Spam nie je len otravný, ale býva aj rizikový.

Mnoho používateľov vníma spam len ako otravnú časť elektronickej pošty, no čas venovaný na jej vymazávanie je to najmenej, čoho by sme sa mali obávať.

Problémy nevyžiadanej pošty

Nie je tajomstvom, že počítačoví kriminálnici zneužívajú elektronickú poštu a špeciálne spamové správy na šírenie malware. Škodlivé objekty bývajú spravidla pripojené k správe. Druhý variant je, že obsahujú nejaký odkaz, na škodlivé zdroje. To znamená, že akonáhle ich otvoríte – a spracuje sa tzv. in-line injection kód, môžete spustiť škodlivý trójsky kôň slúžiaci na krádež údaj pri platbách on-line.

Pravdepodobne nestretnete nikoho, kto sa ešte nestretol so spamom. Naopak, iní ho dostávajú pravidelne a vo veľkom počte. Výskum Kaspersky Lab v spolupráci s International B2B ukázal, že až 64% respondentov považuje spam za jednu z najvážnejších hrozieb

anti-spam-1_nowat

Do úvahy je potrebné vziať aj fakt, že počítačoví zločinci čoraz viac zlepšujú svoje metódy. Premieňajú ich na útoky prostredníctvom sociálneho inžinierstva, ktoré mu sa vo všeobecnosti dá len ťažko brániť. Tu pomáha najmä obozretnosť, zdravé uvažovanie a prehľad o tom, ako inštitúcie fungujú a aké údaje od nás môžu žiadať.

Veľký počet prípadov sú to správy obsahujúce fiktívne dokumenty:

  • potvrdenie bankových prevodov
  • informácie o uloženej zásielke kuriérskou spoločnosťou
  • upozornenie na omeškanie platby
  • prevody peňazí
  • on-line objednávky
  • potvrdenie rezervácie vstupeniek a ďalšie

Organizované skupiny využívajú vo veľkom aj rôzne udalosti. Nemusí ísť vyslovene o informácie zo svetových nešťastí. Spravidla sa autori správ zameriavajú aj na udalosti ako napríklad významné futbalové zápasy a iné.

Základom je vytvoriť zvedavosť alebo strach a používateľ tak správu pre istotu otvorí. Následne pre overenie informácie klikne na odkaz v správe alebo otvorí wordovský dokument na prezretie jeho obsahu.

Už niekoľko rokov sa odborníci na spam zhodujú, že väčšina emailových správ, sú spamové emaily. Teda toto je najväčšia záťaž prevádzky emailových serverov. Viac než rozrastajúce sa správy s multimediálnym alebo iným kapacitne náročnejším obsahom.

anti-spam-2_nowat

Podiel nevyžiadanej pošty (Október 2014 – Marec 2015)

Tipy na udržanie čistej emailovej schránky

Na to, aby ste nemali zahltenú emailovú schránku nepodstatnými a tiež nebezpečnými správami, môžete použiť niektoré z našich tipov – ideálne všetky.

  1. Majte dve emailové schránky. Jednu „verejnú“ a druhú „súkromnú“. Prvá bude slúžiť na prihlasovanie sa do rôznych služieb a všade tam, kde potrebujete z nejakého dôvodu raz zadať email. Druhá poslúži na bežnú komunikáciu s vašimi kontaktmi
  2. Nepoužívajte rovnaké heslá pre obe schránky
  3. Nikdy neuvádzajte na internete svoj súkromný email, teda ani v registrácii služieb, ktoré budete chcieť bežne používať
  4. Neotvárajte prílohy od neznámeho odosielateľa a neklikajte na odkazy v emailovej správe
  5. Na záver obligátny tip, používajte antivírusové riešenie, ideálne spojené s antispamovým filtrom

Zdroj: Kaspersky Blog

Značky: