mastercard si pred finálovým zápasom Ligy majstrov UEFA, ktorý sa odohrá v sobotu 29. mája v Porte, dala vypracovať štúdiu o zmýšľaní futbalových fanúšikov. Štúdiu, ktorá súčasne pripomína 27 rokov partnerstva medzi Ligou majstrov a spoločnosťou Mastercard, podporil aj ambasádor značky, futbalový tréner José Mourinho. Mourinho, prezývaný „The Special One“, v rozhovore o význame prítomnosti fanúšikov na štadióne (pozrieť si ho môžete tu) vášnivo rozoberá nezastupiteľnú úlohu fanúšikov. Podľa neho sú úplne nevyhnutní a pre futbalové okamihy na nezaplatenie. Mourinho tiež vysvetľuje, ako posledný rok ukázal, že šport so živým obecenstvom nemožno považovať za samozrejmosť: „O moci fanúšikov nemám najmenšie pochybnosti. Dokonca bežne používam výrazy ako ‚nepodporujú nás, netlačia nás, alebo, naopak, hrajú s nami‘. A zažil som veľa zápasov, ktoré som vyhral práve preto, že hrali s nami.“
SILA FANÚŠIKOV A FANDENIE
K podobným záverom dospel aj prieskum spoločnosti Mastercard uskutočnený medzi 12 000 futbalovými fanúšikmi naprieč Európou. V rámci štúdie sa respondenti vyjadrovali napríklad k tomu, načo sa najviac tešia po skončení pandémie, aký vplyv majú fanúšikovia na hru, ale aj ako sa fanúšikovstvo prejavuje v životoch futbalových fanúšikov samotných.
Sledovaniu futbalového zápasu z tribúny štadióna sa nič nevyrovná a 90 percent z 12 000 opýtaných fanúšikov uviedlo, že veria, že ich fandenie dodáva hráčom na ihrisku silu. Súčasne bolo 86 percent z nich presvedčených, že vďaka podporovaniu svojich klubov sú ľudia optimistickejší v živote všeobecne. Šesťdesiat percent respondentov považuje prežívanie úspechov aj neúspechov na ihrisku za výbornú prípravu na nevyspytateľnosť každodenného života, čo sa v poslednom roku obzvlášť hodilo.
Podobný názor zastáva aj ambasádor značky Mastercard José Mourinho. Je presvedčený o tom, že podpora fanúšikov je hlavným pilierom futbalových zážitkov na nezaplatenie. Hráči, tréneri aj fanúšikovia sa podľa neho úž nemôžu dočkať návratu divákov na štadióny. „Tá vášeň, hlasná podpora, tá energia a tlak fanúšikov je to, čo nás ženie dopredu. A to aj keď sa hrá vonku, dôležitá je pre nás dokonca aj podpora fanúšikov protihráča, tá rivalita medzi nimi, to všetko potrebujeme tiež.“
NÁVRAT FANÚŠIKOV NA ŠTADIÓN
Finálový zápas v Porte bude môcť priamo na štadióne Estádio do Dragão sledovať približne 12 000 fanúšikov. Popri ďalších opatreniach budú mať k dispozícii úplne bezkontaktné možnosti platenia. Spoločnosť Mastercard venovala veľké úsilie tomu, aby zážitok z prítomnosti na štadióne bol rovnaký ako v čase pred vypuknutím pandémie. Bude tak zabezpečená potrebná dostupnosť služieb a možnosť platiť bezpečne a bezkontaktne vo všetkých stánkoch s občerstvením.
ZÁŽITKY NA NEZAPLATENIE AJ V OBÝVAČKE
Spoločnosť Mastercard pripravila aj niekoľko online príležitostí, ktoré fanúšikom umožnia dostať sa bližšie k finálovému dianiu aj v pohodlí svojich domovov. Štyria maskoti z radu detí tak napríklad budú mať možnosť sa pred finálovým zápasom Ligy majstrov UEFA stretnúť virtuálne s najväčšími legendami svetového futbalu. Prostredníctvom obrovskej LED obrazovky pri vstupe na ihrisko sa s hráčmi uvidia naživo priamo vo chvíli, kedy budú nastupovať na začiatok zápasu. Túto digitálnu iniciatívu organizuje Mastercard v spolupráci s Nadáciou UEFA pre deti (UEFA Foundation for Children), vďaka ktorej sa futbalového sviatku zúčastnia vybrané deti s postihnutím z Anglicka. Tento virtuálny zážitok na nezaplatenie si užijú aj dve deti z Istanbulu.
Popri tom sa Mastercard dlhodobo snaží prinášať fanúšikom tie najlepšie zážitky z ich milovanej hry. Prostredníctvom svojho partnerstva s Ligou majstrov UEFA ponúka futbalovým fanúšikom na celom svete zážitky na nezaplatenie. Medzi ne patrila napríklad virtuálna účasť pri predzápasovej analýze semifinálových zápasov v diskusii moderovanej štvornásobným víťazom Ligy majstrov UEFA a holandskou futbalovou legendou Clarencom Seedorfom. Podobne Mastercard ponúka možnosť zúčastniť sa predzápasovej analýzy a diskusie pred samotným finálovým zápasom, tentokrát moderovanej záložníkom AC Miláno a držiteľom Zlatej lopty, slávnym Brazílčanom Kaká. Držitelia platobných kariet Mastercard sa budú môcť takisto pripojiť k živej online diskusii s José Mourinhom, ktorý účastníkov prevedie legendárnym víťazstvom Porta v roku 2004 a podelí sa pri tom o stratégiu a rozhodnutia, ktoré jeho tím k víťazstvu doviedli.
Jeannette Liendo, viceprezidentka spoločnosti Mastercard Europe pre marketing a komunikáciu, pred blížiacim sa futbalovým sviatkom uviedla: „Pre futbalových fanúšikov na celom svete je finálový zápas Ligy majstrov UEFA udalosťou výnimočného významu a dôvodom stretnúť sa a vychutnať si zážitok z hry. Ani v uplynulom roku neprestali fanúšikovia svoje kluby bezvýhradne podporovať aspoň zo svojich domovov. Cieľom spoločnosti Mastercard je pomáhať ľuďom užívať si to, čo milujú, a vychutnávať si napríklad práve vzrušenie po strelenom góle či len jednoduchú radosť zo zápasu. Dobre si uvedomujeme, že aj samotná lopta môže začať niečo na nezaplatenie.“
Prostredníctvom partnerstva s Ligou majstrov UEFA umožňuje spoločnosť Mastercard futbalovým fanúšikom vychutnať si svoju vášeň. Aj v priebehu tohtoročnej sezóny poskytuje Mastercard futbalovým fanúšikom na celom svete zážitky na nezaplatenie. Ďalšie informácie nájdete na stránkach www.priceless.com/UCL.
[1] Údaje pochádzajú od agentúry 3Gem. Prieskum bol zrealizovaný na celkovej vzorke 12 000 dospelých respondentov vo Veľkej Británii, Nemecku, Taliansku, Španielsku, Francúzsku a Portugalsku. Online dopytovanie prebehlo v období medzi 13. a 17. májom 2021. Zo zistených údajov boli vypočítané vážené priemery a výsledné údaje sú reprezentatívne pre dospelú populáciu (osoby staršie ako 18 rokov) krajín zahrnutých do prieskumu.