Tesla: Model S a X sa dočkali futuristickej inovácie a brutálneho výkonu

0

Tieto dve vozidlá patria medzi najstaršie mäsovo produkované elektrické modely kontroverznej americkej automobilky s ešte kontroverznejším majiteľom.

Elon Musk približne pred rokom a pol tvrdil, že aktuálne modely sú síce staršie, ale Tesla ich neustále vylepšuje rôznymi maličkosťami a hlavne softvérovými aktualizáciami (tie sú hlavným dodávateľom noviniek do všetkých modelov), na základe čoho nevidel dôvod na predstavenie nových, resp. inovovaných modelov. Ta sa však zmenilo a v rámci výročnej správy o príjmoch za Q4 spoločnosť Tesla odhalila aj to, že čoskoro bude v predaji inovovaný model S, ale aj X.

Tesla model S 2021

Tesla model S 2021

Novinky prinášajú najviac zmien v interiéri, ktorý je kompletne prepracovaný, no k nemu sa dostaneme neskôr. Pri pohľade na exteriér inovovaného modelu S jednoznačne viete, že je to stále „sko“, nakoľko línie karosérie sa extra nezmenili. Redizajnom prešli nárazníky, ktoré robia aktualizovaný model ešte dynamickejším, pričom sa podstatne zlepšil aj koeficient odporu vzduchu, ktorý je v prípade elektromobilov veľmi dôležitý. Strecha zostáva stále presklená, novinkou sú aj prepracované disky a touto informáciou sa môžeme presunúť do interiéru, kde je zmien podstatne viac.

Čo by to bolo za Teslu, ak by mala nejaký bežný, nudný interiér, však? Nie, nuda to nebude (dobre, model 3 a Y nie je nič moc..), nakoľko sa ihneď po usadení za volant ocitnete na špeciálnom futuristickom mieste. Tak na nás pôsobia prvé fotografie. Čo sa zmenilo? Prevažne vertikálne rozloženie palubnej dosky je preč, novinka má horizontálne ukotvený 17“ dotykový displej s lepším rozlíšením, odozvou a jasnejšími farbami (2200 x 1300 Px). Hlavný displej dopĺňa 12,3“ digitálny prístrojový panel, ktorý napr. model 3 a Y nemá. Vyššie rady si aj takto zachovávajú svoju identitu a prestíž. Zostatok interiéru je veľmi čistý, uhladený a bez zbytočností – presne tak, ako sme v prípade Tesly zvyknutí.

Modernizáciou neprešiel iba samotný displej, ale aj kompletný informačno-multimediálny systém, ktorý je poháňaný čipom s extra výkonom 10 teraflopov (podobný výkon akým disponuje PS5). V tomto aute si tak pohodlne zahráte aj hry ako The Witcher 3 alebo Cyberpunk 2077 a pod. Samozrejme si môžete k systému pripojiť bezdrôtový ovládač.

Najviac bije do očí nový volant, ktorý pôsobí extrémne futuristicky – zabudnite na klasický kruh, tento seknutý „ovládač“ pôsobí ako by ho vybrali z kozmickej lode alebo sa na jeho vývoji podieľal „Majkl Najt“. S Elonom si dali „fajku mieru“ a volant bol na svete :). Veľmi odvážne riešenie, no nám sa to subjektívne páči, lebo Tesla odjakživa predstavuje niečo iné, odlišné od toho, na čo sme v bežnom svete automobilov zvyknutí.

Tesla model S 2021

Tesla model S 2021

Pri pohľade na dostupné fotky si môžete všimnúť aj to, že za volantom chýbajú akékoľvek páčky, či už volič smeru jazdy alebo smerovky. To všetko sa s najväčšou pravdepodobnosťou presunulo na volant, lebo nová technológia autonómneho ovládania smeru jazdy je ešte vo vývoji, nie je schválená a nejako to celé ešte nedáva zmysel. Ovládanie smeru jazdy by teoreticky mohlo byť zakomponované aj v displeji, ťažko povedať.

Palubná doska je celkovo zvislejšia, pričom sa vytratili aj výduchy ventilácie, ktoré sú zakomponované tak, aby ich nebolo vidieť. Inováciou prešli aj sedadlá, ktoré by mali poskytnúť viac pohodlia a nové materiály poťahov. Zadní pasažieri sa môžu tešiť na samostatný dotykový displej, ktorý je zakomponovaný do stredového tunela. Ten bude slúžiť na ovládanie komfortných prvkov vzadu + ako multimediálne centrum. Veľmi svieža, zaujímavá  a potrebná inovácia interiéru, čo poviete?

Na záver dodajme, že zmeny sa udiali aj v úrovniach výbav. Základom zostáva dvojmotorový model Long-Range, avšak lepšiu výbavu so známym označením Performance nahradí model Plaid. Rozdiel je skôr v názve, lebo parametre sú rovnaké. Avšak, úplnou novinkou je verzia Plaid+, ktorá ponúka najmodernejšie batériové články, ktoré má automobilka k dispozícii.

Aj vďaka nim dosahuje TOP model neskutočný papierový dojazd na úrovni 520 míľ (837 kilometrov), pričom z 0 na 100 km/h vystrelí za neuveriteľné 2 sekundy, presnejšie 1,99 sekundy :). Tieto extrémne hodnoty boli dosiahnuté novým pohonným ústrojenstvom a tepelným čerpadlom, ktoré bolo vyvinuté pre model Y. Dodajme, že verzia Plaid+ dokáže ísť max. rýchlosťou až 200 míľ za hodinu – v preklade 322 km/h! Všetky vyššie uvedené informácie platia aj pre inovovaný model X.

Zdroj + fotografie: motor1.com

Prečítajte si aj:

Ford Puma 1.0 MHEV ST-Line X: Prekvapivo prekvapivá (fotogaléria)

O autorovi

Svet technológií a automobilov je to, čo ma baví a napĺňa. Z oblasti technológií ma to najviac ťahá k ovociu , dronom, fotoaparátom a inteligentným zariadeniam (IoT). Svet automobilov, ale aj motoriek ma zaujíma od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád fotografujem, cestujem, testujem a píšem.

Pridaj komentár