Vzhľadom na to, že sezóna podvodov na internete je v plnom prúde, sa potenciálne riziko zvyšuje u každého z nás.
Tým sa do ústrania dostanú legitímne súťaže, no rozpoznať falošnú od tej pravej nie je príliš zložité. Aj tu sa útočí na základnú ľudské zmysly, nepekne povedané hlavne na chamtivosť.
Nepríjemné na celej situácii je práve podobnosť s bežnými typmi súťaží. V bežnom živote vám postačí niekoľko pravidiel, ktorými sa treba riadiť. Sedliacky rozum je fajn, no tu treba úroveň kritiky voči tomu, čo vidíte povýšiť ešte na ďalšiu úroveň.
Nezáleží na tom, či ide o súťaž na Facebooku, WhatsAppe alebo sa tieto aktivity šíria cez Messenger či inú platformu sociálnej siete a komunikáciu. Základom týchto podvodov je dôraz na ich šírenie. Preto sa nestačí len zapojiť vyplnením vašich údajov, je po vás vyžadované súťaž zdieľať. Ako napríklad v poslednom známom prípade u nás, kedy ste boli požiadaní o zdieľanie aspoň 20 kontaktom alebo zdieľanie súťaže do 5 skupín na WhatsAppe.
Vhodným spôsobom, ako si preveriť pokus o podvod je vyskúšať si „losovanie“ viackrát. To bez problémov môžete urobiť, stačí obnoviť stránku prehliadača a spustiť proces znova, prípadne to spraviť nie na smartfóne alebo na počítači. Pokojne stačí vyskúšať súťaž v inom prehliadači, ktorý máte nainštalovaný. Ak budete opätovne vyhrávať, asi nebude celkom niečo v poriadku.
Odporúčame sledovať aj stránku Polície SR, ktorá sa na Facebooku venuje problematike hoaxov, falošných správ a dezinterpretácií.
Ďalším faktorom je, že pri podvode málokoho bude zaujímať vaša poštová adresa, neraz je potrebné zadať číslo vašej platobnej ideálne kreditnej karty aj s údajmi, ktoré bežnej zadávate, keď niečo platíte na internete. Toto mnohých pomýli a zadajú údaje. Treba ale spozornieť, keďže vy ste niečo vyhrali, nemali by ste zadávať údaje z vašej karty. Veď predsa nechcete nikomu platiť. To vy by ste mali dostať odmenu.
Oficiálne súťaže vedú na stránku spoločnosti, ktorá ju organizuje. Ak by teda súťaž organizoval Lidl, na ktorý bol cielený niektorý z podvodov, odkaz by viedol na stránky spoločnosti, nie na server s nezrozumiteľným názvom. Dá sa to všimnúť, treba len spozornieť a všimnúť si riadok s adresou servera v prehliadači.
Podvody sa netýkajú len spoločnosti Lidli, či v minulosti Kaufland alebo iných obchodných reťazcov. Útočníci často zneužívajú mená známych ľudí, doktorov, hercov či spevákov, ktorý rozdávajú hodnotné ceny. Treba len niekam kliknúť, niečo zazdieľať a vyplniť údaje o vás.
Niekedy nemusí ísť vyslovene o podvod s cieľom obohatenia sa na váš úkor. V častých prípadoch sa týmto spôsobom poškodzuje reputácia človeka, ktorý vytvoril súťaž a rozdáva nejaké ceny. Ten však o tom nemusí vôbec tušiť a nevedome sa stal obeťou podvodu aj on. Preto je dôležité si overiť, či známa osobnosť alebo firma vytvorila súťaž a je legitímna. Ak o tejto aktivite nenájdete zmienku na jeho profile, takmer určite ide o podvod.
V tejto súvislosti sme požiadali o stanovisko spoločnosť Lidl, ktorá je v posledných mesiacoch terčom útoku. K téme aktuálnej situácie sa vyjadril vedúci úseku komunikácie spoločnosti Lidl, Tomáš Bezák:
„Za ostatné roky evidujeme viacero upozornení ohľadom podozrivých aktivít snažiacich sa vyvolať zdanie spojenia so spoločnosťou Lidl. Naša spoločnosť s týmto nemá nič spoločné a od týchto aktivít sa v plnej miere dištancuje.
Taktiež sme už viackrát upozornili našich fanúšikov priamo na sociálnych sieťach, aby boli opatrní a nezapájali sa do podobných aktivít zverejnených mimo našich oficiálnych stránok.
Všetky naše aktivity a súťaže komunikujeme vždy výlučne prostredníctvom nášho profilu na sociálnych sieťach, prípadne prostredníctvom našej oficiálnej internetovej stránky Lidl. Na našom webe sa nachádzajú vždy aj pravidlá a rovnako podklad k ochrane osobných údajov.“
Prečítajte si aj: