Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Toyota investovala v decembri do výroby komerčných elektromobilov, ktoré rozšíria širokú škálu pohonov tohto výrobcu o ďalšiu položku. Súčasne má zámer pokračovať aj vo vývoji áut na hybridný pohon a palivové články, pretože v nich vidí budúcnosť automobilového priemyslu. 

Je najväčším výrobcom automobilov, ktoré využívajú elektrické motory a prvým, ktorý masovo uviedol na trh hybridné vozidlá. Koncom roka zriadila novú spoločnosť na produkciu áut na elektrický pohon. Toyoty na elektrinu majú rozšíriť aktuálnu ponuku ekologických pohonov tejto značky – hybridy, plug-in hybridy, vodíkové palivové články. So zreteľom na politiku firmy v  posledných rokoch a jej predpovede do budúcnosti, uvedenie novej generácie spaľovacích motorov Dynamic Force Engines dáva zmysel. Úspornejšie benzínové motory zlepšia výkon hybridných pohonov, ktoré budú na dlhý čas jedným z pilierov stratégie Toyoty.

MOTORY TNGA

Nové motory a  na nich založené modernejšie hybridné pohony sa stanú postupne súčasťou ďalších modelov  Toyoty v rokoch 2017 – 2021. Majú tri spoločné vlastnosti: sú úspornejšie ako predchodcovia, dodávajú viac energie a vyrobili ich v novej architektúre TNGA (Toyota New Global Architecture). Za týmto názvom sa skrýva celkom nová koncepcia vývoja aj výroby modelov a ich komponentov, vrátane  platforiem prevodoviek, motorov aj pohonov.

Motory skonštruované na základe platformy TNGA majú nižšie položené ťažisko, zlepšujú výkon o 10% a spotrebu paliva znižujú dokonca až o 20%.  Príkladom motora z línie Dynamic Force Engines je jednotka 2,5 l s priamym vstrekovaním,  ktorá dosahuje účinnosť v hybridnom pohone až 41% .

Tepelná účinnosť určuje množstvo energie paliva premenenej na kinetickú energiu. Až donedávna bol v prípade benzínových motorov  výkon na úrovni 25%, čo znamená, že 3/4 energie paliva sa jednoducho stratili. Účinnosť na úrovni 40% približuje  benzínové motory k vznetovým motorom.

DIESEL V SLEPEJ ULIČKE?

Motoristický priemysel sa musí zmieriť s čoraz vyššími nárokmi na obmedzenie spalín. Denník Süddeutsche Zeitung nedávno uverejnil zoznam výrobcov, ktorí majú šancu, že splnia požiadavky EÚ v množstve oxidu uhličitého, ktoré vypúšťajú ich modelyi. Podľa nemeckého denníka si s týmto problémom poradia Toyota, Renault-Nissan, Peugeot, Citroen a Volvo. Ostatným sa to nemusí podariť, čo bude znamenať vysoké sankcie, v niektorých prípadoch až miliardy eur – varuje denník.

Mnohí výrobcovia považovali za vhodné riešenie dieselové motory, ale tento scenár je v súčasnosti len málo pravdepodobný. Tento typ motorov Európania donedávna preferovali pre nižšiu spotrebu pohonných hmôt. No zhoršujúca sa kvalita ovzdušia a toxickejšie výfukové plyny v porovnaní s benzínovými spalinami to zmenili. Výroba dieselových motorov je  tiež oveľa drahšia a sú  poruchovejšie.

RIEŠENÍM ELEKTROMOBILY?

Podľa predstaviteľov japonskej automobilky vôbec nemusia byť riešením tohto problému. Nestačí ich zaradiť do ponuky – aby výrobcovia mohli splniť požiadavky EÚ, zákazníci musia tieto autá reálne kupovať.  Toshiyuki Mizushima, jeden z vedúcich predstaviteľov spoločnosti Power Train Company, sa domnieva, že dlhý čas nabíjania, obmedzený dojazd a vysoké ceny budú ešte dlhý čas obmedzovať dopyt po elektromobiloch.

Z tohto dôvodu Toyota stavila na rast popularity hybridov. Firma ich plánuje do roku 2025 predávať dvojnásobne viac ako v súčasnosti a ich podiel v celkovom predaji koncernu zvýšiť z 10 na 20 percent.

Z dlhodobej perspektívy považuje automobilka za optimálne riešenie vozidlá poháňané vodíkom. Ich tankovanie trvá pár minút, súčasný dojazd dosahuje od 550 do 700 km. V mnohých častiach sveta pribúdajú investície do vodíkových čerpacích staníc, podporované štátom aj výrobcami automobilov.

Prvý model japonskej značky vybavený palivovými článkami – sedan Toyota Mirai – je na trhu od roku 2014. V súčasnosti ho dostať kúpiť v Japonsku, USA, Nemecku, Veľkej Británii, Dánsku, Belgicku, Nórsku a Holandsku. Japonskí líder má v ponuke aj mestský autobus na palivové články a pracuje na vývoji nákladného auta s touto technológiou.

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.