- 60 elektrokolobežiek v Londýne je vybavených modulom IoT „Parrot“ – „mozgom“, ktorý vo vlastnej réžii vyvinula spoločnosti TIER
- Tento model vie rýchlejšie adresovať riešenie problémov ako jazda pod vplyvom alkoholu, tandemová jazda či jazda po chodníku
- Modul by mohol prísť do ostatných európskych krajín v roku 2023
TIER, popredný svetový poskytovateľ zdieľanej mikromobility, spustil pilotný projekt „Parrot“, svoj prvý interne vyvinutý modul s technológiou internetu vecí (IoT). Každá e-kolobežka v tomto projekte má inštalovaný modul, ktorý ich prepája priamo s prevádzkovým tímom TIER. Prvých 60 e-kolobežiek vybavených „Parrotom“ bolo uvedených do londýnskych ulíc minulý týždeň, ďalšie testovanie sa uskutoční v Nórsku a vo Francúzsku.
Podľa výsledkov aktuálneho prieskumu TIER s názvom Brand Tracker Wave 2022 je nedostatočná ochrana pred aktívnou premávkou vnímaná ako celkovo najväčší bezpečnostný problém pre jazdcov na e-kolobežkách. Prieskum sa uskutočnil v 14 krajinách Európy, Slovensko nebolo jeho súčasťou. U našich severných susedov v Poľsku sa medzi kľúčovými obavami z hľadiska bezpečnosti umiestnili spomínaná nedostatočná ochrana od dopravnej premávky a skutočnosť, že e-kolobežky sú príliš rýchle a jazdci nad nimi majú nedostatočnú kontrolu. V Španielsku a Taliansku respondenti prieskumu vyjadrili obavy aj z toho, čo trápi Slovákov – nedostatočne rozvinutá infraštruktúra pre tento typ prepravy, medzi ktorú patria napríklad cyklochodníky a cyklopruhy.
Nový model, ktorý TIER predstavil koncom júla v Londýne, je reakciou na snahu zvýšiť bezpečnosť jazdy na e-kolobežkách.
Nový IoT modul „Parrot“ obsahuje vylepšený hardvér vrátane senzorov, skokovú zmenu vo výkone spracovania a 4G konektivitu. Softvér, ktorý vyvinula spoločnosť TIER na základe najnovšej technológie, umožňuje spoľahlivejšiu analýzu údajov ako pri cloudovom pripojení. To umožňuje systému rýchlejšie reagovať na údaje z palubných snímačov, ako aj analyzovať vstupy z viacerých snímačov súčasne.
Nový model umožňuje dokonalejšiu presnosť lokalizácie a parkovania, ako aj vývoj nových „use cases“ – od e-kolobežiek, ktoré dokážu hlásiť potrebu údržby s väčším predstihom, až po rozpoznanie a zníženie pravdepodobnosti nebezpečného správania jazdca. Nový modul bude zaradený do existujúcej flotily elektrokolobežiek TIER, predĺži sa životnosť vozidiel a zlepší sa zážitok z jazdy.
Eryk Sokolowski, vedúci programov pre vozidlá a IOT, TIER, uviedol: „Našim cieľom číslo jeden bolo zlepšiť bezpečnosť a celkový zážitok z jazdy na našich e-kolobežkách prostredníctvom zvýšenej presnosti lokalizácie a parkovania. Tímu sa to podarilo výrazne vylepšiť pomocou špičkového hardvéru, čím sa skrátili reakčné časy vozidla na geograficky ohraničené zóny. To pomôže užívateľom k jednoduchšiemu parkovaniu.“
Testovacia fáza zhromaždí údaje z celej Európy, na základe ktorých príde k dokončeniu sady funkcií. Tá príde na trh s úplným spustením nového modulu v roku 2023.